/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet fritid
#NavnPoint
Nordsted1 19280
refi 8854
ans 7523
HelleBirg.. 6932
dova 6475
svendgive.. 4440
miritdk 4321
Teil 3746
jangchr 3744
10  Klaudi 3672
Hjælp til at skifte cykeldæk..
Fra : bassenborg
Vist : 7364 gange
200 point
Dato : 19-04-08 20:36

Ja, hvis man skal tage efter overskriften, lyder det nok som om jeg er nybegynder på det punkt, men jeg har da nok skiftet de første 100 dæk og slanger.
Derfor bliver jeg også noget frustreret over at jeg ikke kan finde ud af det mere
De sidste 10-15 gange jeg har skiftet dæk på min og mine børns cykler, har jeg ikke kunnet få dækket til at sidde lige. Hvis jeg kører hjulet rundt og kigger på det, kører det op og ned.
Det har jeg da aldrig haft problemer med før
Jeg gør som jeg altid har gjort, men...
Kan det være kvaliteten af dækkene det er galt med, eller er det mig der har mistet taget?
De er som regel købt hos T-Hansen eller Harald nyborg.
Er der andre der har samme problemer, eller nogle gode fif?


 
 
Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 19-04-08 20:41


Jeg tror ikke på du har mistet "tawet" efter så mange skift.

Det må være kvaliteten

Kommentar
Fra : valde.


Dato : 19-04-08 20:52

Hvad i alverden gør du så?
Falder de på plads når i cykler på dem?
Tager du gas på os?
Jeg kan kun tænke mig en ting! Fælgen er jo dybest i midten. Hvis dækket så sidder helt nede i fordybningen i den ene side og helt oppe på kanten i den anden side. Så tager du rundt om dæækket med begge hænder og vrikker fra side til side indtil dækket falder på plads i den fals hvor det skal sidde

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 19-04-08 20:53

Så kender du nok de almindelige regler:

Pump først let op og sørg for at slangen ikke er i klemme...
Pump så halvt op og bank på dækket hele vejen rundt.

Hvis det slår til siden, stram den modsatte eger...
Hvis det slår radiært, er der noget galt med slange eller dæk.

Ellers pump helt op, Svend

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 19-04-08 20:59

Hvis dækket har svært ved at smutte på plads - kan lidt vand hjælpe.
For det er vel den rigtige størrelse.

Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 19-04-08 21:14

Du er blevet sløset....eller sur og utålmodig når ungerne punkterer 2 x om ugen.......

Når dækket er kommet på så pump slangen halvt op og vrid dækket fra side til side hele vejen rundt så både dæk og slange falder på plads.

Det lærte jeg som knægt da kanttrådsdæk var en luxus vi ikke havde råd til, det hed dæk med en vulst der skulle vrides helt ind under slangen, og en dæklap for at spærre mindre huller for småsten.

Bump-bump-bump

Kommentar
Fra : bassenborg


Dato : 19-04-08 21:17

Jeg har prøvet det meste. Jeg vrider og trækker, pumper lidt op ad gangen, lukker luft ud igen osv.
Dækstørrelsen er også den rigtige
Jeg har også smurt fedt på dækfalsen for at få det til at glide på plads.


Kommentar
Fra : Ole


Dato : 19-04-08 21:23

Du har bare fået det du har betalt for, Sådan er verden skruet sammen.

Kommentar
Fra : bassenborg


Dato : 19-04-08 21:33

Ja, det skulle ikke undre mig, Ole

Kommentar
Fra : valde.


Dato : 19-04-08 22:12

Er det både for og baghjul?
Jeg så nogle unger, der kørte ned af en høj jorddynge. Jeg undrede mig over at forgaflen holdt! Men nu tænker jeg om hjulene så var helt runde bagefter.
Jeg tror ikke på at der er noget galt med dækkvaliteten. Jeg har ligesom LuffeA prøvet at lappe de gammeldags dæk endda krigskvaliteten under 2. verdenskrig. De havde ikke den skavank som du beskriver.

Kommentar
Fra : bassenborg


Dato : 19-04-08 22:24

Der er ikke noget i vejen med fælgene.

Kommentar
Fra : Ole


Dato : 19-04-08 23:54

Hej Valde.
De dæk du havde med at gøre under 2. verdenskrig var vulst dæk, de dæk man bruger idag er er med kanttråd, det er 2 helt forskellige måder at griber i fælgen på

Kommentar
Fra : transor


Dato : 20-04-08 01:22

Jeg har også oplevet besværet med at få dem samlet, så de blev helt cirkulære, ( runde er de jo også selv om de er helt skæve ).

Tror en del af problemet er det rod i betegnelserne på størrelsen, der er kommet med produkterne fra kina med omliggende lande.
Der udleveres rask væk slangestørrelser, som er meget svære at placere centralt i dækket. Det er jo meget nemt at skrive på en pakning at slangen passer til alverdens størrelser dæk, selv om den passer dårligt.

Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 20-04-08 01:30

I det mindste fik man ikke nevet slangen i smadder under af- og påsætning af vulstdæk.....psiiiiiiiiii

Det var i tresserne jeg lappede cykel , min fader måtte køre rundt med 2-3 dæk uden på hinanden under besættelsen da det ikke var til at opdrive nye, selv min farfar som fuskede med lidt sortbørs og krybskytteri kunne heller ikke skaffe nogen.

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 20-04-08 03:08

Du har ganske ret jeg roder med cykler hver dag og køber du de billige dæk er kvalliteten derefter .Der findes et specieltværktøj man bruger til at rette efter med i dag og er en speciel bred tang som man vrider i dækket med når man har pumpet det lidt op så det centrerer helt Man kan i enkelt "slemme" tilfælde bruge et bredt dækjern og holde dækket lidt ude medens man pumper Ja det er skide irriterende men det er da stadig muligt at få kvallitetsdæk hos din cykelhandler til det dobbelte end priserne fra omtalte Discountsteder

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 20-04-08 05:50

Og det er sikkert der hvor ventilen sidder det hopper, prøv lige og løsne den runde møtrik og skub slangen op så dækket kommer på plads, pump og spænd møtrikken igen.

Kommentar
Fra : valde.


Dato : 20-04-08 10:33

Citat
Hej Valde.
De dæk du havde med at gøre under 2. verdenskrig var vulst dæk, de dæk man bruger idag er er med kanttråd, det er 2 helt forskellige måder at griber i fælgen på

Hej ole!
Der troede du lige du vidste noget
Kanttrådsdæk har eksisteret siden i trediverne, i hvert fald!
Der var mange vulstdæk, ja, det har du ret i.
Må men det lader til at jeg er uvedende om de kinesiske dæk.

Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 20-04-08 10:46

Kineserne laver såmænd udmærkede varer når det ikke er billig egenudvikling eller piratkopiering.

Der er jo masser der har outsourced produktionen til kinesiske fabrikker der så skal opretholde den høje standard som produceret førhen i DK f.eks, hvis de ikke gør det er det ud.

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 20-04-08 10:58

Når vi snakker dæk kvalitet...

Køb dæk med kevlar indlæg de punkterer ikke.
Er nok 2-3 gange så dyre, men bare at undgå besværet er rigeligt pengene værd...

Kvalitet koster, Svend

Kommentar
Fra : Ole


Dato : 20-04-08 13:57

Hej Valde
Det var jeg ikke klar over, jeg har aldrig hørt om det tidligere, men det er altid rart at blive klogere, også på noget som ikke har direkte relation til kineserdæk. Tak

Kommentar
Fra : valde.


Dato : 20-04-08 15:20

Ole! Det var de engelske cykler der havde kanttrådsdæk. medens den mest almindelige var den tyske Durkopp. med vulstdæk.

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 20-04-08 15:25

Hvad har det med et nyt dæk der hopper??????????

Kommentar
Fra : valde.


Dato : 20-04-08 15:41

Dr. Dem! Ikke en skid!

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 20-04-08 20:40

Dr de der dette spørgsmål starter med at en Erfaren person udi dæk Får at vide at han skal være opmærksom på ventilen skal skubbes ind så dækket kommer på den rigtige side af slangen......Hmmmmmmmmmmm

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg


Dato : 23-04-08 19:29

Tak for svaret Nordsted1, og tak til alle andre også.

Det var kvaliteten det var galt med. Jeg købte et par dæk hos cykelhandleren til 80kr/stk. og det tog et kvarter så var begge dæk på plads. Så jeg gider ikke at spilde flere penge eller mere tid hos
T-Hansen hvad cykeldæk angår.

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 23-04-08 20:21

Søde Nordsted hvormange dæk og slange har du skiftet i hele dit liv????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 23-04-08 22:08



Selv tak

Dr_dem.... jeg har solgt min cykel, den led af metaltræthed

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177449
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408119
Brugere : 218879

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste