/ Forside/ Interesser / Helbred / Motion / Spørgsmål
10  ans 380
Smerter ved løbetræning
Fra : Axelise
Vist : 726 gange
100 point
Dato : 18-05-08 16:28

Jeg begyndte at løbetræne sidste sensommer. Jeg investerede med det samme i et par gode løbesko, - lod mig filme i løb på løbebånd hos Marathon Sport og købte udfra rådgivning et par rigtig gode og dyre sko.
Nu har jeg desværre holdt pause hele vinteren og er førts nu kommet i gang med at løbe igen. Ligesom sidste år har jeg dog problemer med smerter i musklerne på oversiden af foden samt på forsiden af skinnebenet. Sidste år fik jeg også nogle knæsmerter, fordi jeg lagde for hårdt ud for hurtigt, så jeg har lært at starte langsomt op og lytte til kroppen.
Jeg løber ikke særlig langt, det er vel en 3-4 km, 2 søer i København, men det er vist nok til mig. Jeg er 46 år og normalvægtig og løber turen ca. 2-3 gange om ugen. Jeg er også meget omhyggelig med udstræk og styrketræning, når jeg kommer hjem, men musklerne på skinnebenet og oversiden af foden kan jeg ikke rigtig komme til.
Er der nogen der har gode råd til, hvad jeg kan stille op overfor disse smerter?
Jeg synes de fortog sig langsom sidste år, så jeg kan forestille mig, at min krop lige skal vænne sig til en ny måde at blive brugt på. Og så er det selvfølgelig vigtigt ikke at overanstrenge musklerne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-08 16:36

Citat
Og så er det selvfølgelig vigtigt ikke at overanstrenge musklerne

Netop - de er blevet trætte og skal lige vænne sig til brugen igen.....

Så "lyt" til kroppen er en god ting...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-05-08 17:03

Kan du sidde i en lænestol med benene på en fodskammel? Så kan du stille og roligt sidde og lave strækøvelser med fødderne. Du kan evt. bøje benene let når du gør det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-08 17:18

Men du skal også trække ud inden du løber, og varme lidt op.
Og prøv så at læne dig lidt forover og op på fodballerne når du løber.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-05-08 17:30

Opvarmning er et must da det forhindrer skader, mange får en fibersprængning hvis de lægger for hårdt ud drekte fra sofaen, selv unge veltrænede.

Bliv stående med let spredte ben og før hænderne ned til tæerne, derefter spred benene lidt mere og før begge hænder ned langs benene skiftevis, og så lidt armsving.

Er hvad jeg kan huske fra min soldatertid for en del år siden, der er muligvis kommet andre og bedre øvelser, men hovedsagen er at få musklerne strukket ud før der løbes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-08 18:42

Luffe - den er også god som en af øvelserne før fodbold.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-08 19:15

Muskler tåler meget, og trænes hurtigt op til at kunne tåle mere. De kan blive ømme undervejs, men det er ikke varige skader.
Men sener , led og andre dele af bevægeapparatet, er meget længere tid om at trænes op.

Så det er knæ og sener, som især er de dele som skades, og som slet ikke er så lette at reparere.

Accepteret svar
Fra : sottmann

Modtaget 100 point
Dato : 18-05-08 20:21

Hvis du går ind på dourun.dk kan du printe et 12 ugers begynder træningsprogram ud, hvis du
fuldfører dette kan du efter de 12 ugerløbe 5 km uden pause, de 3-4 km du løber nu er alt for hårdt
at lægge ud med hvis du er nybegynder de skader du omtaler er typisk overbelastnings skader.
Hvis du har mulighed for det så meld dig ind i en løbeklub, det er altid mere motiverende at løbe sammen med andre, der vil helt sikkert også være nogle på dit niveau , også kan man få en
masse gode råd fra de mere erfarne løbere.

Rigtig god løbetur herfra.

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 19-05-08 07:25

Tak for svaret sottmann.