/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Feriepenge
Fra : mmmpppjjj
Vist : 866 gange
35 point
Dato : 28-05-08 14:07

Er startet på nyt job d. 1. maj i år. Er ansat som funktionær... Altså ferie med løn.
Har ikke optjent noget sidste år da jeg har været selvstændig. Har jeg ret til ferie i år? Altså ferie med løn fra min nye arbejdsgiver?

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 28-05-08 14:12

Nej det mener jeg ikke du har.

Normalt bruger man jo feriekortet fra året inden fra en anden arbejdsplads.

Kommentar
Fra : mmmpppjjj

Dato : 28-05-08 14:13

Men her er jeg jo ansat så jeg får løn under ferie...?

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 28-05-08 14:20

Ja men typisk er det først året efter.

Jeg er ansat i HR en stor virksomhed, hvor vi ansætter mange nyuddannede. De har heller ikke betalt ferie det første år selvom de er funktionæransatte.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-05-08 14:28

Det villa da være dejligt at få "feriepenge" 2 steder fra - ikke

Den går ikke - du har optjent feriepenge sidste år - dem holder du ferie for i år....

NÆSTE år får du løn under ferie.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-05-08 14:50

Du kan også "optjene" feriepenge som selvstændig,
forudsat din virksomhed betaler ind til ferien.
Det har den sikkert ikke gjort.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-05-08 14:56

Du har ret til ferie, men ikke ferie med løn fra din nuværende arbejdsgiver.

Men du har vel selv lagt/betalt til din kommende ferie, da du var selvstændig.

Hvis du beholder dit nuværende job, så vil du til næste år have optjent ferie med løn fra den 1.05.08 - 31.12.08 hvilket giver

Citat
En lønmodtager optjener ret til 2,08 dages betalt ferie for hver måneds ansættelse i et kalenderår (optjeningsår). For ansættelsesperioder af under 1 måneds varighed optjenes ferien i forhold til ansættelsens længde.

I år må du selv betale, men til næste år bliver det lidt bedre, hvis du beholder jobbet

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 28-05-08 16:16

Sådan er det at være lønslave. Du kender vel alle regler som tidligere selvstændig arb. giver.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-05-08 16:31

Citat
Du kender vel alle regler som tidligere selvstændig arb. giver.

Nu kan man jo godt være selvstændig UDEN at være arbejdsgiver.....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-05-08 16:33

Kort og godt "NEJ" til dine spørgsmål.

Du kan evt. få fra din A-kasse. Sådan en er man da medlem af selv om man er selvstændig, ikke???

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-05-08 16:40

Citat
Sådan en er man da medlem af selv om man er selvstændig, ikke

Du bliver forbavset hvor mange der sparer de par håndører

Kommentar
Fra : mmmpppjjj

Dato : 28-05-08 16:43

Jo selvfølgelig er jeg i en A-kasse og nej har ikke haft ansatte....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-05-08 16:49

Det berettiger dig ikke til fuld løn på din nuværende arbejdsplads.

Du kommer selv til at betale for din ferie.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 28-05-08 21:05

Helt enig med alle. Jeg er ansat i en løn- og personaleafdeling.

Du har først ret til ferie med løn når du har optjent ferien. Du har dog ret til at holde ferie, men ikke med løn før 1. maj 2009. Der vil du så have 16,64 dage med løn og 8,36 dage for egen regning. Du behøver til gengæld ikke holde ferie, hvis du ikke mener du har råd.