/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ny harddisk, langsom computer?
Fra : Mrn
Vist : 650 gange
220 point
Dato : 21-04-08 20:07

Hey, jeg ved ikke om min computer er ved at gå i stenalder mode!

Men jeg har lige købt en y S-ata HD, og da jeg installere den, så når jeg tænder computeren er den 5 min om at komme forbi opstarts logoet for bundkortet?!?! og så kommer den heller ikke længere... jeg genstarter så computeren et par gange, og så ligepludselig virker den... nu har jeg lige haft Hardisken ude... og nu gør den det igen... jeg har nu pillet HD fra... og så gjorde frøs den igen UDEN at HD var i? hvad sker der lige?

Skal lige nævne det er et

Crosshair AM2 bundkort,

Der er 1 x IDE HD & 4 S-ata HD & 1 x S-ata Brænder. Der er 8 sata porte på bundkortet, så man skulle da mene at den sagtens kan administrere dem?

nogen der har en ide om hvad der gør at den ligepludselig bliver langsom?

Mvh. Michael

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-08 20:13

Den husker måske hvad der sidst blev brugt.
Måske har du flere aktive partitioner som den lige skal gumle på først.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 21-04-08 22:02

det er en mulighed... synes bare at det virker lidt underligt... er der en måde man kan undersøge evt. hvad den maks kan håndtere eller hvad er den bedste udnyttelse af HD. eller opsætning for at systemet virker fornuftigt?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 22-04-08 06:18

Prøv at skifte alle sata kabler, samt check at evt IDE kabler til cd/dvd sidder ordentligt i.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 22-04-08 06:20

Hvis kabelskift ikke hjælper kan det være en af dine andre diske der er på retur..
Prøv så at starte (fejlsikker) hvor du har afmonteret een disk/cd-enhed ad gangen.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 22-04-08 11:09

Kan det tænkes at du har fjernet dit C: drev og sat et nyt i?

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 22-04-08 18:14

Det her er en underlig computer... nu har jeg alle diske sat i, og den starter som normalt...

JensT>> alle mine kabler er nye, og har prøvet at skifte de "ældste" kabler ud...uden held...

men jeg tror lidt at fejlen ligger i at jeg har byttet lidt rundt på diskene.. altså hvilken sata port de var koblet til... selvom det ikke burde have nogen betydning.

jeg tror det her spørgsmål kommer til at tage nogle dage... det virker lidt som det er en periodisk fejl.

Michael

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 22-04-08 18:15

KJ>> Jeg har ikke sat noget nyt C drev i... men jeg har haft mit c drev afmonteret...

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 22-04-08 18:16

det skal lige nævnes at jeg køre Dual Boot.. med Vista på den ene og XP på min IDE HD.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-04-08 18:41

Det har noget med hukommelse hos bios.

Jeg har 2 harddiskskuffeholdere.
Alle harddiske i skufferne er sat til CableSelect.
Alle harddiske har en aktiv partition med styresystem.
Øverste er master.
Når jeg sætter en HD i og booter op...........ok
Lukker ned og sætter næste HD i (bliver til slave) og booter op..........ok

Lukker ned og bytter om på HD/skuffer............kaos
Lukker og starter op med ku een HD i øverste skuffe.........ok
Lukker ned og sætter den næste i og booter op (der nu byttet om på HD).......ok

Hver gang jeg tager HD ud eller sætter ind vil bios have accept (F1), og gælder også eksterne USB HD

Jeg har også SATA stik men bruger dem ikke.

Derfor mener jeg det er årsagen hos dig.........en forvirret bios.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 22-04-08 21:20

Dualboot fra 2 drev, så skal du tilbage til den korrekte rækkefølge - se boot.ini

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 23-04-08 20:05

Eyvind> Jeg tror jeg blev lidt som Bios der... forvirret... hvad mener du at årsagen er ? Hukommelse eller at jeg har byttet om på diske?

JensT> Hvis det er boot.ini der er lort i, så skulle det vel være hver gang?? nu da jeg startede computeren i dag, skulle jeg genstarte den 4 gange inden den startede normalt?

Michael

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-08 20:37

Jeg mener fejlen er at du har byttet om på diske - og bios husker den "gamle" placering.

Hvis det er en bootmanager (Boot Magic) du bruger så kan den selv lede efter den nye placering.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 23-04-08 21:34

OK - så kan din boot disk være blevet svag/ustabil - eller et andet sted er der en svaghed/dårlig forbindelse.

Prøv dette.. start computeren og tryk pause når den skal til at finde diskene, lad den stå i et kvarter, og tryk så enter. Så fortsætter boot og hvis den så kører 1.gang, så er det en dårlig forbindelse der går over når maskineriet er blevet varmt. Grim sag men knyttet til enten motherboard eller systemdiskens elektronik.
Hvis der derimod stadig skal forsøges flere gange, så har den besvær med at læse på disken. Så er det tid for en kloning af hovedsystemdisken, før det går helt galt.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 26-04-08 21:32

Hey, Jeg har lige siddet og rodet lidt med computeren... og jeg har en mistanke om at mit ene sæt ram er ustabile... For da jeg pillede det ene sæt ram ud... startede computeren hver gang... findes der et prg. eller andre måder at teste ram på for fejl? jeg har stadigt garanti på rammene, men vil ikke sende dem tilbage hvis der ikke er fejl på.

Men rammene kan vel sagtens lave sådan nogle fejl ville jeg mene...?
Den registrerer alle 4 GB ram jeg har og de virkede også når computeren kørte men det kan vel stadigt være en fejl i dem?

Hilsen Michael

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 28-04-08 00:30

Jamen så test dine RAM gratis, lad testeren kører i lang tid, der ingen errors være overhovedet, er der det så tag en RAM blok ud og test igen, indtil den med fejlen er fundet: http://hcidesign.com/memtest/

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-04-08 18:07

Hvis du har Ram fejl så bipper din PC 3 gange hurtigt efter hinanden når den starter.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 29-04-08 21:07

Nu har jeg haft tændt og slukket computeren et par gange siden jeg var herinde sidst.. Og den kører fint... igen... Jeg har så prøvet at smide rammene over i mit medie center... og der kører de umiddelbart også fint... men prøver lige at smide en memtester på dem... ill be back

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 07-05-08 15:53

Har testet rammene nu... uden fejl... ved ikke hvad der er gået galt, og computeren har kørt fint siden jeg pillede dem ud... så fejlen er blevet rettet... så hvad gør jeg med pointene ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-08 16:07

Point - ikke mig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-05-08 03:20

Citat
computeren har kørt fint siden jeg pillede dem ud
en af blokkene har sikkert siddet løst

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 09-05-08 22:07

er det der pointene skal hen (O.V.N.)eller hvad er mest retfærdigt... ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-05-08 00:59

Ingen af os har foreslået dig at checke om RAM blokkene var rigtig sat i, så ingen af os er oplagt til dine point, set fra mit sæde, du uddeler så pointene til den profil du har fået mest hjælp af, måske trækker du lod eller annulerer spørgsmålet, det er op til dig. God pinse ferie

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 10-05-08 18:04

yja... ælle bælle mig fortælle...

Jamen, ved ikke om det er helt retfærdig.. men du får dem ovn. vil ikke annullere spørgsmålet, fik en lille "hint" sidst jeg gjorde det.

Godkendelse af svar
Fra : Mrn

Dato : 10-05-08 18:05

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-05-08 02:22

Næh jeg tror ikke det er spor retfærdig men jeg siger TAK alligevel, godt du fik løst dit problem