/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Opstart af PC'er fejler
Fra : Gin
Vist : 822 gange
100 point
Dato : 28-05-08 15:03

PC'eren er en Lifetec (Medion) MD8080 XL med Intel 4 Processor 3.0 GHz, 2 harddiske på henholdsvis 160 GB og 360 GB. Ram 1,5 GB.
I morges var der en opdatering fra Microsoft vedrørende Explorer som blev effektueret. Da jeg igen skulle starte PC'eren viste skærmen på sort bund mærket for Intel 4 Pentium i farver. Der blev den så stående og rørte sig ikke ud af stedet.... Ventilatoren kører.

Er der en nørd, der har et bud på, hvad der kan være galt.

Venlig hilsen Gin

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-05-08 15:11

En defekt ramblok.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 28-05-08 16:16

grafikkort sidder måske løs

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-05-08 16:19

michael_30-> Så ville skærmen ikke vise noget overhovedet.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 28-05-08 16:31

Citat
michael_30-> Så ville skærmen ikke vise noget overhovedet.

Jo, jeg har faktisk prøvet, hvor pcén skulle starte op. Men stod stille der hvor Intel 4 Pentium logoet vises. Der trykkede jeg på grafikkortet og vupti, så startede pcén op. Så det må jo have været forbindelsen det har lagt ved.... Eller hvad
Men det tog også lang tid før jeg fandt ud af det

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-05-08 16:42

Prøv at starte i fejlsikret tilstand, genstart og tryk F8 indtil den starter i fejlsikret tilstand. Find så den opdatering du lige har installeret og slet den.

Hvis der er fejl i RAM så bipper PC'en 3 gange hurtigt efter hinanden i opstarten.

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 28-05-08 16:55

Nej, det er ikke en defekt ramkreds. Jeg har 4 og har haft dem alle ude skiftevis uden effekt.

Grafikortet sidder ikke løst - og hvis det gjorde, ville skærmen være sort - her viser den farver i logoet for Pentium 4.

Opstart i fejlsikret tilstand kan ikke lade sig gøre, idet den ikke virker på funktionstaste-tryk. Jeg har også prøvet opstart med XP-system CD'en i et drev. Intet sker.

Håber I har flere ideer til afprøvning.

Hilsen Gin

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-05-08 16:59

En defekt PSU laver samme fejl.

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 28-05-08 17:19

Undskyld - men hvad er en PSU????

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-05-08 17:21

PSU=PowerSuplyUnit=strømforsyning

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 28-05-08 17:40

Mener du CPU'en - og hvordan finder jeg ud af, om den er stået af????

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-05-08 17:43

Strømforsyningen.

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 28-05-08 17:47

Ja, power supplyen - men plejer sådan en ikke at stå helt af, så der overhovedet ikke er strøm på. Jeg kan jo prøve at måle på dens ud-ledninger med et måleinstrument, for hvis ikke der kommer strøm ud til de forskellige dele, må den vel være gået delvis og kan så bare starte op.....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-05-08 17:49

Der er mange spændinger på en PSU, bare een af dem er defekt eller ikke giver nok, har man et problem.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 28-05-08 19:49

Kan den boote op på din installations CD?

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 28-05-08 20:01
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-08 11:07

Defekt grafik kort eller grafik kortet sidder ikke rigtig på plads, en computer på arbejdet opførte sig nøjagtig som du beskriver, vi kunne vrikke lidt med grafik kortet og så kom den i gang, efter et par måneder kunne det ikke lade sig gøre og der kom så endelig et nyt grafik kort i

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 29-05-08 17:54

Tak for alle forsøg på at hjælpe. Jeg målte nu kablerne fra strømforsyningen til harddiskene og de 2 DVD-drev. Alle viste korrekt strøm.
Tog den ene harddisk fra og startede op. Intet skete bortset fra logoet. Tog harddisken fra og satte den anden til. Efter logoet med Intel Pentium 4, forlangte den en systemdisk, og jeg satte CD'en i. Derefter forsøgte jeg at reparere windowsopsætningen. Det kunne den ikke. Startede forfra og lagde så XP ind igen.
Skiftede så en jumper fra den første disk over til den anden disk, så den blev master. Satte begge diske til og startede op. Det gik fint. Begge diske kunne nu vises. Jeg gik så ind på den første disk, som havde været masterdisken og havde Windows XP fra før installeret. Fandt en opgradering KB9328123 som blev lagt ind i går. Efter jeg havde lagt den ind var det jo, at jeg ikke kunne starte op.
Nu sidder jeg så med mine 2 harddiske, som var delt op i 4 diske, som nu vises med andre drevbetegnelser. Jeg har mistet min lyd og mangler også mit WIFI kort. Hvordan får jeg begge disse ting igen. WIFI kortet er vist indbygget i bundkortet, men hvorfor lydden mangler i højttalerne - ja, er der nogen bud på disse ting??? Grafikkortet virker fint....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-05-08 17:56

Du skal have driverne til bundkortet indstalleret.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 29-05-08 17:56

Gå i enhedshåndtering for at se, om der er nogle gule udråbstegn, det kan jo være at driverne skal opdateres...

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 31-05-08 17:53

Jeg har nu genindlæst driverne til alt, hvad der var gult spørgsmålstegn til i enhedshåndteringen, og det hjalp sandelig. Jeg havde ellers sved på panden ved tanken om at skulle til at inverstere i et nyt wifi kort samt nyt lydkort. Nu virker det - sådan da - der er lyd og jeg er igen kommet på nettet, men desværre falder jeg hele tiden af, fordi den viser, at signalet er svagt. Det var det ikke, før problemet med opstarten arriverede.
Nu kan jeg så lægge alle mine programmer ind igen.... Desværre er hele mit adressekartotek og alle mine mails forsvundet - eller er de? Er der nogen der ved, hvor de eventuelt kunne gemme sig og hvordan man henter dem ind i det blanke outlook express??? Jeg har stadigvæk det gamle Windows XP liggende på den disk, den blev installeret på. Alle mine favoritsteder på internet explorer er også forsvundet - hvor mon jeg kan finde dem?

Håber at der er hjælp at finde....

Hilsen Gin

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-08 18:10

Uden at jeg har læst hele tråden igen, så ja du kan finde din gamle Outlook Express på den anden harddisk (den nye installation er på en anden disk end den første ikke ?) jeg har aldrig prøvet fra en Windows at forsøge at åbne en anden Windows som ikke kører, men med en Ubuntu live cd kan jeg gå ind i alle mapper i Windows, hvad viser din nye Windows når du forsøger at åbne den anden disk med den gamle installation ?

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 31-05-08 18:19

Jeg kan sagtens se alt, hvad der er på den gamle disk, og jeg har også fundet den Microsoft opdateringsfil, som forårsagede at det hele gik i sort. Den hedder KB932823-v3. Det er jo uhyggeligt, at man ved at downloade en microsoft fil ender i den situation. Jeg vil sende dem en mail. Min Windows XP er genuine og ikke en piratkopi.
Hvad hedder filen med adressekartotek i outlook expres og den med alle mails. Og hvad hedder filen i internet explorer med alle mine web favoritter?

Hilsen Gin

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-08 18:29

Dine favorit websider er i mappen Foretrukne og den ligger i mappen Denne computer - Documents and settings - mappen med dit brugernavn, det ser jeg i min egen Windows fra Ubuntu, jeg finder lige mail boksen også

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-08 18:45

Alt mit indhold i Outlook Express kan også ses og flyttes fra Ubuntu, nu kommer vejen dertil: Denne computer - Documents and settings - mappen med dit navn - Lokale indstillinger - Aplications data - Identities - en mappenavn med en frygtelig masse tal og bogstaver - Microsoft - Outlook Ekspress, der ligger alle mail filer og kan flyttes eller kopieres over i din nye indstallation, om adresse kartoteket er der ved jeg ikke, jeg bruger den ikke og kan ikke se en fil med det navn i mappen, når du flytter dine gamle mails over i din nye mail konto, så sig ja til at overskrive, når du bliver gjort opmærksom på at der en fil med det navn, ellers bliver det noget mikmak

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 01-06-08 16:18

Tak for dine hints o.v.n., jeg fandt mine favoritwebsider, men efter intens søgning af mine mails og mailadresser er jeg på bar bund. Der er nemlig ikke noget i det gamle XP katalog der siger lokale indstillinger, applicationsdata eller identitet eller noget med outlook. Jeg har søgt og søgt andre steder. Ved du hvilken endelse filerne har? Jeg fandt på nettet et sted hvor der stod at endelsen var dbx for mailen og wab for favoritstederne. På den PC'er jeg nu skriver dette, har jeg fundet filer med dbx men ikke på den kulsejede PC'er? mærkeligt. Desværre kan jeg jo ikke bruge de dbx filer, som ligger på denne computer, idet det er min gamle, hvor de mails der er, er fra 2006.

Hilsen Gin

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-08 16:30

Jo du skal lige i Mappe indstillinger (Kontrol panel) og under fanen Vis sætte computeren til at vise skjulte filer og mapper, det glemte jeg Ubuntu tager ikke hensyn til om Windows har skjult filer og mapper, den finder det hele

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-08 16:33

Filerne dbx er dem som Outlook Express bruger, og derfor skal du højre klikke og vælge Åben med, og der vælge Outlook Express

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 01-06-08 17:01

Du er fantastisk - jeg har vist meget at lære endnu vedrørende XP. Tak for dine gode råd. Nu håber jeg så, at jeg kan få flyttet mine mails over i den nye outlook express.

Hilsen Gin

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 01-06-08 17:07

Tror du, at jeg kan flytte hele baduljen over ved at trække den ind under identiteter, eller går der så kuk i det hele??? Har du en god måde - jeg har jo både enkeltmails samt kataloger med mails.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-08 17:49

Citat
Har du en god måde
jeg vil så lige beskrive hvordan jeg gør, jeg har en sikkerheds kopi af alle mine mail (dbx filer) på en anden harddisk, de ligger samlet hele indholdet fra den mappe du har fundet i en mappe, når jeg så har rodet så meget at jeg er nødt til at fomatere og installere Windows XP igen, så finder jeg den nye Outlook Express mappe i den nye XP installation og åbner den, derefter åbner jeg mappen med min sikkerheds kopi og klikker på Rediger og på Marker alt, så klikker jeg på Kopier også under fanen Rediger og går over i den nye mappe, der klikker jeg på Rediger og på Sæt ind, der kommer en advarsel om at der allerede findes filer med navnene som jeg vil sætte ind, jeg siger Ja til at overskrive alle dem der er og vupti din nye Outlook Express har alle mapper og mails fra den gamle, du kan også bruge tasterne Ctrl+C til at kopiere og Ctrl+V til at sætte ind, nu skal du så selv sætte din mail konto op manuel, så du kan sende og modtage, der findes en funktion under Filer i Outlook Ekspress som hedder Importer og Eksporter dem har jeg ikke kunnet bruge til min måde at sikkerheds kopiere på, jeg har ingen i Adresser i Outlook Ekspress da jeg altid sender fra webmail, du kan jo så fortælle om du finder din gamle adresse kartotek også ?

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 02-06-08 13:09

Nu har jeg så fået mine mails på plads.

o.v.n. du er den der har hjulpet mest, hvilket jeg er meget taknemmelig for. Nu mangler jeg bare at få svar fra Microsoft om, hvorfor deres opdateringsfil kunne skabe så megen ravage på min PC.

Kan man dele points op mellem 2 - nemlig axelbjarne og dig???

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 02-06-08 13:17

Godt du fik løst problemerne, hvad nu med den gamle Windows ? Vil du formatere og få noget ekstra friplads ? Nej du kan ikke dele pointene, hvis du vil dele point ud til 2 brugere, så kan du acceptere den ene her og bagefter oprette et nyt point spørgsmål med navn på den som du vil belønne.
Mystisk hvad der er gået galt, den opdatering du nævner, den har jeg og ingen problemer

Godkendelse af svar
Fra : Gin

Dato : 02-06-08 15:09

Tak for svaret o.v.n. Håber du kan hjælpe en anden gang.

Venlig hilsen Gin

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-06-08 00:56

Selv tak, vi er her for at hjælpe hinanden