/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
SU-stipendium i 5 år?
Fra : Anna_tom
Vist : 944 gange
20 point
Dato : 16-04-08 17:48

Jeg har så hørt fra nogle at man kan kun kan modtage SU-stipendium i 5 år. Er det rigtigt? For jeg kan intet på nettet finde om det..

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 30 point
Dato : 16-04-08 18:12

SU i klippekortet (Rammen på 70 klip)
Når du går på en videregående uddannelse, får du SU efter en klippekortsmodel. Én måneds SU (stipendium + lån) tæller som et klip.

Klippekortet består af en ramme på 70 klip (= 70 måneders SU). Det betyder, at du til videregående uddannelse kan få SU i 70 måneder. De 70 klip svarer til 6 års studier (5 år og 10 måneder).

http://odontologi.ku.dk/vejledning/su/

Så du har næsten ret

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-04-08 19:18

I forlængelse af HelleBrigittes indlæg

Du er forsinket
Er du blevet forsinket i din uddannelse pga. rådsarbejde, sygdom eller andre særlige forhold, har du mulighed for at få et tillæg af klip. Vælg fanebladet 'Du er forsinket'.

Du mangler klip
Er du ikke blevet færdig, men har brugt alle dine klip, kan du få slutlån. Vælg 'SU-lån' i menuen.

Du kan også søge et lån gennem Dansk Studiefond. Du behøver ikke have brugt alle dine klip, for at søge om lånet. Læs mere under menupunktet "Links" og vælg Dansk Studiefond.

Du kan opspare klip til dobbeltklip
Sparer du klip op i din uddannelse, har du mulighed for at få dem udbetalt som dobbeltklip det sidste år af uddannelsen. Vælg fanebladet 'Opsparing til dobbeltklip'.

Du kan få dobbeltklip før 1. lønnede praktikperiode
Går du på en videregående uddannelse, hvor der er perioder med lønnet praktik, kan du få dobbeltklip i måneden før den første praktikperiode. Vælg fanebladet 'Lønnet praktik og dobbeltklip'.

du kan se reglerne på www.su.dk under SU til videregående uddannelser