/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
forslag til aktioner
Fra : Anna_tom
Vist : 672 gange
50 point
Dato : 20-04-08 13:58

Overalt i landet strejker pædagoger, sygeplejersker og andre offentligt ansatte. Disse strejker bakker jeg 100 % op om - og det skal self. vises! Derfor skal jeg og 27 andre skolekammerater være synlig i gadebilledet med en masse aktioner i løbet af ugen.

Nogen der muligvis har forslag til aktioner, både af den mindre slags, der ikke kræver meget, og større, så der er ingen undskyldning for ikke at få sparket noget igang?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-04-08 14:18

Hej med dig.
Ja jeg har et forslag !!!!
Tag ned på plejehjemmene/centrene og lav mad til de ældre.
Køkkenpersonalet MÅ ikke og derfor får de gamle kun rugbrød med pålæg. Dem der ikke selv kan komme smør på må undvære.
Når de gamle skal på toilettet om natten "STORT" får de udleveret et bækken. IKKE alle kan på sådan et !!! Det er bare ærgeligt !!!!
De bliver kun vasket det de selv kan klare ellers er det bare ærgeligt.
Der kan gå uger før dette er overstået og velbekommen for ikke at være blevet vasket i den tid
Jeg kan fornemme at du IKKE har pårørende der sidder i den situation !!!
Tro ikke jeg ikke ved hvad jeg taler om . Har selv arbejdet i plejesektoren i 35 år , og jeg ved hvordan personalet ligger vandret til daglig og jeg under dem da af hele mit hjerte den lønstigning, det har de om nogen fortjent.
Men det tager overhånd nu.
Plejecenteret hvor min mor er nu har bl.a. nogle nattevagter der har nægtet at gi hende vand at drikke når hun var tørstig. "Du må vente til dagvagterne møder ind og så ellers lærer at drikke det du vil i løbet af dagen" lød beskeden da hun spurgte efter en tår vand kl. 05.50 søndag morgen.
Alle med en sund fornuft ved at gamle skal drikke masser af vand ellers bliver de konfuse og dehydreret. HVOR F..... ER VI SNART HENNE !!!!
Det er i orden at strejke men det skal ikke i den forstand gå ud over de gamle så de bliver dårlige af det.
P.S. Det skal lige nævnes at min mor er blind og ikke kan gå så hun HAR brug for hjælp til ovennævnte.
Bare et meget surt opstød fra en pårørende

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-04-08 14:18

Efter ungdomshuset er der vel ingen der tager unges auktioner alvorligt ???

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-04-08 14:19

Jeg forslår i bare går i arbejde. Det er de forkerte strejken går ud over.

Begrundelsen at man bare vil have mere - og kæmper for 2,8% er dybt latterligt.

Der er selvfølgelig en hvis opbarkning i samfundet, især fra dem der for ders børn passet eller af dem der har ældre på plehjem. Men det er jo fordi man ønsker det godt for ens egne.

Det der mangler i Danmark er en fælles værdikamp som lå i slpistrømmen af krigen. Det vi har nu er ikke en værdikamp - det er en kamp for mere fordi andre har det. Det er ikke nød og reelt-behov.

Hvis lønnen var helt gal - havde i skriftet job.

Interesse job er altid lavt lønnet, Køre lastbil, gramvemaskin, nyuddannet piloter mm får lav løn, fordi det altid er muligt at få folk til disse stillinger.

Hvis læger og sygeplejesker har overskud til at have 2 job, er lønnen måsk alligevel passende.

Så jeg forslår at i går på arbejde og brug jeres "såkaldte uddannelse" til at tænke nyt omkring samfundetes værdier....

Samfundsværdier er en helt anden debat - men det er her det reeller problem ligger.

vh ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-04-08 14:32

I mange år har det været sådan er folk rejste ud for at tjene penge, hvis der var bedre muligheder i andre lande...

Men jeg syntes da at alle i der strejker nu - bør kigge lidt omkring i samfundet og i andre lande og se sammensætningen af lønninger.

Samfundet er styrret af begreber som udbud og efterspørgsel, de steder hvor der er svært at få folk er lønnen høj, de steder hvor det er let at få folk er lønnen lav...

Det kan godt være at månedsløn er lav - men måske er timelønnen passende for arbejdsmængden.

Mange håndværker der arbejder på akord, får sved på panden og tjener penge - lige nu er de de erhverv hvor der ofte er tid til kaffe der strejker.

Jordmødre frasorteres på karaktere, på studiet fordi de sagtens kan få dem der er behov for. Interessen udbudet, gør at man kan vælge de bedste der brænder for faget. Dette er årsagen til at man ikke gør meget for lønnen på disse fag.

Men eftersom fagforeninger ikke bruger tiden på at forstå sammensætningen af markedsøkonomi, er det kun tåbelige krige der kæmpes....

At socialdemokraterne ligger lavt i tiden skyldes helt klart mangelen på væres fælles værdier, og det kan de ikke selv ændre på.

I øjeblikket er det vores ønsker om at tjene penge der holder Fog på magten. Det er ønsket om at tjene penge der styre strejken.

Helt ærligt, læs nogle samfundsfag og forstå samfundets struktur.

Hvad skal være ældre gøre, dem der har mindst er vore pensionister og de brokker sig mindst...

Det er blandt andet dem i straffer for tiden - GAB hvor er det ynkligt...

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 20-04-08 15:02

Hej, anna_tom.
Jeg synes, det er en rigtig GOD ide med aktioner, der kan vise jeres støtte og opbakning til de foregående strejker.

Jeg går ud fra, at I er gymnasieelever, og dermed ikke personligt berørt af konflikten?

Så kunne I -efter skoletid- gå rundt på alle jeres kommunes plejehjem og dele hjemmebagte småkager ud til de gamle, -sæt jer ved hver enkelt og snak med dem. Og hør lige, om der er noget, I kan gøre for dem. -Det kan være småting som at hente vand eller post, eller ryste en dyne.

Plejepersonalet er frustreret fordi de VED at strejkerne er nødvendige. Men de ved også, at det går urimelig hårdt ud over nogle af de gamle.
De gamle er såmænd forstående nok. Resignerende... Måske kommer der bedre tider... Måske lever de ikke til at opleve de bedre tider...

Så der kunne MEGET godt være brug for lidt kærlighed, omsorg, lyst humør og sol i de små stuer på plejehjemmene.
--Det er IKKE!!! nødvendigvis bækkentømning og brusebade eller skiftning af forbindinger, I skal hjælpe med.

Jeg er bange for, at den kæmpestore pukkel af forsømmelser af de praktiske gøremål er med til at skræmme de pårørende væk, der måske ikke evner den slags... Og så går det også ud over den mentale omsorg og interesse. Det er mindst lige så slemt som ikke at kunne komme i bad.

I det dejlige vejr, vi har i øjeblikket var der måske også nogle af de gamle, der ville med ud og demonstrere sammen med jer? Eller bare ud og køre en lille tur i solen? Hvis du og dine klassekammerater så har en t-shirt med et slogan på, så kunne I sprede glæde, gøre nytte og vise solidaritet på samme gang...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-04-08 15:09

Strejken er ikke nødvendig men ynklig...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-04-08 15:12

man kan godt høre på de unge mennesker, at de aldrig har prøvet at være totalt afhængige af andres hjælp. de skulle fanme sendes ud på en øde ø så de kunne prøve at klare sig selv med ingenting. tag fingrene ud af røven og gør lidt nytte for samfundet i stedet for. forkælede snothvalpe.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-04-08 15:14

Citat
man kan godt høre på de unge mennesker, at de aldrig har prøvet at være totalt afhængige af andres hjælp. de skulle fanme sendes ud på en øde ø så de kunne prøve at klare sig selv med ingenting. tag fingrene ud af røven og gør lidt nytte for samfundet i stedet for. forkælede snothvalpe.

Hvad mener du??? Det er skoleelever...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-04-08 15:25

Benjamin, jeg kan godt forstå, at mænd nu føler sig truede fordi der endelig stilles krav om lige løn til mænd og kvinder. Altså højere løn til kvindefag. --Så det på sigt vil blive sådan, at gennemsnitslønnen for mænd og for kvinder i Danmark bliver den samme.

For det VIL nødvendigvis betyde, at jo mere de typiske kvindefag får lønløft, jo mere vil det presse lønningerne ned i mandefagene. --Der er jo ikke flere penge end der er.

Men hvem har sagt, at mænd generelt SKAL være bedre lønnede end kvinder??

Mænd har måske muskler, de kan spille med.. Nogle få har endda også hjerne. Men mange har altså hverken hjerte eller omsorgsgen! Og mænd er meget tit invaliderende småtbegavede med hensyn til empati. Og HVEM siger, at muskelarbejde skal lønnes bedre end omsorg??

"Sådan har det altid været" -er altså IKKE godt nok!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-08 15:38

Jamen jeg syntes da også de skal blive ved med at "strejke".....

Det offentlige "sparer" lønninger (kan måske give skattenedsættelser)
1/3 af de "gamle" kradser af - også med besparelser til følge....
Når strejken er slut er der "kun" brug for 2/3 af personalet (de gamle er jo døde i mellemtiden) med deraf bedre økonomi for det offentlige (skattenedsættelser igen)

Så alt ialt bliver alle vi hårdtarbejdende belønnet fordi personalet strejker -

Så tak for det og bliv endelig ved....

PS....
Klag IKKE over at A-kasse bidraget vokser og vokser - det har sin årsag

Nogen der ved HVORNÅR skat går i strejke - bare sådan et par år......

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-04-08 15:43

Er "Skat" et kvindefag?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-08 15:46

Hvis vi "fjerner" ledelsen - JA

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 20-04-08 15:52

Hvordan kan det være jeg fornemmer, at i vil sympatiserer, kun for demostrationens skyld??

Vil i gøre nytte, så gør som PiaSkov foreslår, men allerhelst - pas jeres skole -

Jeres demonstrationer har det med at udvikle sig, så det skader mere end det gavner.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-04-08 16:00

Og regering og opposition er fløjtende ligeglade med strejken, eller det der er tilbage af oppositionen efter års interne mudderkastninger.

Når/ hvis de strejkende får deres krav igennem eller der kommer et forlig vil der blot blive sagt til kommuner og regioner at de skal spare sig ud af lønstigningerne da skatter ikke må sættes op og der heller ikke bliver delt bloktilskud ud.
Staten vælter sig i penge grundet faldende arbejdsløshed og øgede skatteindtægter, og vores udlandsgæld er også væk, de siger at pengene skal gemmes til større anddele af pensionister, men fortæl mig ikke at fretidens pensionister får det bedre om 20 år.....når jeg selv er det.

Jeg kan også godt følge dem der gerne vil betale 1% mere i skat for at de offentligt ansatte kan få mere, men står så af når jeg læser om Forsvarets mange hundrede millioners kroners fejlkøb.
De offentlige indkøbere er fredet i klasse A, der bliver sagt "bare ærgeligt", eller også nedsætter man en undersøgelseskommison der bruger 50 millioner med zero resultat til følge.

I en privat virksomhed ville sådanne folk få 10 sekunder til at forlade deres stol.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 20-04-08 17:13

Ærligt talt. Sygepljesker med videre gør da et stort arbejde, men tror det er sjovere at stå på en fabrik indenfor for metal eller træindustri, for her skal der nemlig arbejdes hele tiden. Hvor min kone arbejde har man kun fået en fjerdedel i løntillæg af det som de strejkende forlanger. Det er trods alt manden eller konen på gulvet der skal betale jer gennem forhøjede skatter.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-04-08 17:36

Jeg vil da håbe det er journalistelever der er tale om. Anna_tom viser endnu engang evnen til at stille spørgsmål, der får debattetn i gang, 15 indlæg på 3½ time er flot.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-08 17:58

Citat
15 indlæg på 3½ time er flot.

Men FÅ sympatisører

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-04-08 18:11

Birgitta

Jeg tror ikke mændne føler sig truet - over begrebet ligeløn...

Lige løn for lige arbejdet er vist nok meget tæt på en realitet...

Men forskellen i mellem "kvinde fag" og "mandefag" er en helt anden værdikamp. Hvis man tror det er den der udkæmpes nu og finder sit naturlige leje tager man grundig fejl. Den er basseret på arbejdsmarkedskræftter og er en kamp imellem fagforeningerne - som isig selv er en politisk samfunds subkultur... Derfor opfordre jeg til at man lære noget om samfundet - inden man strækker med hoved under armen... Strejken nu er bestemt ikke gennemtænkt for den flytter ikke den problemstilling som man melder ud. Den giver bare basis for større skævvridning af samfundet... (gøre bare lønforskellen større - men det vil i først se ved de næste overnekomstforhandlinger).

Værdifordeling er en helt anden snak og det er her de grundlæggende forskelle ligger.

De lønninger vi har i dage er styrret af magten i klasserne / klassekampne igennem tiden. Og der har kvindegagne ikke fodfæste nok. Det er stadig styret at drengens "fagforeninger".

Helt banalt er det nok stadig styret af mand kvinde kultur og har på sigt nok en del år i fremtiden til udligning...

Men værdikampen bør nog medtage vores værdiholdninger til mange dele af samfundet:
Hvad er det rimeligt at en mennesker har at leve for hver måned?
Er det en ide at afskaffe kontant hjælp og indføre borger løn?
Er det utopi at bibeholde de tunge på arbejdsmarkede, hvis de faktisk ikke har lyst til job?
Hvis man gør Hash lovligt evt via recept slipper vi for en masse kriminalitet?
Hvis vi dropper vores utopia syn på euforiserende stoffer, kunne vis måske spare en del soldatersliv på krige - hvis grundlæggende ønsker er at stanse kriminalitet?

Sagt med andre ord - mange konflikter i samfundet bliver vedlige holdt via den måde vi forsøger at løse dem på, "vi bære ved til bålet"

Konflikten nu bære ved til at bål der vil brænde over mange år, fordi vi løser det forkert...

Og ingen bliver lykkelige.. Det er da ynkeligt eller trist...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-04-08 18:15

Opbakingen i samfundet, er kun hos forældrene fordi, de udtaler sig om dem der passer ders børn og dem hvis forældre er på plehjem.

Værdikampen tro jeg mange har holdninger til men vi har svært ved at finde de værdier vi er fælles om....

Dette fordig vi grundlæggende har det godt nok. Og fordi ingen lider nok nød, til forandring...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-04-08 18:27

Refi Hvis alle var enige var der ikke meget debat, selv er jeg lidt uafklaret om strejken

Her http://www.ugebreveta4.dk/2008/200812/Leder.aspx kan man læse, at bankdirektørers løn i gennemsnit nu er 4 mill. årligt, at lønnen steg 10% i 2007, svarende til 31000 om måneden i lønstigning, altså på ét år, ikke tre.

Fogh-regeringen har ikke pippet over det eller nogetsomhelst andet på det private arbejdsmarked.

Før valget kunne Dk snart købe hele verden.

Er det så ikke ynkeligt at det først er når der skal forhandles på det offentlige område vi skal høre om løntilbageholdenhed, konkurrenceevne blah, blah, blah?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-08 18:52

Jeg har da vist ikke snakket om at nogen var enige

Hvad "folk" får på det private arbejdsmarked er egentlig underordnet - det er jo styret af hvad virksomheden kan bære og personen udrette.....

Så kunne du jo lave sammenligningen mellem en buschauffør og en skraldemand - hvem tror du tjener mest

Jo - det gør skraldemanden - dette til trods for at chauffører måske kører rundt blandt en flok potientelle mordere med 100 menneskeliv i sin varetægt og skraldemanden "kun" kører med det vi smider ud.....

Men ingen vil betale mere for billetten....

DERFOR dur sammenligninger IKKE....

En fuldt uddannet læge tjener ikke mere i startløn end en "rimelig" lønnet computerfreak....

At en del af dem så ligger i millionklassen er jo "kun" pga. specialer, bijob og vagter.....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-04-08 18:56

At en "bankdirektørers løn i gennemsnit nu er 4 mill. årligt" er ikke politisk styret (regeringen), men hans løn er så høj fordi det er muligt...

Måske er det noget bankens aktionære burde pipe lidt op om... At fremføre dette i forbindelse med en strækker - vidner blot om at man intet kender til sammensætning af samfundsøkonomi.

At der er forskel på "kvinde fag" og "mande fag" er fagforenings politik - ikke regeringspolitik.

Men de forskelle var - også gældende da kvindefags stillinger blev søgt og "man" uddannede sig.

Problemet bunder i at man ønsker at samfundet, bevæger sig i en anden retning. Men det er åbenbart kun et kortvarigt ønske. Det er jo ikke for alvor en del af den politiskedebat...

Kommentar
Fra : kloemme

Dato : 20-04-08 21:08

PIS PÅ KLUMME_

Kommentar
Fra : Anna_tom

Dato : 21-04-08 18:51

Til jer der er ansat i plejesektoren:

Hvad er det ulempen ved at være ansat i plejesektoren (gerne 10)
Har nemlig tænkt os, at skrive det på vores flyers..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-08 20:00

Citat
Disse strejker bakker jeg 100 % op om

Citat
Hvad er det ulempen ved at være ansat i plejesektoren (gerne 10)

Tilsyneladende aner du ikke hvad du støtter - du støtter det bare

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-08 20:03

Citat
Hvad er det ulempen ved at være ansat i plejesektoren (gerne 10)

1. Kaffen er for tynd.

2. Maden er ikke god nok til personalet.

3. De gamle brokker sig altid.

4. Vi vil have mere i løn for at skifte dem.

5. Smudstillæg ønskes.

6. Pauserne er for korte.

Fortsæt selv videre......

Kommentar
Fra : Anna_tom

Dato : 21-04-08 20:28

Det er mener hvad I synes.. vi interesserer os for.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 21-04-08 22:30

Så er det vel heller ikke helt løgn når jeg skrev sådan forleden dag

Citat
Hvordan kan det være jeg fornemmer, at i vil sympatiserer, kun for demostrationens skyld??

I aner åbenbart ikke hvad det hele drejer sig om, I kunne i det mindste prøve at følge bare lidt med i aviserne, så vidste i hvad i skulle skrive.

I tager det vel bare som en solskinsfridag

Kommentar
Fra : Anna_tom

Dato : 22-04-08 08:59

Imorgen er der en som klæder sig ud som studievejleder og går og fortæller folk på gaden om, hvilke "attraktive" jobs, der venter én, hvis man tager eksempelvis sygerplejeruddannelsen eller SOSU. (Selvfølgelig med tyk ironi.) De resterende deler flyers ud til forbipasserende.. f.eks god løn og arbejdesvilkår....gerne flere forslag.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-08 09:17

Citat
(Selvfølgelig med tyk ironi.)

Og hvorfor lige ironien....

Hvad er der galt med DE jobs og uddannelser....

Citat
f.eks god løn og arbejdesvilkår

HVAD kalder du god løn og arbejdsvilkår.... - er det de 3-400kr mere om måneden de ikke lige kan få....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-08 21:16

Tak for accepten af mit svar.

Jeg håber, at I får en god dag i morgen.. Rigtig mange, --der har berøring med området--- sympatiserer med strejken.

Men mange mænd ER negative og føler sig truede.. (jeg forstår dem godt, der ER grund til at føle sig truet)