/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Royale og Kendtes Blomster
Fra : svendgiversen
Vist : 2195 gange
157 point
Dato : 08-05-08 22:23

Det er jo kendt at vor afdøde dronning Ingrid var en stor blomster elsker,
og der findes (mindst) én blomst opkaldt efter hende...

Hvilken(hvilke) type(r) blomst er det?

Vor nuværende dronning Margrethe har vist ikke givet navn til nogen blomst??
Men findes der allerede en Mary blomst??? Hvilken type...

Mindre kendt er det jo når førende erhvervsfolk får opkaldt blomster efter sig...

Jeg kender kun ét eksempel: Danfoss stifteren Mads Klausens kone har fået en rose
opkaldt efter sig med hendes kælenavn: "Bitten"

Findes der andre tilsvarende blomster opkaldt efter kendte danskere, der ikke er erhvervsgartnere?
Jeg efterspørger altså: En "Mærsk Lilje" eller noget tilsvarende...

Der findes vist også eksempler på kendte danskere der har frabedt sig få blomster opkaldt efter sig?
De må også gerne nævnes her, men det væsentlige er blomster opkaldt efter kendte danskere...

I morgen skal vi have blomster i potterne udenfor, måske royale? Svend

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-05-08 22:26

Hej svend.
Citat
www.sitecenter.dk/henrik2405hs/dronningingriddengamledronning/

Jo hun har en rose opkaldt efter sig den gamle Ingrid

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 167 point
Dato : 08-05-08 22:27
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-05-08 22:28

Citat
En række af de dejligste roser er opkaldt efter personer og steder med ... 3) 'Dronning Margrethe', (6 stk.), har fyldte, sart rosa blomster i store ...
www.havensdag.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=80&Itemid=235 - 18k - Cached - Lignende sider - Noter dette

Margrethe også

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-05-08 22:28
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-05-08 22:29
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-05-08 22:31
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-05-08 22:34
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-05-08 22:38

Fantastisk så mange I allerede har fundet...
Foreløbigt tak, Svend

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-05-08 22:44
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-05-08 22:45

I linket fra før, er der også Egeskov casle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-05-08 22:48

Peter Pan

http://www.rosertilhaven.dk/shop/bunddaekkeroser-5c2.html

Svend hvis du kikker linket igennem, så tror jeg du har dem alle

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-05-08 03:16
Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-05-08 03:19

Der var blandt mange andre i mit link fx en TIVOLI- rose en Victor Borge og en Prinsesse Alexandra, den sidste skal vist omdøbes til Grevinde

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-05-08 08:05

Tak, jeg er overvældet, men det er jo mest roser...

Det vi skal plante i keramik potter på terassen og i altankasser er vel mere:
Begonier, Pelargonier eller lignende?

Mener en af Dronning Ingrids blomster er af denne type??

Er der lidt flere ikke roser fra kendte danskere??? Svend

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-05-08 09:35

Dronning Ingrids ynglingsblomst var Margueritten.

Du kan læse lidt mere om det her

http://www.jonsen.dk/jonsen/?kat=88

Den er en meget populær "krukkeblomst", så den kan du da godt bruge

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-05-08 11:11

Jeg holder meget af spanske margueritter i krukker på terrassen. Den findes også i en "royal udgave"
Citat
En af de mest populære sorter er Sunny Mary, opkaldt efter kronprinsessen. Mary har fløjlsagtige, mørkviolette kronblade med mørke skiveblomster. Sorten er meget blomsterrig.
http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=13607

Her er en smuk klokkeblomst opkaldt efter Mary: Kronprinsessens Klokkeblomst
http://www.havebureauet.dk/00216/00277/

Her er en orkide opkaldt efter Dronning Ingrid
Citat
Hans Christiansen har opkaldt en af sine orkidéer efter Dronning Ingrid, som han kendte vældig godt fra sin læretid på Fredensborg Slots Gartneri - nemlig den gulgrønne ”Paphiopedilum Dronning Ingrid”
http://www.pernillewedderkopp.dk/doc/portraet_af_orkideen.doc

Endelig kan jeg fortælle, at der er skrevet en bog der måske vil interessere dig: Ulla Dietl: "Hvor kommer planterne fra – og hvem fandt dem?"
Citat
Hvis man interesserer sig for planter, kan det også være spændende at vide, hvor de kommer fra, hvem der fandt dem, og hvem de måske er opkaldt efter.

http://www.havenyt.dk/artikler/inspiration/boeger/571.html

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-05-08 12:07

Her er en Kamelia opkaldt efter Dronning Ingrid
Citat
Dronning Ingrid, japonica-type, zone 8, fremavlet af Danmarks største kamelia-ekspert Hans Trautner
.

Og fra samme side
Citat
Valley Knudsen, reticulata-type, zone 9 = må overvintre i udestue. Opkaldt efter ægtefællen til en succesrig dansk mejerimand i Californien.
http://www.kameliaer.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=22

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-05-08 13:22

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-05-08 13:37

En Mærsk llilje? Narhj det mener du ikke, det ville være blasfemi. MEN EN EG- Mærsk egen- ikke?
Vi har jo dromminge egen i Dronninglund Storskov, Hun har selv plantet den.
Det er ikke roser det hele, der findes en Dronning Ingrid pelargonie, den er hvid.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-05-08 15:03

Er du ? eller ?! I din indledning siger du ikke noget om at det skulle være blandet og ikke kun roser.
Så skriverdu:
Citat
Tak, jeg er overvældet, men det er jo mest roser...

Det vi skal plante i keramik potter på terassen og i altankasser er vel mere:
Begonier, Pelargonier eller lignende?

Mener en af Dronning Ingrids blomster er af denne type??

Er der lidt flere ikke roser fra kendte danskere??? Svend

_ Så får du en masse link til berømte navne på andre slags blomster, hvorefter du giver pointne til en der har givet et link til roser, hvordan hænger det sammen?
Nå men svaret interesser mig egentlig ikke, vil bare påpege, at det ikke er fair.