/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Fortæl om dit kamera
Fra : o.v.n.
Vist : 1678 gange
150 point
Dato : 06-04-08 22:51

Ja hvorfor ikke ? Jeg overvejer at købe et nyere og bedre kamera, det jeg savner er zoom og hurtig klar til skud, når fotograferer dyr og fugle i naturen, jeg har en gammel Kodak dx3500 den tager fremragende billeder, også til store forstørrelser, men kun digital zoom, så hvis i fortæller om de egenskaber som i kender og kan anbefale, så har jeg noget stof at gå efter når jeg køber, enten på nettet eller i en foto forretning, et af de rygter jeg har hørt, går på at man skal se efter mærker som var fremme før digitaliseringens tidsalder, de nye opkomlinger skulle have dårligere linse, passer det ?
Pris niveau ca. 1500-3000 kr. for det beløb regner jeg med at kunne finde en god amatør kamera, lad være at forplumre indlæggene, med beskrivelser af hvad jeg går glip af ved ikke at købe en dyrere apparat, og kameraet må meget gerne kunne håndtere CompactFlash, det er dog ikke en betingelse, kun en fordel at kunne bruge mine gamle CF kort.
Min egen ide: http://www.mobiludsalg.dk/products/productinfo.aspx?ProductID=8993 nogen som kender den ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-04-08 23:01

Nul ,siger ikke et ord om det ,så får jeg det jo ikke i fred

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-04-08 23:05

Nå så skidt dette er ret fedt og er et sådan jeg har ligger omkring de 3000,-og så er menuen på Dansk
http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_G7/index.asp

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-04-08 23:07

Tog dette billed ud af døren her sidst det var sne http://peecee.dk/upload/view/106011

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-04-08 23:09
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-08 23:13

Og mit kamera kan du læse om her

http://www.kandu.dk/Spg109136.aspx

Jeg har ikke fået brugt det så meget endnu, jeg har lånt det ud, men "låneren" er så glad for at, at jeg bliver i tvivl om jeg får det igen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-04-08 23:15

Jeg har et Konica-Minolta DIMAGE Z5, der har 12x optisk zoom og kan yderligere 4 doble zoomen til 48 gange med digital zoom.
De 12 gange rækker i næsten alle tilfælde. - Der er tilslutningssko til ekstra flash, og har da også en der passer, en Program 2500D der rækker 9 meter ved iso 100 og 18 meter ved iso 400.

Du skal sørge for, at flashen passer til kameraet, især hvis den skal styres af kameraet, ellers kan du ikke være sikker på, at flashen fyres af på det rigtige tidspunkt.

Der findes mange andre gode kameraer, med de samme egenskaber, og det som jeg har, er der da også kommet nye og endnu bedre modeller.
Sådan er det nu om dage!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-04-08 23:29

og så troede jeg at de fleste var gået i seng, men nej i er altid vakse, Sunowich kameraet du linker til, er det magen til din ?
Severino det er en af de dyrere modeller, eller hvad
Nordsted1 jeg læser på livet løs ups var det ikke den forbudte smiley

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-04-08 23:30

Er jeres kamera klar til skud på 0,ingen tid ?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-04-08 23:44

Ja, det er!
Canon SLR 300D - de lidt dyrere i forhold til dit ønske, men knald godt og meget tit brugt, bl.a. til mine dyr. http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_300D/index.asp
Canon er kendt for deres gode linser.
MVH Akle

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 06-04-08 23:57

det kamera jeg har har du ikke lyst til at høre om
(ok,,, det er et medion)
men det jeg overvejer at købe til ca. kr. 2000,-
er
http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/IXUS/Digital_IXUS_950_IS/
har ikke rørt ved det endnu
men lyder lovende som en lille handy ting at have med
og med rigtig gode specefikationer
billedstabilisator etc.
ellers
har jeg også haft kik på det sunowich linker til

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 07-04-08 00:01

ps.
jeg tror at hvis man vil "fange" dyr i bevægelse
på et virkeligt 'prof' plan
så skal man over i spejlrefleks
men så er de også meget større/ tungere og dyrere

ytringsfrihed nu !!!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-04-08 00:09

Det er godt med dig MissBe selvfølgelig må i godt skrive hvad i synes, mit budget er bare ikke til de dyre modeller, angående at fange dyr i bevægelse, hvis kameraet er klar til skud hurtig, så har de ikke nået at komme i bevægelse

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 150 point
Dato : 07-04-08 00:10

Du skal da ha' et Canon Powershot S5IS...det har 12 x optisk zoom og billedstabilisator og drejelig skærm.

http://www.digitalmagasinet.dk/showcam.asp?ID=750

Jeg har forgængeren til det, og det er et knaldgodt kamera, hvad enten du vil fotografere makromotiver eller landskaber....kort sagt alle de ting som spejlrefleksfolket slæber rundt med af kamerahus, objektiver o.s.v. i et. Og selvfølgelig kan billedkvaliteten ikke 100 % måle sig med spejlrefleksudstyr for 15-20000.......men det er sgu tæt på

Prisen er, alt efter hvor man køber det, nede i små 3000,-

Det bruger godt nok ikke CF-kort, (hvilket også irriterede mig lidt da jeg fik mit)....men på den anden side, kort er nede i lave priser og på 1 GB kort kan der være ca 400 billeder i bedste kvalitet.

Citat
et af de rygter jeg har hørt, går på at man skal se efter mærker som var fremme før digitaliseringens tidsalder, de nye opkomlinger skulle have dårligere linse, passer det

JA

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-04-08 00:12

Citat
Nul ,siger ikke et ord om det ,så får jeg det jo ikke i fred
fuldstændig korrekt Sunowich, du får ikke ro før du i detaljer har fortalt om apparatet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-04-08 00:14

Forresten har det kamera jeg omtaler, som "sidegevinst" også markedets bedste videofunktion på digitalkameraer (bortset altså fra deciderede videocams).....og optager med stereolyd

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-04-08 08:31

Citat
Sunowich kameraet du linker til, er det magen til din ?
Ja nøjagtigt magen til. Der er forskellige symboler om du skal tage portrtætter ting i bevægelse and so on Det er til at sætte extern blitz på og har en stor skærm Tager ganske god videokvalitet Det er på 10 megapix og er let at redigerer/slette på inden der overføres til pc'en.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 07-04-08 08:47

,,,,
i øvrigt tror jeg at den omtalte canon powershot g7
er udgået
og i dag hedder powershot g9
her...
http://www.pricerunner.dk/pl/29-990950/Digitalkameraer/Canon-PowerShot-G9-Black-Sammenlign-Priser

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-04-08 08:50

Citat
Features

10,0 megapixel
6x optisk zoom med optisk billedstabilisator
DIGIC III og iSAPS
Face Detection AF/AE
2,5" LCD-skærm
ISO 1600
ISO og Multikommandovælger
25 optagemetoder
Safety Zoom og digital telekonverter
Tilbehør

Take control.

10,0 megapixel
CCD-sensoren på 10 megapixel fanger alle motiver med tilstrækkeligt fine detaljer til store fotoprint i høj kvalitet.

6x optisk zoom med optisk billedstabilisator

Optisk billedstabilisator-teknologi, der modvirker kamerarystelser, så du kan arbejde med langsommere lukkertider under selv vanskelige lysforhold. Med 6x optisk zoom får du fleksible optagelser i knivskarp kvalitet.

DIGIC III med avanceret støjreduktion

Canons DIGIC III-billedprocessor leverer uovertruffen high-speed optagelser, fantastisk farvegengivelse og skarpere og tydeligere billeder med høje ISO-hastigheder. iSAPS-teknologien benytter information om motivet til at optimere kameraindstillingerne før hvert billede.

Face Detection AF/AE

Face Detection AF/AE sikrer fantastisk gode portrætbilleder ved automatisk at have op til 9 ansigter inden for billedområdet og vælger samtidig den mest optimale fokusering og eksponering.

9-punkts AiAF og FlexiZone AF/AE

Nyd godt af større alsidighed med de mange fokuseringsindstillinger - skift mellem manuel fokusering, hurtig 9-punkts AiAF eller FlexiZone AF/AE for manuelt, at vælge et bestemt autofokuspunkt.

Stor LCD-skærm på 2,5"

Den store og lysstærke 2.5" LCD-skærm har udover en stor visningsvinkel, hvilket gør det nemmere at vise optagelserne til venner og familie, en refleksfri coating så du kan se skærmen klart og tydeligt selv i skarp solskin. Night Display-status gør det nemmere at se på skærmen i mørke.

ISO 1600

En integreret ISO-vælger sikrer hurtig valg af ISO-hastighed fra 80 til 1600, der sikrer en høj ydeevne under en lang række lysforhold og super flashfri-resultater i omgivelser med dårligt lys.

Intuitivt design

I et klassisk design er PowerShot G7's analog-inspirerede knapper og funktioner anbragt så de falder naturligt og lige ved hånden. Den SLR-lignende multikommandovælger og genvejsknap giver hurtig adgang til en række indstillinger og manuelle funktioner.

Optagemetoder

De 25 optagemetoder omfatter alt lige fra automatisk til fuld manuel kontrol, inklusive to brugerdefinerede indstillinger. My Colors gør det muligt at bruge indbyggede farveeffekter, der kan anvendes under og efter optagelsen.

Safety Zoom og digital telekonverter

Safety Zoom* sikrer dig ektra zoom-forstørrelse uden, at det indvirker på billedkvaliteten. Benyt den digitale telekonverter for ekstra teleeffekt uden reduktion i blænden.

Tilbehør

Ud over at være kompatibel med Canons Speedlite flash-tilbehør, omfatter PowerShot G7’s serie af tilbehør tillige vidvinkel- og telekonverterobjektiver og et undervandshus (ned til 40 meters dybde).

*Safety Zoom-effekten afhænger af det valgte billedformat

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 07-04-08 10:27

Sikke en fin tråd...!

Vi overvejer også at finde et nyt stedet for vores Minolta DimAge E323 - ikke fordi det laver dårlige billeder, men fordi det ofte er langsomt som et ondt år. Så ofte er situationen slut, inden den tager billedet - om overhovedet. Kan altså ikke anbefales, men det er også nogle år gammelt.

Men nu vi er ved emnet (hvis jeg gerne må udnytte tråden til det): Hvad skal man kigge efter, for at se, om den "klikker hurtig"...? Kan ikke finde indlysende ord herfor i diverse kamerabeskrivelser.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-04-08 10:35

Ysserven her bla.
Citat
Canons DIGIC III-billedprocessor leverer uovertruffen high-speed optagelser, fantastisk farvegengivelse og skarpere og tydeligere billeder med høje ISO-hastigheder. iSAPS-teknologien benytter information om motivet til at optimere kameraindstillingerne før hvert billede

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-04-08 10:53

Mit Canon S50 er lige udskiftet med et Canon 950 IS (antiryst) og det er hurtigt. Ca. 1900 - 2300 kr.
Tryk på start find motivet - klik................Nu får jeg meget mere med, af mine børnebørn end bare skosålerne.
Grunden til at jeg ikke købte Canon G9 er størrelsen (og lidt prisen)
Til forskel fra G7 så har G9 funktionen RAW optagelse hvor der kan stilles på optagelsen der hjemme.
Jeg printer ikke selv billederne men beskærer dem bare i "element 2" > 10 X 15 og sender til Merlin.

Hvis du ikke forstørrer meget kraftigt op - så er 7 > Mpix rigeligt.

Meget zoom kan give dårlige billeder hvis der ikke optages på stativ.
Prøv at holde en 1½ mtr. pind lige ud i luften og opdag hvor den svinger, og det samme gør en lang tele.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-04-08 11:29

Her er en testside "Dova" fandt til mig hvor bl.a. opstart/optagelses - hastiheden er med.
http://www.akam.no/tester

Canon G9
http://www.akam.no/artikler/canon_powershot_g9/48090

Denne ligner mit Canon (mit er 950 IS 8 Mpix)
Canon 850 IS
http://www.akam.no/artikler/test_av_canon_ixus_850_is/32409

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 07-04-08 12:33

,,,
hvorfor vil jeg have nyt ??
mit fine gamle nikon spejlrefleks fe
gidder jeg ikke slæbe rundt med mere
OG det er med filmrulle og ikke digitalt
(= fremkalde bøvl etc. gidder det ikke mere !!)

så købte jeg for ca. 5 år siden meget billigt
aldi /medion 4.1 m pix, 3xoptisk, 2xdigital zoom
og
er blevet meget glad for ideen om digital vs. analog
MEN
det er vigtigt (for mig) at når jeg trykker på knappen
at fasanen ikke har tid til at vandre ud af billedet før kamaraet har fanget motivet !!
de gamle analoge sagde bare bang og så var billedet i hus
hvorimod det digitale princip har 'en forsinkelse'
og den skal helst være så lille og umærkbar som mulig !!
(derfor gidder jeg ikke mit aldi/medion mere)

en anden ting er at et lille kamara kan man altid have med sig
med et stort så overvejer man altid om det nu også er nødvendigt at slæbe det med
min erfaring er at man får taget flere billeder med et lille kamara
simpelthen fordi man altid kan have det med sig!!

en anden forskel mellem canon ixus 950 is
og
powershot g7 /powershot g9 med RAW formatet
er at ixus IKKE kan påmonteres ekstra flasch
men tilgengæld er det så lille at man altid kan have det med

,,, jeg ved endnu ikke hvor lang tid der går
fra man trykker på knappen til billedet sidder i huset
hverken for powershot g7/g9 eller for ixus 950 is
MEN på mit aldi/medion er det lige før det er omkring 3 sekunder

med et spejlrefleks kamara
kigger man direkte gennem opjektet på motivet der skal knipses
hvorimod
de andre kamaraer kigger gennem vinduet og/eller lille skærm
MEN
med alle de gode billedredigeringsprogrammer der findes
kan man jo bare beskære og redigere sin billedkomposition
bag efter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-04-08 12:39

Tak for de mange indlæg Sunowich din ser rigtig fin ud og gode billeder (så du mit vinter billedet i dit spørgsmål ?) jeg har klikket på diverse link og selv fundet lidt suplerende oplysning, Dova den der kan da alt det jeg gerne ville kunne, er din hurtig klar til skud ? Muldvarpe skindet hænger fast i lommen, så der intet uoprettelig sket endnu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-04-08 13:05

Lige lidt sjov, jeg tager på arbejde om lidt og sætter jer med det skarpe syn på en lille opgave, det er ikke et find 5 fejl billede, men der er noget som man (jeg) ikke sædvanligvis venter at finde på det motiv, billedet er taget ud af køkkenvinduet, med min gamle Kodak DX3500 og er ikke redigeret: http://peecee.dk/upload/view/107882
Selv om du finder ud af hvad jeg mener er usædvanlig, så vent lidt med at skrive hvad det er, lad alle gætte med jeg vurderer om gætteriet fører til et point spørgsmål, når jeg kommer hjem ca. klokken 01.00

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-04-08 13:09

Please lad være at skrive at jeg trænger til at få pudset vinduer, det er ikke det i skal se efter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-04-08 13:38

Citat
Meget zoom kan give dårlige billeder hvis der ikke optages på stativ
hvis du mener rystelser, så er jeg ikke nervøs, som trænet finskytte kan jeg godt holde apparatet stille uden at bruge stativ

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-04-08 15:26

Citat
Dova den der kan da alt det jeg gerne ville kunne, er din hurtig klar til skud ?

Ja, så hurtigt som sådan et kompaktkamera nu er, og det bringer mig videre til:

Citat
Hvad skal man kigge efter, for at se, om den "klikker hurtig".

Spejlrefleks

For uanset hvor hurtigt et kompaktkamera er, så kommer man ikke udenom, at der er en lille forsinkelse på udløseren, altså der går et splitsekund fra man trykker på knappen til den tager billedet......det gør et spejlrefleks ikke.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-04-08 15:31

Citat
Meget zoom kan give dårlige billeder hvis der ikke optages på stativ

Det kommer sandelig an på

Jeg bruger eksempelvis kun stativ, hvis jeg skal tage billeder uden blitz om aftenen/natten, hvor lukkertiden tælles i sekunder og ikke i hundredele sekunder

Og der er det en god hjælp med billedstabilisatoren.

Citat
med et spejlrefleks kamara
kigger man direkte gennem opjektet på motivet der skal knipses
hvorimod
de andre kamaraer kigger gennem vinduet og/eller lille skærm

Nope......ikke på et ordentligt af "de andre kameraer" , der har man både søgeren og skærmen, altså valgfrit

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-04-08 22:44

Citat
Severino det er en af de dyrere modeller, eller hvad

Nej den kan holdes inden for det budget du har opgivet, hvis du vælger den model som jeg har.
Den nyere model ligger også i det nabolag, men har en endnu højere opløsning.

Citat
Hvis du vil have den sidste nye model, så får du den ikke i din tid, for udviklingen køre videre!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-04-08 01:09

Severino jeg er godt klar over at mit nye kamera er forældet når jeg modtager den, udviklingen går hurtig med elektroniske dimser.
Er har slet ikke nogen som har set mit billede ? eller er det fordi i ikke kan se noget usædvanlig på billedet ? Et eller andet som ikke er på alle havebilleder. Til profilen som sendte et privat indlæg: Der mangler en gartner det gør der også, men det er ikke noget som mangler i skal se efter, og nu må i godt fortælle hvad i har set på billedet, ikke mangler men måske et usædvanlig objekt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-04-08 02:10

Ok i kan måske ikke se billedet, Peecee er vist i udu, men der er andre muligheder: http://www.myupload.dk/showfile/4044411d33.jpg/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-04-08 02:33

o.v.n.

Der er et rådyr på dit billede

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-04-08 02:57

Nemlig dova, og det sjældne besøg skulle da lige afbilledes

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 08-04-08 06:46

ovn nu ikke ked - for du skrev...
citat:
"Selv om du finder ud af hvad jeg mener er usædvanlig, så vent lidt med at skrive hvad det er, lad alle gætte med"
,,, så da jeg havde sagt rigeligt turde jeg da slet ikke sige mere

bortset fra det--- er det da også lidt usædvanligt med blomster sidst i november !!

dova
jeg prøvede bare at sige at det kun er spejlrefleks
hvor man 'kigger' på motivet direkte via objektivet
men
hvad vil du kalde det ord der beskriver den forsinkelse der er på de digitale
fra man trykker 'tag dette billede' til den har regnet færdig og motivet sidder i 'kassen'??
for ordet er ikke 'lukketid' det ord dækker et helt andet fænomen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-04-08 08:15

Jeg kan varmt anbefale
Canon PowerShot S5 IS som dova også gør,i det pris leje,
jeg købte et til min søn i julegave og blev meget positivt overrasket,det tager også video i en fed kvalitet(efter prisen)som beskrevet af dova.

købte det her>
Canon PowerShot S5 IS
2342 kr
gået en del ned i pris siden jul.

http://www.mobiludsalg.dk/products/productinfo.aspx?ExtProductID=5684

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-04-08 08:23

Ved ikke om linkene er lagt ind i tidligere kommentarer,
dovenskaben længe leve
http://kamerasiden.dk/test/canon_powershot_s5_is/kamerahus

Film i bunden af siden>
http://kamerasiden.dk/gallery/index.php?folder=36

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-04-08 08:35
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-08 09:18

Digital camera's forsinkelse må vel kaldes reaktionstid.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-08 09:25

Afsløring - det var mig som gættede på den manglende gartner.
Det er utroligt som det dådyr kan skjule sig, for det var først ved forstørrelse at jeg kunne se dyret.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 08-04-08 09:43

tak manse - fine links

citat:
"Udløserforsinkelsen uden blitz var 0,08 sekunder. Det er så lille en forsinkelse, at det er uden betydning i praksis. Med blitz steg den til 0,18 sekunder, hvilket igen er så lidt, at det er uden praktisk betydning."

UDLØSERFORSINKELSE er det jeg taler om...
http://kamerasiden.dk/test/canon_powershot_s5_is/hastighed
,,, og udløserforsinkelsen skal jo være tættest muligt på nul=0

hvad den så er for g7/g9 eller ixus 950 is ved jeg så ikke endnu
men powershot tallene ser jo rigtigt fine ud

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-08 09:55

Jo du gør mis be

Her er en testside "Dova" fandt til mig hvor bl.a. opstart/optagelses - hastiheden er med.
http://www.akam.no/tester

Canon G9
http://www.akam.no/artikler/canon_powershot_g9/48090

Denne ligner mit Canon (mit er 950 IS 8 Mpix)
Canon 850 IS
http://www.akam.no/artikler/test_av_canon_ixus_850_is/32409

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 08-04-08 12:02

h.h.v. ....
opstartstid 1,53 og udløserforsinkelse med blitz 0,17
ser da også fint ud for ixus 850 is (som så er ”lille bror” til ixus 950 is)
og
Tiden det tar å skru på G9 og ta første bilde målte vi til omtrent to sekunder for G9 med vårt testoppsett. Det er omtrent det samme som for G7 og ganske gjennomsnittelig for kameraer som trekker objektivet helt inn i kamerahuset. (1,96)
og
Utløserforsinkelse uten blits er neglisjerbar, men med blits målte vi den til to tideler og det er ganske gjennomsnittelig – og litt bedre enn for G7. (0,22)
og
Vi var litt spent på bilde-til-bilde hastigheten til G9. Med to ekstra megapiksler å behandle og samme generasjon bildeprosessor (Digic 3) kunne hastigheten fort blitt dårligere. Men Canon har tydeligvis gjort noen endringer for ytelsen har blitt litt forbedret. Seks bilder på 10 sekunder er rimelig bra for et kompaktkamera. Vi testet G9 med et Sandisk Extreme III Sd-kort. (6 billeder på 10 sek)
nemlig eyvind herfra:http://www.akam.no/artikler/canon_powershot_g9/48090/3

venlig hilsen
miss sjuskedorte

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-08 12:10

Men jeg er superglad for mit Ixus 950 IS ( ej 960 IS som ikke også har alm. søger)
Til små feriefilm kan 950 IS også "skrue op og ned for blænden mens den filmer"

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-04-08 12:27

Sådan går det Eyvind du stirrede dig blind på manglerne og så slet ikke efter usædvanlige eller camouflerede ting.
Det var en ide´jeg fik, at stille dette spørgsmål, for at få nogle udtalelser fra slutbrugere og ikke bare læse test resultater, et tillægs spørgsmål: Jeg søgte lidt på Severinos kamera, den kan tilsyneladende ikke købes i fri handel mere, men den var vist på en del auktions sider, handler i på auktioner ? QXL og DBL er det nogle som jeg tør forsøge ? Og hvad er sikkerheden for at man får en vare for pengene ?
Dova vandt gætte konkurrencen. Sødeste MissBe jeg tror ikke et sekund på din beskedenhed, du kunne bare ikke se dyret
Jeg lader spørgsmålet køre lidt endnu, jeres indbyrdes snak gør også mig klogere, ikke et ord fra jer om at det kun kan gå en vej vel ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-08 14:12

Her er så dit Camera.

Kodak Brownie Senior SIX - 20
TIME - INST.
Ingen opstartstid
Exponerer med det samme
4 to 6 FEET

http://Billedeupload.dk/showpic-1456.jpg

Et sted skal man jo begynde.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-04-08 14:40

En lignende havde min mor i hendes unge dage, kan jeg huske den er vist antik nu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-04-08 14:42

Eyvind hvilken kort bruger den at gemme på, CF eller SD eller

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-08 15:59

Det er et arvestykke fra min svigermor tror jeg nok.

950 IS bruger disse hukommelseskort som er ret så billige (max 4 GB)
SD og SDHC (hurtigt)

Den er købt her i denne butik som også sælger via web:
https://webshop.kamerahuset.dk/catalog/index.php/cPath/22_36_108?osCsid=bb0e98e3c28292f5ab84b4351913ce6d

Her ses priser på G9 og S5 IS
https://webshop.kamerahuset.dk/catalog/index.php/cPath/22_36_107?osCsid=bb0e98e3c28292f5ab84b4351913ce6d

G9 er på 2 punkter lidt for stor til mig ............. fysisk størrelse og pris.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-08 16:11
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-04-08 13:23

Så røg disse ud af mine overvejelser, kameraet skal bruge "almindelige" genopladelige batterier, det skal være en ufravigelig betingelse.
Nogen af jeg som har handlet på auktions sider, og vil anbefale eller fraråde den slags eksperimenter ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-04-08 13:31

Er tråden ved at gå i stå forhåbenlig ikke, kom indenfor og deltag

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-04-08 14:50

Alm. genopladelige batterier så skal du se på de camera som har en "pukkel" i højre side under udløseren.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-04-08 15:31

Citat
Så røg disse ud af mine overvejelser, kameraet skal bruge "almindelige" genopladelige batterier, det skal være en ufravigelig betingelse.

Canon Powershot S5 IS [

Og med et sæt gode batterier kan du tage op til 5-600 billeder pr. opladning

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-04-08 17:17

Dit nye camera.
CCD : 8.0 Megapixels
Søger : Ja, elektronisk
Digitalzoom : Ja, 4x
Optiskzoom : Ja, 12x
Objektivbrændvidde (omregnet 35mm) : 36-432mm
Billedestabilisering : Ja, Optisk
Skærm : 2.5"
Lagringsmedie : SD kort
Strømkilde/ type : 4 stk. str. "AA" Alkaline
Størrelse (BxHxD) [mm] : 117 x 80 x 78
Vægt (gram) : 550

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-04-08 17:39

Citat
Dit nye camera.
CCD : 8.0 Megapixels
Søger : Ja, elektronisk
Digitalzoom : Ja, 4x
Optiskzoom : Ja, 12x
Objektivbrændvidde (omregnet 35mm) : 36-432mm
Billedestabilisering : Ja, Optisk
Skærm : 2.5"
Lagringsmedie : SD kort
Strømkilde/ type : 4 stk. str. "AA" Alkaline
Størrelse (BxHxD) [mm] : 117 x 80 x 78
Vægt (gram) : 550

Powershot S5 IS

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 09-04-08 17:51

Meget kan man sige om vores snøvle-langsomme kamera, men ikke de har ingen "pukkel":

Citat
Alm. genopladelige batterier så skal du se på de camera som har en "pukkel" i højre side under udløseren.

Med hensyn til auktioner: Jeg har nogle gange handlet på ebay, og det gik fint - men det var heller ikke elektronik. Min søster og svoger har forsøgt det nogle gange, bl.a. andet købte de en playstation, som gik i stykker ved forsendelsen...

Hvis Den Blå Avis tæller med, så har jeg tidligere købt PC'er ad den vej, og der var ingen grund til klage. Men det kommer vel også meget an på sælgeren!

Hvilken auktion har du kig på?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 09-04-08 17:53

Sikken en velformulerethed:

Citat
men ikke de har ingen "pukkel":

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-04-08 19:08

Ysseven - bare vi ved hvad der menes, så kan der hyggesnakkes og deles viden, uden at det absolut behøver, at være rigsdansk og stavet korrekt.

Nyt fra Orbogen:
Pukkelcamera = Camera med standardbatterier.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 09-04-08 22:50

ovn
at købe ”finmekanik” som brugt - - - bøp, bøp, bøp
jeg ville være temmelig forsigtig med det
der kan være skjulte fejl /grus i mekanik / slag / skævheder /fugt /'varmt' etc.
men
der findes fotobutikker der sælger brugt
så er du da omfattet af forbrugerloven
men
ellers findes der også www.lauritz.com >elektronik
de har ofte kamera
og jeg mener at de har 14 dages returret
da det er en slags fjernsalg samtidigt med at det er auktion
ellers
er der privatsalg = nul garanti = dba, qxl, ebay.de, ebay.uk etc.
hvis man har stor tiltro til egen dømmekraft

personligt ville jeg spare sammen til det kamara
som jeg vil ha og vente med at købt indtil da
-- det bliver spændende at høre hvad du kommer frem til --

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 09-04-08 23:34

,,,,,
og så findes jo også hele det svenske pantbank halløj som vi ikke har i dk
her fx...
http://www.panta.nu/pantbank/kamera-nikon-em-motor-394/
eller lidt flere
http://www.google.se/search?hl=sv&q=pantbank+elektronik+kamera&btnG=S%C3%B6k&meta=cr%3DcountrySE

og
i sverige sparer du jo ca 20% på kursen, kurs ca. 0,80
jeg ved intet om købelov og garantier for denne type køb
men det ser da billigt ud

på lauritz.com har jeg købt en del ting og har været meget tilfreds
en gang har jeg returneret varen og fik penge retur som de lovede

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-04-08 02:03

Så blev det fyraften endnu en gang, tak for de mange fine indlæg
Citat
det bliver spændende at høre hvad du kommer frem til
det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er lidt smålun på den Dova og Manse9933 anbefaler: http://www.mobiludsalg.dk/products/productinfo.aspx?ExtProductID=5684 Severinos kamera er også fin, det er den jeg ikke kan finde som ny, men den er på QXL en dag endnu: http://www.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=533431198&ListingType=0&ListingSort=1&PageNr=1&Catg=63440&LanguageNR=0 var også på Den Blå Avis, men den er vist solgt, jeg har aldrig handlet på online auktioner og vælger sikkert at købe en helt ny, nu har jeg allerede fået så megen hjælp og oplysning, at jeg bliver nødt til at lade tråden køre nogle dage mere, så jeg kan samle lidt point til nogle af jer, som ikke bliver accepteret som svar

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-04-08 09:20

Jeg vil ingen point ha', når du ikke køber en Ixus 950 IS

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-04-08 11:25

her Eyvind,en lille trøst.

http://www.pcworld.dk/art/9723

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-04-08 14:23

Det er en ringe trøst, for den Ixus 90 IS har ingen glughul til at kigge i gennem.
Her sammenlignet med mit 950 IS
http://www.canon.dk/for_home/compare_products/loadcomparator.asp?prod=2048B007;2555B001AA;&lang=DK&country=DK&dir=/for_home/product_finder/cameras/digital_camera/ixus/

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-08 03:52

Jegmed dig og over mit
Canon EOS 400D
18-55mm
55-200mm
og
PowerShot A580
+ mine EOS analog kameraer
Gammelt men godt,dækker mine beskedne behov.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-08 08:25

Manse9933 - Hvad med et Zeiss Ikon Contaflex fra omkring 1962. (ej digital )

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-08 08:35

ja TAK

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-08 17:17

Aæøh - jeg har nu ikke tænkt at forære det væk................og jeg kender ikke prisen.
http://peecee.dk/upload/view/108600

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 12-04-08 08:39

hej ovn

der findes jo også disse muligheder...
nyt og brugt blandet...

http://search.ebay.de/search/search.dll?from=R40&_trksid=m37&satitle=Konica-Minolta+DIMAGE+Z5&category0=

http://search.ebay.de/search/search.dll?from=R40&_trksid=m37&satitle=Canon+Powershot+S5+IS&category0=

http://search.ebay.co.uk/search/search.dll?from=R40&_trksid=m37&satitle=Canon+Powershot+S5+IS

jeg har købt ting fra ebay både de og uk
for mig har det været ok
,,, og ingen told pga. at det også er eu
men der kommer jo transport til
(min erfaring med dpd er at varer 'forsvinder' = når aldrig frem!!)
har gode erfaringer med dhl der videresender med almindelig dansk post i danmark

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 12-04-08 09:20

ps. jeg vil heller ikke have points - for så skylder jeg dig en masse i forvejen

pps. hvis du vælger at købe og få sendt fra udlandet
sørg for at forsendelse bliver med TRACKING NUMBER
så har du en 'garanti' for at kunne bevise at
du IKKE modtog varen - hvis du skulle være så uheldig at den aldrig nåede frem.
I det tilfælde er det afsenderen + dennes forsendelses firma der har et 'forhold' indbyrdes !!
(forsendelses firmaet har erstatningspligt i forhold til afsenderen)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-04-08 09:24

Citat
Aæøh - jeg har nu ikke tænkt at forære det væk................og jeg kender ikke prisen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-08 10:56

Undskyld O.V.N. at jeg roder rundt i dit spørgsmål - og nu blev Manse 9933 mopset, fordi han ikke må få mit gamle camera forærende.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-04-08 13:18

Fedt kamera,jeg har fået stjålet fire gammle kameraer som jeg havde sammlet sammen da jeg var i lære som fotograf(1979) og opgav projektet med at starte en samling så jeg savler når jeg ser sådan noget gammelt guf

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-04-08 13:20

og jeg tror ikke på julemanden Eyvind

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-08 14:06

Kodak Retina 193?
http://peecee.dk/upload/view/108767

Taget med mit 950 IS (makro)

Pss. Nu bliver vi nok snart banded af O.V.N.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-04-08 14:18

Hvor mange har du?det er sku da rigtigt fedt mand,flere billeder og jeg vil finde informationerne om kameraerne og lægge dem op på min hp,en lille foto sektion,det
har jeg tænkt på længe.
O.V.N får lidt porno så bliver han god igen

http://manse9933.dk/un_sider/flash_shows/sting/sting.htm

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-04-08 14:31

bliv endelig ved, men kunne i ikke bare engang imellem snakke om noget som ikke er over 100 år gammel og helst lidt elektronisk, jeg savler mere over elektronik tilbudsaviser end over bare damer, ak ja den alder

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-04-08 14:36

Så er der en rigtig sexy dame til dig her,når du ser hende så glemmer du alt om tilbuds aviser
http://manse9933.dk/un_sider/frihed_nettet/frihed_nettet.htm

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-04-08 14:42

Siden kan ikke vises ! Øv hvad har du på den side Manse9933 ? Nu blir jeg nysgerrig

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-04-08 14:46

jeg kan godt komme ind på siden,tøm din IE cache

her er en anden mere alvorlig sexy kvinde
t
http://manse9933.dk/un_sider/person_galleri/angelina/angelina_video.htm

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-04-08 14:50
Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-08 19:12

Manse

Kender du så disse her modeller

http://peecee.dk/upload/view/108808

http://peecee.dk/upload/view/108809

http://peecee.dk/upload/view/108810

Den på det sidste billede hedder Petri Racer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-08 20:17

Det ender med at vi må lave en tråd med manse9933's kamerahjørne.

...................... det er så gjort. http://www.kandu.dk/QuestionHist.aspx?qid=120018

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-04-08 23:37

Fedt dova det sidste ligner mit første kamera,Petri Racer,det må være et hurtigt kamera lige
hvad o.v.n har brug for
I fået mig hooked, så jeg må ud og finde specifikationer
på de gamle svende så jeg kan lave et foto hjørne på
min hp.

Tak for kamerahjørnet Eyvind har du gjort rent i det??
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-04-08 23:38

har

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 13-04-08 09:16
Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-04-08 09:24

Manse

Her er lidt på Praktica kameret (det midterste link jeg lagde til billederne af mine gamle kameraer)

http://www.praktica-collector.de/208_Praktica_super_TL500.htm

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-04-08 14:11

Tak dova den side fandt jeg også i nat>

http://erbimax.dk/un_sider/foto/kamera/foto.htm

<<<en spæd start

Fedt MissBe jeg så også det gamle studio kamera du henviste til,LOVE IT

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-04-08 19:12

Tak for svaret dova. Dova er også vinder af den lille konkurrence. Tak for alle indlæg, jeg fik noget at spekulere på, men lukker nu fordi det er længe siden at der er kommet indlæg om nyere kameraer, nostalgien kan vi forsætte i Eyvinds spørgsmål, jeg blev straks tiltrukkket at Canon Powershot S5IS så det bliver med 99% sikkerhed mit nye kamera jeg var tidlige i dag inde og se på nogle Olympus, blandt andre denne: http://www2.olympus.dk/consumer/29_SP-550_UltraZoom.htm som i mine øjne er den eneste som reel kan true Canon Powershot og når jeg kan købe 2GB SD kort for 250 kr. så hænger jeg mig ikke i at kameraet ikke kan bruge CF kort

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-04-08 19:27

Læg mærke til at der findes SD og SDHC (2) og HC er det hurtigste, men det kræver at dit camera kan håndtere SDHC kort.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-04-08 19:31

Du kan være rolig - det kan den.

http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_S5_IS/index.asp?specs=1

HUKOMMELSESKORT
Type SD-kort (Secure Digital), SDHC-kort (Secure Digital High-Capacity) eller MMC (MultiMediaCard), 32 MB hukommelseskort medfølger