/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Hvad er forskellen mellem
Fra : Joans
Vist : 1934 gange
40 point
Dato : 05-05-08 19:52

Jeg har lige fundet en anpartslejlighed. Derfor vil jeg høre hvad er forskellen mellem andelslejlighed og anpartslejlighed. Ejeren sagde at det er ligesom andelslejlighed men jeg kender ikke forskellen mellem de to.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-08 19:58

Er du sikker på at lejheden er til din rådighed hele året.
Anpartsferielejheder er som regel til rådighed en kort periode
af året, således at anpartsejere har hver sin periode.

Kommentar
Fra : Joans

Dato : 05-05-08 20:02

Sagen er sådan, at en mand sælger sin mors lejlighed,( efter morens døde), som står som anpartslejlighed. Det er ikke en ferielejlighed.

Accepteret svar
Fra : Smokei

Modtaget 50 point
Dato : 05-05-08 20:05

Jeg ved ikke om denne her er en hjælp? Men prøv og se denne link

http://www.boligassistancen.dk/Ejerlejlighedsformer.htm#Anpartslejligheden

VH Smokei

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-05-08 20:07

Citat
Anpartlejligheden, også benævnt ideel anpart eller villalejlighed.

Den ideelle anpart har ikke eget blad i tingbogen, men kan alligevel selvstændigt belånes. Man er bundet til den anden medejer gennem en tinglyst samejeoverenskomst (deklaration), som fastlægger brugsrettigheder i hovedejendommen mv.

Læs mere om følgende emner i relation til ideelle anparter/villalejligheder:

Citat
En andelslejlighed har ikke sit eget blad i tingbogen.

Man bliver medlem af en andelsboligforening og gennem andelsbeviset får man eksklusiv brugsret til en lejlighed.

Man betaler en brugsafgift eller leje til andelsboligforeningen i forhold til lejligheden andel af fællesudgifter, og man er bundet til fællesskabet gennem andelsboligforeningens vedtægter.

Prisen for andelslejligheder er ikke fri, men lovbestemt.

Andelslejligheden kan ikke belånes, men der er p.t. fremsat et lovforslag, som giver mulighed for belåning.

http://www.boligassistancen.dk/Ejerlejlighedsformer.htm

I dag kan man godt optage lån i en andelslejlighed.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-05-08 20:10

Lyder som noget kreativt skattefusk, arvingerne har sikkert delt den op i anparter.

En dag banker nogen på og siger at de har ret til at bruge soveværelset og den ene kogeplade i de næste fire år.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-05-08 20:13

Du burde få juridisk bistand.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 05-05-08 20:40

Til Ans

Du må undskylde jeg kom til at sende det samme som dig først.

Kommentar
Fra : Joans

Dato : 05-05-08 20:41

Tak alle sammen, men er det bedre at købe andelslejlighed eller anparts.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-05-08 20:47

Hvor mange anpartslejligheder er der i den ejendom, hvor stor er den og hvad er prisen?

Jeg tror du skal være varsom med at købe en anpartslejlighed. Men det bedste ville være, at du fik en advokat til at se på papirerne.

Smokei

Det gør ikke noget, det kan jo ske for enhver.

Kommentar
Fra : Joans

Dato : 05-05-08 20:52

Jeg ved ikke hvor mange er der, men lejligheden er på 52kvm og prisen er på 700.000kr. Huslejen er på 2500kr om måneden.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 05-05-08 20:56

Ved en andelsbolig ejer du ikke en bestemt bolig, men f.eks. en tiendedel af alle boliger , hvis foreningen består af 10 boliger.

Ved en anpartsbolig er der flere ejere af samme bolig.

Kommentar
Fra : Joans

Dato : 05-05-08 21:00

Du godeste jeg var lige ved at blive snydt. Manden sagde at anpart er ligesom andelslejlighed. Han forklarede at det var i gammeldag kaldte man anpart i stedet for andels, men i dag alle anpart er blevet til andelslejligheder.

Endnu engang tak!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-05-08 21:43

Tag altid DIN egen advokat med på råd, ved køb af bolig.
Det kan ikke betale sig at lade være.
Brug ikke sælgers/ejendomsmæglers advokat.

Godkendelse af svar
Fra : Joans

Dato : 06-05-08 13:57

Tak for svaret Smokei.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 06-05-08 13:59

Selvtak Joans