/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Matematik ekponentielle
Fra : Kevin_90
Vist : 2802 gange
50 point
Dato : 06-04-08 18:53

hej jeg har et spg i matematik i en emne opg og jeg forstår ikke lige helt hvad de mener med opg her er den:
• Redegørelse for at en eksponentiel funktion kan sidestilles med kapitalformlen

Sammenligning af renteformel og formlen for eksponentielle funktioner.

Exp. f(x) = b * ax

Rente Kn = K0 * (1+r)n

De to formler er identiske, men ved kapitalregning bruges renteformlen. I den indgår (1+r)n i stedet for ax

Der gælder:

K0 = kapitalen til tidspunkt 0. Den svarer til b (begyndelsesværdien).
n = antal terminer, altså de terminer beløbet forrentes. Det er det samme som x – der netop står for tiden
1+r = renten lagt til 100 %. Fortæller om tilvæksten pr år i procent – præcis det samme som fremskrivningsfaktoren i vækstfunktioner. (I vækstfunktioner kan a dog godt være mindre end 1 (ved afskrivning). Det gælder ikke for renten! Den kan ikke være negativ!))

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-04-08 08:49

Når ingen svarer er det nok fordi det ikke er helt klart hvad du spørger om?

En eksponentialfunktion er en matematisk funktion på formen: f(x) = a^x
http://da.wikipedia.org/wiki/Eksponentialfunktion

>Exp. f(x) = b * ax
mener du ikke f(x) = b * a^x så kan du jo direkte sammenligne med
renteformlen Kn = K0 * (1+r)^n

b=K0= startkapitalen
a=1+r=rente faktoren pr periode, er r >0 vokser kapitalen eksponentielt
x=n=antallet af perioder, (eksempelvis år hvis der er tale om pro anno rente).

er a mindre end 1 aftager "vækstfuntionen", ikke normalt for penge lån hvor r som regel >0.
Var det det du skulle forklare?? Svend