/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Haven påvirker husværdi?
Fra : yourgod
Vist : 1494 gange
50 point
Dato : 25-05-08 21:42

Hej
Ville lige høre om hvor meget haven til et hus påvirker prisen på ejendommen?
Vil gerne have nogle links samt fakta...
mvh
Henrik

ps det er til opgave.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-05-08 21:44

Det er helhedsindtrykket der tæller, herunder haven, men også resten af huset.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-08 21:48

En pæn have gør huset lidt lættere at sælge, men den har næppe indflydelse på prisen....
(med mindre der er swimmingpool osv. )

Kommentar
Fra : hejdmig

Dato : 26-05-08 03:10

mit hus købte jeg da bland andet pga den smukke have, det var et smukt syn UNDERSTREGER VAR ..........nu der mest ukrudt

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-05-08 06:58

Såvel haven som flisebelægningen har indflydelse på prisen. En ikke anlagt have i forhold til en anlagt have, hvor grunden fx er på 1.000 kvm. nemt være 50.000- 100.-000 dyrere/billigere. prøv at lave et budget på indkøb til haven af buske træer/frugttræer mm.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 26-05-08 08:29

Haven er vel - som alt andet - en smagssag.

Nogle vil have store, andre små. Nogle vil have dem færdige, andre vil indrette den selv.

Du har ikke skrevet direkte, hvad dit projekt går ud på, men måske kan du bruge noget i de her links, selvom de ikke direkte omhandler hus/have.

Om kolonihave: http://www.hfsmoermosen.dk/salg_hus.html

Om nyt køkken (med en fin graf):
http://www.boligtorvet.dk/Home/Inspiration/Artikel.aspx?articleid=%7BACACF724-322B-4739-A87A-3085AF861CCC%7D

Accepteret svar
Fra : maler-fidusen

Modtaget 50 point
Dato : 26-05-08 15:50

Når realkredit instituttet har været ude for at vurderer vores hus ifb. med friværdi osv. har realkredit manden sagt at de KUN kigger på husets værdi og grundværdi ... ikke hvordan have osv. ser ud ... og derfor INGEN intr. haft i at se andet end huset. Ligesom at når man får lagt nyt tag så stiger ejendomsvurdering heller ikke tilsvarende den pris man har givet for nyt tag - vi fik tilbud på nyt tag til 350.000 kr, men vurderingen ville kun stige med 50.000 kr.
Men skal man sælge sit hus vil haven helt klart ha noget at sige prismæssigt.
Så det kommer an på om prisen er med henblik på salg eller en realkreditvurdering.

Godkendelse af svar
Fra : yourgod

Dato : 15-06-08 20:38

Tak for svaret maler-fidusen.