/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Mobilt bredbånd.....
Fra : refi
Vist : 714 gange
100 point
Dato : 23-05-08 09:00

Hvad er jeres erfaring med mobilt bredbånd....

Ganske vist reklamerer de ALLE med hastigheder OP TIL 3 Mbit.....

Men jeg har nu ALDRIG oplevet at den når det....

Så lidt erfaringer fra forskellige steder i landet ville være ønskeligt....

Har med vilje sat det under smalltalk - da det jo ikke kan betragtes som noget der kan rettes, men mere om jeres erfaringer...

Altså

Nord-syd-øst-vest, By-land Hvad siger jeres ? og er alle udbydere lige "højt" oppe - prisen er jo den samme hos alle selskaber.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-08 09:02

Kan da tilføje at de tre maskiner vi har i "marken" med mobilt bredbånd maksimalt opnår 3-500 kb - Telia er udbyder....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-05-08 09:05

Jeg arbejder for Sonofon, og må indrømme at vi hvad MB angår virkelig er nummer 2

Den klare vinder på lig enøjagtig det område er altså 3

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-08 09:11

Hvor meget kommer sonofon da op på ???

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-05-08 09:13

Sonofon's net er begrænset til 3,6 mb

Den reele hastighed ligger omkring 1,5 - 2,0 da der jo skal tages højde for afstand til masten, antal samtidige brugere mm.

Til gengæld har man hos Sonofon mulighed for at købe en forbindelse der er begrænset til 1 mb og så kun betale 199 pr. md

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-08 09:20

Citat
Den reele hastighed

Er det så blot noget sonofon PÅSTÅR eller har du prøvet det af ???

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-05-08 09:22

Det er generelle erfaringer.. Det er jo forskellen på mobilt bredbånd og mobiltelefoni at hastiigheden falder når der er flere brugere på nettet, så uanset om du bruger 3, Sonofon, TDC eller Telia så opnår du kun maks hastighed hvis du er mindre end 500 meter fra masten og der ikke er andre brugere online.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-08 09:27

Vi har såmænd prøvet at stå "klods" op af masten..... 500 kb var resultatet

Ikke at det betyder det helt store da det primært er til mails osv. - men det er da lidt en gang FALSK reklamefis - selvom de pointerer OP TIL

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-05-08 10:08

Og der er langtfra dækning overalt, selv i de større byer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-08 10:30

Jeg har nu endnu ikke observeret der ikke var dækning (selvom 200Kb ikke er meget) - men det vil da ikke undre mig....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-05-08 10:42

Nu kan jeg jo ikke udtale mig om Telia's hastigheder

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 100 point
Dato : 23-05-08 10:46

Det kommer jo helt an på dækningen, der hvor der er TURBO 3G (eller HSDPA) er den teoretiske max hastighed op til 7,2 mbit eller 3,6 hos Sonofon og TDC.

Hvis der er "alm. 3G (eller UMTS) er den teoretiske max hastighed 384 kbit.

Der hvor der hverken er det ene elelr det andet, men "kun" almindelig GSM dækning er hastigheden begrænset til 64 kbit

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-08 11:17

Se nu nærmer vi os jo de reelle tal....

Telia giver 3G dækning der hvor det er muligt - men det er åbenbart ikke så mange steder

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 05-06-08 16:32

Jeg har prøvet det, det bliver ALDRIG de Mbits de lover, tjekkede på en side hvor en af masterne lå, og selv kun 200 meter fra den af, fik jeg maks 60% af det lovede.. i mange reklamer står der også med småt hvad den reelle båndbredde egentlig er..

Skuffende nok, men hvordan de finder frem til den peak hastighed de altid bruger som reklame ved jeg ikke

Man må jo skrive hvad som helst, så LÆNGE at der står med småt i bunden at det ikke passer

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-06-08 17:45

Du skal jo huske at på 3G og på Turbo3G er hastigheden afhængig af flere ting, afstanden til masten er en, en anden er antallet af samtidige brugere, samt hvilke fysiske forhindringer der er mellem dig og masten og så elektronisk forurening i det hele taget

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 14-06-08 19:55

Tak for svaret Kortoververden.