/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
380V vaskemaskine
Fra : lelit
Vist : 6046 gange
20 point
Dato : 21-05-08 14:12

Skal erstatte min gamle vølund men har opdaget at 380V vaskemaskiner findes ikke længere.
I en tråd, her på kandu (om defekt miele) har jeg læst at de gode, dyre kan fortsat tilsluttes 380V, hvordan finder jeg dem? Har mailet til "de store" og spurgt i elgiganten foreløbig uden resultater.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-08 14:21

Jo det ordner din elektriker.
Det hedder 400 V nu om dage

Kommentar
Fra : lelit

Dato : 21-05-08 14:38

Med elektrikeren ingen problem, men hvilken vaskemaskine har så trefaset motor med nødvendige tilslutnings muligheder, nok ikke alle? Har snakket med miele, det findes ikke mere, lød svaret.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-08 14:40

Og hvorfor skal det være trefaset?
Det er vel totalt ligegyldigt bare den vasker.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-05-08 14:41
Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 21-05-08 14:42

Tror du ikke du har læst at man tilslutter en ny vaskemaskine til dit gamle kraftstik?
Selv om det er et kraftstik med 3x380v (eller 400V) er der stadig mulighed for at tilslutte maskiner der kører på 220v. Jeg har tilsluttet min tørretumbler til 220v til samme kraftstik som min vaskemaskine.

hawaii7

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-08 14:47

Find en forhandler i nærområdet og lad dem ordne installationen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-05-08 14:47
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-08 14:49

Husk på at en sælger vil notere hvis du selv installerer,
og det kan have indflydelse på garantien.
Forkert inst. = nul garanti.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-05-08 15:13

Nye vaskemaskiner tilsluttes på 230 v 1.Fase 13/16 Amp.
Motoren i en normal vaskemaskine er altid til 220/230 v, det er kun varmelegmet der er/var til 380/400v.
I de vaskemaskiner der kunne køre på kraft = 2/3 Fase og en NUL + jord, tilsluttes der to faser til varmelegmet, skal vaskemaskinen køre på 220/230 v tilsluttes der NUL og en fase til varmelegmet, det tog/tager så bare længer tid at varme vandet op når en vaskemaskine er på 220/230v.
Men med de nye maskiner der er i dag, der har en mindre vandmængde der skal varmes op, og der ved spare tid, er man gået væk fra 400v drift til normale vaskemaskiner.
For lille mor skal jo lige nå at slappe af, inden tøget skal ud igen, så det gør ikke noget at det tager LIDT tid at varme vandet op !
Dernæst behøves der ikke at vaske på så høje temp, med de nye vaskepulver der findes i dag.

Kommentar
Fra : lelit

Dato : 21-05-08 15:14

fra en kandu's tråd skrevet af transor for ca. et år siden:

..."De fleste ordentlige vaskemaskiner som Miele med flere kan indstilles både til 230V og 400 V og evt til fordeling på 3 faser. Maskinen skal derfor være indstillet til det man tilslutter. Og fejl med det er installatørens, og ingen andens.
Det kan være han er vant til at folk kun har 230 V, men du har noget bedre. og det burde han have undersøgt.

Maskiner vasker generelt bedre og især hurtigere med mindre tøjslid på 400V "..

Tak klaudi for de mange links, deværre søger jeg en ikke prof. maskine, helst en der er meget billigere og kan være brugt.
tak for de mange indlæg

Kommentar
Fra : lelit

Dato : 21-05-08 15:19

Tak hejdu 58, de var meget brugbart info. Vasko har lige ringet; kun pro maskiner har trefaser.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-05-08 16:27

i krafstikket liger der som regl også 230v det ville en elektrikere kunne forbinde så som der stå skrivet kontakt en elektriker

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 22-05-08 07:24

Lad mig starte med at understrege at jeg ikke er elektriker, så tjek lige med en der er uddanet.....

Et kraftstik er bare et fembenet stik hvor der forbindes 1xjord (gul/grøn) 1xnul (blå) og 3xfase(som regel rød, sort og hvid), hvorimod det almindelige 230v stik kun har 1xjord, 1xnul og 1xfase (som regel rød eller sort).

Så vidt jeg er orienteret er der ikke noget problem i at montere et kraftstik på en 230 v maskine når bare du forbinder den rød/sorte mellemledning til en af faserne i stikket.

Du kan forvisse dig om det vha. spændingsmåler (f.eks til omkring 100,- i haraldnyborg). Forbind den til nul (blå) og en af faserne, og tjek at du har 230V. Desuden skal Jord naturligvis forbindes. det er den miderste pind i stikket der er lidt længere end de andre.

Som sagt er jeg ikke elektrikker, så tjeck lige med en først, men det burde ikke være noget problem.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 22-05-08 07:32
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-05-08 11:57

Nu har jeg ikke nærkigget alle svarene.
Men for nogle år siden, da jeg købte ny vaskemaskine, sagde jeg i forretningen, at jeg godt selv kunne montere den, for stikket var der jo fra den gamle.
Da maskinen så var leveret, og jeg senere på dagen ville tilslutte den, fik jeg en lang næse. Stikket på væggen var jo et af de der til rigtig mange ledninger (ja, jeg kender ikke engang navnene på alt det der el ), men stikket på maskinen var et almindeligt 2-benet et.
Jeg lurede lidt på det, og kørte ud i forretningen, hvor jeg fik et stik som passede til kontakten, og en masse advarsler (forståeligt nok).
Derefter ringede jeg til min storebror, som er en ganske habil gør-det-selv-mand.
Han gav mig det råd, at åbne stikket på væggen (efter at have slået strømmen fra
), og åbne det store nye stik, som jeg nu skulle have på ledningen. Og så sammenligne farverne på ledningerne. Altså sikre, at blå i stikket på ledningen kommer ud for blå i stikket på væggen, og så fremdeles. Der vil så være nogle "ledningspladser" i stikket på ledningen, som ikke skal bruges.
Og det virkede bare (og gør det stadig), og jeg blev lidt klogere.

Kommentar
Fra : lelit

Dato : 22-05-08 16:37

Tak for alle svar, blev overbevidst om at købe en 230V og da jeg bor på 5 sal får elgiganten lov at bære den valgte ariston169eu op og tilslutte til min 3fase stik for ca. 700kr.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-05-08 16:39

det der er et problem med 400v stikkontakter er det er ikke sikkert at der er nul i stikkontakten og hvis det monteret forkert for at tilpasse det til den gamle maskine

men nomalt skal man bruge ben1 (ben3 er med garanti jord) og ben 5 i mellem ben 1 & 5 skulle der gerne ligge 230v

sort kan være nul eller fase rød kan være fase eller jord
så det med ledningerne passer ikke altid Troldepige

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-05-08 17:05

Ja heldet følger de tossede.