/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Ændringsforslag / kommentarer
Fra : Klumme
Vist : 865 gange
200 point
Dato : 20-04-08 21:42

Jeg skal lave en lille fiks middag til 4 i morgen aften. Er der nogle gode råd, tips, ændringsforslag eller "kloge" kommenatrer, så sig frem. Er altid modtsgelig for gode råd.

Forret
Gratineret tomat og aubergine m. feta og mozzarella
2 stk. auberginer
1 dåse hakkede flåede tomater
1 løg
1 fed hvidløg
1 bundt bredbladet persille
100 g feta
100 g mozzarella
evt. en lille grøn chili
Olivenolie
salt og peber
Auberginerne skæres i 1 cm tykke skiver, drysses med salt og lægges under let pres i 20 min. til de har afgivet den bitre væske. Skylles i koldt vand og duppes tørre. Ristes på begge sider i rigeligt olivenolie på en varm pande og lægges på fedtsugende papir. Det finthakkede løg og hvidløg klares i lidt olie, tomaterne tilsættes og varmes igennem. Tilsæt hakket persille (gem lidt til pynt) og evt. den hakkede chili. Smag til med salt og peber. Aubergineskiverne fordeles i et ildfast fad, tomatsovsen bredes ud over. Fetaen smuldres og drysses over sammen med mozzarellaen.
Bages i ovnen ved 200 går. til osten er smeltet og gylden, ca. 20 min

Hovedret
Kalvetournedos m. landkartoffel, Bearnaisesauce og slikærter (mange tout ærter)
4 stk. 200 - 250 gr. Kalvemørbrad steges medium med let branket skorpe.

Bearnaise sauce
10 æggeblommer røres tynde med estragoneddike og salt. Over vandbad piskes dette til en tyk masse. Derefter piskes langsomt 400 gr. smeltet klaret smør i, indtil saucen er færdig. Saucen må ikke komme over 80 gr. da den så vil skille. Derefter tilsættes frisk hakket estragon / persille.. Justér smag m. salt, peber og evt. mere estragon eddike.

Dessert
Frisk syrlig frugt med Creme Sabayonne
Kiwi, appelsin, jordbær, blomme og evt. andre syrlige frugter skæres i skiver og anrettes pænt på tallerkenen med cremen.

Sabayonnecreme
6 æggeblommer – 6 spsk. sukker
Æggeblommer og sukker samt passende kvantum Grand Marnier (eller marsala -sød vermouth) piskes over vandbad, til cremen er tyk og skummende. Flyt cremen fra varmen og lad den afkøle i koldt vand, evt. med et par isterninger. Sæt den i køleskab. Umiddelbart før serveringen piskes ca. 3 dl. Piskefløde til skum, som vendes (ikke piskes, så luften går af flødeskummet) i cremen. Det anrettes i dessertglas eller i formation på tallerken.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-08 21:54

Hvor er drikkevarerne
Eller er det "tørkost"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-04-08 21:58

HEHEHE Naj det da ved gud det ikke er, men det bliver en eller anden hvidvin, en Amarone og tjaeee jeg ved ikke rigtig til desserten. Men det er en mandag og de unge som kommer drikker ikke meget, så det gik jeg ikke så meget op i. Men klart, at det var det første du spottede LOOOL

Kommentar
Fra : pve

Dato : 20-04-08 22:04

Har ingen tips eller gode råd til ovenstående andet end jeg bliver rimeligt sulten. Det ser vel nok lækkert ud.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-08 22:06

Det var nu kun en spøg......

Syntes i øvrigt det lyder herligt - sidder og bliver helt sulten.....

Hvad tid skal "vi" komme..... (jeg tager selvfølgelig et par "høkere" med )

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-04-08 22:07

HE HE ja ik? Det synes jeg osse. Og de unge kan for en aften slippe for pizza. falaffel og lignende junkfood. Og de elsker det ved jeg...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-04-08 22:08

Shit Refi.... Jeg har kun 4 mørbradbasser.....

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 210 point
Dato : 20-04-08 22:09

Uhm hvad tid var det nu det var?
Det lyder meget lækkert

Husk at købe Bøffelmozarella til forretten -
Derudover vil jeg sige, det lyder så lækkert, har svært ved at styre mit mundvand i skrivende
stund

En lille kritik, de der ærter, er altså lidt kedelige. Jeg ville servere bønner i svøb, og evt erstatte bacon med serranoskinke
Citat
Tag 2- 3 bønner og pak dem ind med bacon. Læg dem på en plade med papir og sæt dem i ovnen i 15-20 min ved 200 Grader. Til bacon er sprød.

Rigtig god fornøjelse

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-04-08 22:10

Landkartofler. LOOL Sån noget fis. Det var fordi jeg ikek kunne finde på andet. Skal være en nem sag... gerne i ovn

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-04-08 22:12

Ikke en dårlig idé Helle. Bønner er osse sååå sunde, men møg dyre. Men okay de flyves ind fra Kenya... det er rimeligt lang væk. Og så hold op med at sidde og savle på papiret

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-08 22:12

Det ser lækkert ud, der bliver et rend af Kandu brugere, hvis du lige smider et par koordinater

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-04-08 22:13

5-600 g kartofler med skræl, vaskede
havsalt
peber
evt. en smule olie

--------------------------------------------------------------------------------

Ovnen tændes på 220°C. Et ovnfast fad smøres med en smule olie - kan springes over, hvis det er et non-stick fad.

Kartoflerne skære i kvarte på langs og lægges i fadet med skrællen nedad. Der må kun være et lag kartofler. Der drysses med salt og peber. Kartoflerne bages i ovnen i 45-60 minutter. Tiden afhænger af størrelsen på kartoflerne og til dels også af hvilket materiale, fadet er lavet af.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-08 22:15

Har du overvejet broccoli ? Jeg har hørt at der avles på at få dem til at smage som en halv grill kylling med pommes frittes

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-04-08 22:16

Yes.. det er jo nærmest sån nogle rustikke hjemmelavede pommes frites.

Jeg smider ikke nogen kordinater ovn... Jeg aner ikke hvor jeg er... set med kordinatøjne LOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-04-08 22:17

Andrea Brocelli-kål LOOL Aspargeskål...joooo men det er jo ikke en grøntsagskur. Bønner / ærter må være nok

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-04-08 22:21

Jeg savler ikke på papiret......mit tastatur svupper

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-08 22:22

Nej ikke for mange grøntsager, jeg har en aftale med kaninerne, de holder sig fra mine øl, og jeg holder mig fra deres salat

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-04-08 22:23

Skal da forresten lige gi et tip. Kalvemørbraden købte jeg hos en halalslagter i nærheden. Han tager 145,- kr. pr. kg. Det er edderhylemig billigt, og så skærer han slipset (bimørbraden) af inden den ryger på vægten.

Og så har han humor den slagter. Jeg bad en dag om en flæskesteg. Klumme sagde han.... er du dum. Jeg kun har halalkød. Så giv mig en halalgris for fanden, svarede jeg. Så brækkede han sig af grin.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-04-08 22:23

Se det er orden i samfundet ovn. Sån skal det være

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-04-08 22:24

Det er god værkstedshumor & virkelig billigt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-04-08 22:25

Okay Helle. Vidste ikke man kunne få dykkertastaturer, men der sker jo så meget på den front.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-04-08 22:26

Ja det er billigt, og kvaliteten er i orden. Måske det argentinske æød har lidt mere smag, men der er altså en verden til forskel i prisen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-04-08 22:28

Ja det er god humor, og SlagterMalik fra Libanon og jeg har den aftale, at han passer sin Gud og jeg passer min.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-08 22:32

Du bliver sikkert nødt til også at passe grisene, hvis du vil have flæskesteg og mørbrasser

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 20-04-08 22:33

Tak for svaret HelleBirgitte. Jeg skifter ærterne ud med bønner i svøb, og de kartofler er osse ok. Så du skal have point. Jeg skylder dig lidt for et andet spørgsmål, så jeg har lige doblet pointene.

Det er sengetid så jeg lukker. Tak for snakken...... Hyg jer og take care deruuuuude

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-04-08 22:33

Har du prøvet hestemørbrad? Jeg har ikke endnu, men har hørt det er lækkert og meget billigt i forhold til okse/kalve kød

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-04-08 22:34

Æuvvv nej ovn. Jeg vil ikke passe grise... De lugter

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-04-08 22:34

Tak for point og velbekomme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-04-08 22:35

Du kan roligt spise hestefilet Helle. Det smager glimrende. Hestemørbrad har jeg kun fået røget, men det er dælme osse en delikatesse. Det er dog de færreste slagtere der har det hjemme, men man kan bestille det hjem.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-04-08 22:37

Hvis du bor i København, ligger der en lille bitte slagter på Jagtvej - overfor posthuset - som dagligt har hestekød. Men skynd dig. Slagtermesteren er omkring 128 år.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-08 22:37

Citat
Har du prøvet hestemørbrad
måske har du, hvis du har fået en rigtig mør roastbeef, så var den sikkert lavet af hestekød

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-04-08 22:37

Har hørt om en slagter i Ishøj C der altid har det god nat og sov godt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-04-08 22:40

Hmmm tror du ovn? Må de sælge det uden at gøre opmærksom på at det er hest? Der er tradition for at roastbeef laves af lårtunge fra ko, så mon man bare kan skifte dyret ud, uden at fortælle det??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-08 22:43

Ikke hvis du køber det vacuum pakkede skidt i supermarkedet, der skal de skrive udenpå hvad der er indeni, jeg tænkte på en rigtig slagter, han fortæller det ikke hvis ikke du spørger

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-04-08 22:45

Nøø det gør han nok ikke, men jeg tror ikke det er efter bogen LOOL. Slagtere er og blir platugler

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 20-04-08 23:08

god fornøjelse klumme og gæster - vi skal ha' biksemad i morgen (ugendergik).
forsøger at skjule min misundelse.
hvad hedder en madgris på halalsk???

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-04-08 23:30

Citat
mozzarella

Hej klumme !!
Bare for at fortælle dig at der er konstateret salmonella i osten !!!!!!!
Det er ikke gas så PAS på

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-04-08 23:33

Ja, rigtigt, gem de ærter til en gang Wienersnitzel.............eller stuvede.

Bønnerne skal være de små Haricots Verts, kogt så de knaser, smid en klat smør i kogevandet og spar lidt på saltet.

Hvad med Hasselbackkartofler ?
Kartofler af æggestørrelse skrælles og skæres i skiver næsten helt igennem, lægges i smurt ildfast fad, ind i ovnen i 40-50 minutter, pensl dem tid efter anden med smør fra bunden.
Hvis man søger på opskriften via Google nævnes der olivenolie og krydderier til kartoflen alle steder, men smør alene er nok mere passende til en ret der er uden olie i forvejen, man skal ikke overdøve den fine Bearnise.

Husk at varme tallerknerne, grøntsager bliver lynhurtigt kolde.

Desserten kan Du pynte med mynteblade og nogle af de tynde chokoladepinde med appelsinsmag, de kommer vistnok fra Tom`s.
Jeg mener ikke Marsala er en vermouth-type, men den vil også være god at servere til desserten, kælder- men ikke køleskabskold.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-04-08 23:41

En rigtig god dessertvin kunne også være Amarula, som er ret ny herhjemme, Irma har den. Det er en Bailey-lignende substans med en meget fin frugtsmag fa Sydafrika der holder på 17 %.