/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Begrænset prædiken til 1 time?
Fra : Ysseven
Vist : 765 gange
100 point
Dato : 31-05-08 22:45

Hej derude,

Er der nogen nogen der ved, hvor det blev indført, at præster kun må prædike i max. én time?

Jeg har søgt selv, og på http://kirke.ravsted.dk/downloads/Kirkeblad_2006_73-august.pdf skriver de om sandur fra 1600-tallet.

http://www.fredensborgslotskirke.dk/index.php?id=7657 kan jeg læse
Citat
Prædikestolen er fra 1574, bænkene fra 1670, mens præste- og degnestol i koret er fra 1569. På prædikestolen ses fire timeglas, opsat efter Kirkeordinansens (1537) bestemmelse om, at præsten på reformationstiden skulle begrænse deres prædiken til én time!

Og på http://da.wikipedia.org/wiki/Kirkeordinans står der
Citat
Kirkeordinansen 1537/39, eller med den danske titel fra 1539 Den rette Ordinants, er den danske reformationskirkes "grundlov" og forelå 1537 i en latinsk udgave, 1539 i en dansk og udkom i 1542.

Men er det dér, at det startede...?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 31-05-08 23:14

Hvad mener Du?

Begrænset prædiken til 1 time Eller En gudstjenestes længde på en time

Der er himmel vid forskel.

MVH

Smokei

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-08 23:32

Det er prædikenen som der bliver spurgt om, og for at sætte en begrænsning på nogle præsters talegaver, blev det indført i kirkeordinansen at prædikenen ikke måtte vare mere end 1 time, jeg tror ikke at du kommer det meget nærmere end 1537

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-08 23:34

Citat
Er der nogen nogen der ved
nej jeg ved ikke med sikkerhed, måske kommer der nogle som har studeret kirkehistorie ind og kommer med det præcise svar

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 31-05-08 23:39

--> o.v.n.: Nemlig...

Der er idan mange præster, som holder højmesse, som varer langt over 1 time. Men selve prædiken blev på et tidspunkt begrænset til én time.

Og er starten for det, som jeg ganske rigtig efterlyser!

Og Smokei - med en god præst (= prædiken) kan en time godt være for lidt...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-08 23:50

Og med en præst som ikke har talegaver kan et kvarter være meget lang tid, så det er vist meget godt med den begrænsning

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 31-05-08 23:56

Citat
Og Smokei - med en god præst (= prædiken) kan en time godt være for lidt...

Selve prædiken Er der ikke når præsten bestiger prædikestolen.

Det varer ca. 15 - 20 min. Har aldrig oplevet at tager op imod 1 time.

Måske ved de det her:

http://www.km.dk/

mvh

Smokei

Kommentar
Fra : iah

Dato : 01-06-08 06:58

Jeg skrev til provsten ang. dit spørgsmål og han svarede:

"Mig bekendt er der ingen regler for det

LA"

Mon ikke det er en vildand du der har fået fat i?

God søndag - vi ses måske til højmessen kl. 10

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 01-06-08 10:16

--> Smokei:
Jeg ved ikke, hvor meget du plejer at gå i kirke, men noget tyder på, at du ikke er så skråsikker, så det gør noget, når du er i tvivl om, hvad en prædiken er. Og selvom du aldrig har oplevet en prædiken over 20 minutter, så findes der selv i dag præster, som gerne taler længere...

Citat
Selve prædiken Er der ikke når præsten bestiger prædikestolen.
Det varer ca. 15 - 20 min. Har aldrig oplevet at tager op imod 1 time.

--> iah :
Måske skulle du vise provsten mine links i mit spørgsmål - og læse selve spørgsmålet igen...

Om reglerne stadig gælder, det ved jeg ikke. Men der har i al fald - uden tvivl herom - været regler for nogle hundrede år siden. Og mit spørgsmål går på, hvornår de blev indført...!

Der findes den dag i dag mange prædikestole, hvor disse sandure stadig står.

Spørgsmålet er i øvrigt opstået under en middag med både en præst, garvede kirkegængere og en velbelæst by-guide - men vi mangler dokumentation for tidspunket for indførelsen af ordningen.

Så jeg venter lidt mere, og ser om der kommer andre svar på spørgsmålet.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-06-08 20:55

Prøv at sende en mail med dit spørgsmål hertil -
Citat
Stil dit eget spørgsmål til kristendom.dk
http://www.kristendom.dk/kirkehistorie

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 04-06-08 16:59

Citat
--> Smokei:
Jeg ved ikke, hvor meget du plejer at gå i kirke, men noget tyder på, at du ikke er så skråsikker, så det gør noget, når du er i tvivl om, hvad en prædiken er. Og selvom du aldrig har oplevet en prædiken over 20 minutter, så findes der selv i dag præster, som gerne taler længere... [/CITA

[CITAT]Det varer ca. 15 - 20 min. Har aldrig oplevet at tager op imod 1 time.

Det var det jeg skrev og ikke det Du referere.

Du læser indlægene her som fanden læser en vis bog.

Citat
Spørgsmålet er i øvrigt opstået under en middag med både en præst, garvede kirkegængere og en velbelæst by-guide - men vi mangler dokumentation for tidspunket for indførelsen af ordningen.

Du er sikkeret i gode hænder her.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 04-06-08 17:22

I denne tråd er det nok dig, der læser lige hurtig nok...

Blev ellers lige så glad, fordi jeg troede, at der var kommet et godt svar på mit spørgsmål.