/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hvad er vigtigst for ny cykel?
Fra : madsemillarsen
Vist : 2318 gange
100 point
Dato : 27-04-08 19:02

Hej

Skal til at have en ny racercykel som må koste 4500-5000.
Men har lige nogle spørgsmål, når jeg skal ud at kigge på en cykel. Jeg skal bruge den til at kører på i fritiden fordi jeg synes det er sjovt. Har nu en gammel racer, men den er ikke særlig god så kører ikke særlig tit på den.
Hvilke ting er vigtige på en racercykel at tænke på?
Jeg tænker på, er det ikke stort set lige meget om man har 2200, sora eller tiagra gear på ens cykel. Når man ikke er professionel eller skal køre på den hver eneste dag???
Er det så ikke vigtigere at købe nogle cykelsko og andet tilbehør i stedet for.

I må gerne komme med nogle gode bud på gode cykelmærker/modeller...
Hvis jeg går efter Giant, Nishiki, Bianchi eller Centurion. Er det ikke gode mærker?
Man kunne også overveje at købe på [www.bikebuster.dk] hvor disse mærker handles: Battaglin, Fuji, Scott, Wilier, Zegno???
Kender ikke mærkerne er de gode?

Når man køber en ny cykel, så kan jeg se at der ikke er pedaler på billederne, hvorfor dog det?

Mads-E

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-04-08 20:01

Du får ikke en racercykel til den pris. Kun noget, der ligner.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 27-04-08 20:10

Grunden til der ikke er pedaler på racercykler til at starte med er fordi de så køber nogen pedaler eller bruger nogen de har i forvejen som passer til de cykelsko de bruger fordi hvis nu der fulgte nogen pedaler med så hvis det ikke var det samme klik system så kan de ikke bruges til noget alligevel.
Der er ihvertfald 2 system. et fra shimano som hedder SPD står for shimano pedaling dynamics også et system der hedder LOOK.
Du kan jo også bruge almindelige pedaler hvis du vil.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 27-04-08 21:56

Det vigtigste er stive fælge og gode lejer for hjulene kører hele tiden. Dernæst et stift stel så dit pedalarbejde går i hjulene og ikke i at rokke stellet. En god krank og gode pedaler er heller ikke at foragte, men kan skiftes ud hvis de skuffer. Gode gearskiftere er en behagelighed, men man kan leve med dårligeHurtige og præcise gearskift betyder mest når man kører om kap i kuperet terræn. Desværre er gode gearskiftere afsindigt dyre og har du 4500 så nedprioriter det. Prøv dog at se hvad du kan få af klikskifte i bremsegrebene, det er ufedt at fumle efter skifteren nede på stellet, især hvis du skal bruge for og bagskifter samtidig. Rensning,smøring og justering er altafgørende. Du kunne pøve at melde dig ind i en cycleklub eller se på opslagstavlen efter brugt gear. En ti år gammel 15000 kr cykel er noget bedre end en ny til 4500. Altså hvis den er kørt på og holdt i stand.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-04-08 00:38

Alluminiumsstel kabonforgaffel så let som muligt og hvis du er god kan du godt snakke dig fra en tusse eller mere og måske kan du finde en 2007 model det giver mere evt.gear for pengene Men racere kan jo fås ja op til en 100 000,- eller mere men er det til lidt sjov kan du saktens få en rimelig god cykel til dit bud

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 100 point
Dato : 28-04-08 08:05

En cykel til dit behøv skal ikke være en carbon cykel. Carbon er super stærk og let, men har den uheldige egenskab at hvis man vælter og får et slag på carbon´en kan man være uheldig at hele stelet er ødelagt.

Du kan sagtens få en rigtig god racer til 5000,- kr.
Fra de 5000kr skal man faktisk springe op til 18-20.000 for at få en racer, der ikke vejer så meget, har stive fælge, stiv krank osv osv. hvilket ikke vil betyde det helt store for dig. (som jeg forstår dit cykelbehov)

Jeg vil næsten sige at køber du en cykel hos Bikebuster, til 5000,- tror jeg ikke du bliver skuffet. Uanset hvilket mærke cyklen har.

Kommentar
Fra : madsemillarsen

Dato : 28-04-08 17:59

Har nu været ude at kigge på en model og synes den så ret fed ud...
Men hvilken ville i vælge af disse to: Fuji 1.0 eller Everton Race 600 ???
Fuji: http://www.bikebuster.dk/detaljer/120088.html
Everton: http://www.everton.dk/race.asp

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 28-04-08 22:55

Det er svært..............

Personligt kan jeg bedst lide Tigra skifterne, som sidder på Fuji. gearskifterne på Everton synes jeg ikke er lige så rare, men det er jo en smag sag.

Til prisen er de begge rigtig gode cykler.

Kan se at der følger pedaler med til Everton cyklen.

Men til dit cykel behov ville jeg investere i et sæt SPD pedaler, de er noget rare end Look pedalerne, hvor der sidder en kæmpe klump neden under. Det giver selvfølgelig en større træde flade.

Jeg kan kørt med SPD de sidste mange år, og ville ikke bytte det ud med Look, dels fordi at jeg kører igennem en by hver dag, så der skal stoppes mange gange for blinklys, hvor foden skal ud og ned.

Så spørger du mig, så ville jeg snuppe den fra Bikebuster og sætte et par SPD pedaler på.

Godkendelse af svar
Fra : madsemillarsen

Dato : 30-04-08 17:05

Tak for svaret thulin.