/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hvad hedder et nisiddet objekt?
Fra : Bsk
Vist : 3270 gange
50 point
Dato : 27-02-03 13:35

Hvad kaldes et nisiddet objekt f.eks. - en ottesiddet kaldes for en octant, men hvad med en nisiddet????

Kommentar
Fra : McOle

Dato : 27-02-03 13:48

Det hedder en Enneagon

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 27-02-03 20:09

Jeg mener nu, at gon bør oversættes med kant. Altså en flad 2-dimensional figur - generelt polygoner Her navngives disse flader efter antallet af kanter. Taler vi om rumlige figurer i 3D, kaldes disse for poly-edre = mangeflader. Disse legemer navngives efter græske talord. Spørgsmålet er ikke klart: Taler vi om sider er forståes det normalt som kanter på et polyeder. Et polyeders flader er i sig selv polygoner. Det mindste antal polygoner man kan anvende er fire, så fremkommer et legeme med fire flader; et tetraeder (tetra=4 på græsk). De græske talord er fra 5 og op:
5 = penta
6 = hexa
7 =hepta
8 = octa
9 = nona
10 = deca
Så polyedre med dette antal flader hfår efternavnet edre; fx nonaeder for et ni-fladet legeme.
Mvh. Kim Boje

Kommentar
Fra : arly

Dato : 28-02-03 00:40

Spørgsmålet er lidt uklart, men hvis det er en ni-sidet plan figur er svaret: enneagonal ~ eneagon.

Med venlig hilsen

Arly

Accepteret svar
Fra : kimboje

Modtaget 50 point
Dato : 28-02-03 08:11

Tja uklart eller ej: En 2D-plan figur med ni sider hedder enten enneagon eller nonagon. Se flg. links, hvis du skal arbejde matematisk med den regulære nikant:
http://mathworld.wolfram.com/Nonagon.html
På adressen her http://www.theobald100.freeserve.co.uk/HTML/Index.html
kan du se hvordan andre flade figurer kan skæres i stykker og samles til regulære flader heriblandt din enneagon.

Mvh. Kim Boje

Godkendelse af svar
Fra : Bsk

Dato : 28-02-03 11:29

Tak for svaret kimboje.