/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
adskil krike og stat?
Fra : Anna_tom
Vist : 689 gange
50 point
Dato : 02-04-08 21:05

burde vi undgå 'sammenblandingen' af kirke og stat (hvorfor eller hvorfor ikke)?

hvorfor skal man adsklie kirke og stat?
FORDI...
- Den manglende mulighed for at blive begravet med statens hjælp på en ikke-kirkelig gravplads.
- Alle nyfødte skal registreres ved et kirkekontor og ikke et offentligt kontor.
- I den danske folkeskole undervises der i faget kristendom fremfor idéhistorie, herunder religion og dermed kristendom.
- Religion er en privatsag ikke en statssag. Dvs. religiøse institutioner bør være uden for statsligt regi, dog underlagt statens love.
- Én religion bør ikke fremhæves fremfor andre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-04-08 21:11

Måske ikke - men vi skal heller ikke overrendes af en religion med et intolerant kulturmønster.
Danmark skal være et dejligt sted for frie mænd og kvinder.
Fri os for den tiltagende kvindeundetrykkelseskultur.

Kommentar
Fra : SPAM_NEJ-TAK

Dato : 02-04-08 21:30

Den danske folkekirke tradition, syntes jeg er god. Er selv "kultur" kristen, som ikke overrender kirken, men kan lide at komme der. I skolen informeres/undervises der nu også om andre religioner.
Så Nej-Tak.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-04-08 21:31

Citat
I den danske folkeskole undervises der i faget kristendom

Det er ikke helt rigtigt, faget hedder - religion - og ikke kristendom, netop fordi skolen kommer vidt omkring diverse trosretninger, men dog stadig mest kristendommen, hvilket jeg syntes skal fortsætte sådan.

Kommentar
Fra : SPAM_NEJ-TAK

Dato : 02-04-08 21:58

Du har da ret i at religion er en privat sag, og alle har jo lov til at melde sig ud af Folkekirken, og spare ??? kr.

Kommentar
Fra : SPAM_NEJ-TAK

Dato : 02-04-08 22:09

et link:
http://www.adskil.dk/
men ikke en opfordring fra mig

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 02-04-08 23:00

Jeg er enig med dig i at stat og kirke skal adskilles.

Du nævner nogle udmærkede praktiske argumenter, men jeg synes nu det væsentligste argument er at religion er noget gammeldags overtro som staten ikke bør understøtte.

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 50 point
Dato : 02-04-08 23:17

Desuden synes jeg det er beskæmmende hvordan folk bliver holdt indenfor som kunder i Folkekirken.

Først og fremmest bliver man indmeldt af sine forældre gennem dåben.

Dernæst får man ganske vist mulighed for at "bekræfte sit medlemskab" ved konfimationen - dog er det ikke således at man automatisk bliver udmeldt af kirken hvis man ikke lader sig konfirmere.

Pudsigt er det i øvrigt at samfundet mener det er helt i orden at man som 13-14-årig kan tage stilling til religiøse spørgsmål, mens man åbenbart er for dum til at stemme indtil man er fyldt 18.

Man skal aldrig nogen sinde skrive under på noget som helst for at bekræfte sit medlemskab. Og man er medlem af Folkekirken indtil man aktivt melder sig ud.

Jeg gætter på at det er blevet lettere at melde sig ud, men da jeg gjorde det for cirka ti år siden, skulle jeg kontakte kordegnen ved min kirke. Han havde kontortid nogle timer hver anden torsdag, og da jeg endelig huskede tidspunktet blev jeg informeret om at han ikke kunne gøre noget før han modtog min originale dåbsattest - som jeg naturligvis ikke havde. Så den måtte jeg så skaffe.

Jeg gad godt vide hvordan folk ville reagere hvis det var en hvilken som helst anden organisation der optrådte således. Tænk hvis Det Konservative Folkepartis medlemmer indmeldte deres nyfødte børn i partiet, som siden krævede at børnene aktivt skulle melde sig ud og dertil skulle bruge genparten af deres originale indmeldelsesblanket.

Jeg ville i hvert fald synes det var dybt umoralsk...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-04-08 07:28

Hej Anna_tom

Ud over dine egne udmærkede argumenter for at adskille stat og kirke er der bl.a.,

at selv om man melder sig ud af folkekirken betaler man stadig en del af kirkens udgifter over de almindelige skatter,

at staten via gratis opkrævning af kirkeskatten giver folkekirken en positiv særbehandling, diet andre trossamfund selv må opkræve midlerne

at også ikke-religiøse og folk der er overtroiske på andre måder end folkekirken tvinges i kontakt med kirken for at få deres børns fødsler registreret, hvilket virker stødende

og at det, i modsætning til hvad nordsted skriver, hedder kristendomskundskab og ikke religion i skolen, jf http://www.folketinget.dk/Samling/20001/sporgetime_sv/US35.htm

At det i praksis nok er ligeså sandsynligt at gøre noget ved folkekirken som at afskaffe det udemokratiske kongehus er en anden sag

Kommentar
Fra : SPAM_NEJ-TAK

Dato : 03-04-08 07:40

Tja, det ser ud som de røde brikker er enige...

Kommentar
Fra : Jenspeter0504

Dato : 03-04-08 09:42

Jeg er helt enig. Jeg synes også man skal adskille stat og kirke.
Jeg tror også det ville være sundt for den såkaldte folkekirke, at den blev tvunget til at være mere folkelig og få flere kunder i butikken.
Jeg synes på den anden side, at det er en sjælden luksus, at vi har præster overalt i landet, som står til rådighed for alle dem som lider nød, sørger eller på anden vis har brug for støtte. Men den luksus kunne nemt lægges i et andet regi for eksempel i det sociale system, hvor medarbejderne er ved at segne under nedskæringer og nye kontrolkrav.
Lad os privatisere det mest private der overhovet det findes i det danske samfund, kirken og kongehuset.
OM man er rød eller ej når man mener sådan. Så er det dog god fornuft også for de grønne og blå.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-04-08 09:45

Citat
og at det, i modsætning til hvad nordsted skriver, hedder kristendomskundskab og ikke religion i skolen

Min datter er religionslærer, og pt underviser hun i Buddisme

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 03-04-08 10:21

I folkeskolelovens § 5 hedder det:

Citat
Stk. 2. Undervisningen i den 9-årige grundskole gives inden for 3 fagblokke og omfatter for alle elever: [...]

c) Kristendomskundskab på alle klassetrin bortset fra det klassetrin, hvor konfirmationsforberedelsen finder sted.

[B]https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25528#K2[/B] Kapitel 2

I § 6 står der dog:

Citat
Kristendomsundervisningens centrale kundskabsområde er den danske folkekirkes evangelisk-lutherske kristendom. På de ældste klassetrin skal undervisningen tillige omfatte fremmede religioner og andre livsanskuelser.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 03-04-08 10:23

Ups. Linket kiksede. Jeg prøver igen:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25528#K2

Kommentar
Fra : Izmir

Dato : 03-04-08 14:50

Citat
Én religion bør ikke fremhæves fremfor andre

Hvorfor ikke?
Men ellers har du da ret.
Og det hedder altså ikke krike men kirke, Anna_tom, det må være en tyrkfejl.

Mvh Izmir 2.G fra Ishøj Gymnasium