/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
FTP - HTTP
Fra : refi
Vist : 864 gange
120 point
Dato : 26-03-08 15:14

Sidder med en hjemmeside lavet i PUBLISHER

Den virker perfekt.

Nu er der kommet en FormMail på - OG DEN VIRKER IKKE.

Løsningen er så fundet - MEN

Den siger at årsagen er den bliver uploadet med et FTP program....

Det skal være HTTP ???

Og så er JEG forvirret......

Hvordan gør man det ?

Publisher danner selv en index fil og et underbibliotek der reelt blot består af en masse image-filer samt page-filer.
Disse bliver uploadet via et FTP-program og virker perfekt, men det gør FormMailen IKKE....

Hvordan uploader man med HTTP....... (det danner åbenbart den fil der mangler)

Ja hjemmesidenørd er jeg IKKE - og bliver det aldrig - men hjælp ønskes alligevel

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 130 point
Dato : 26-03-08 16:05

Hjemmesider er følsomme for store og små bogstaver i filnavne, dette kan være noget der kisker.
Hvis der ændres filnavne, grundet at programmet tager højde for hvordan filer flyttes, kan der være filer der ikke omdøbes, så de passer med programmets forventninger til navn.
for eksempel erstattes mellemrum med noget hvori % indgår.

Så du skal lige kigge dine filnavne igennem og se om de er identiske i dine html filer og de filnavne de reffere til.

FTP programmer flytter filer en til en, lige som dos i gamle dage.
Visse Http programmer, såm ofte ligger hos din hjemmeside udbyder eller integrerret, laver nogle gange omdøbning af filnavne.

FTP er indbygget i Windows.

Ftp://hjemmeside adresse.dk i stifinder og du får en logindboks med brugernavn og passvord, så ser du din hjemmeside i alm filoversigt.

vh Ben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-08 16:17

Det kan ikke være der det ligger...

Se her - det er det jeg ikke forstår

Citat
Do not use FTP for publishing if you have FrontPage Server Extensions installed on your domain. See the HTTP publishing article.

http://msmvps.com/blogs/dbartosik/archive/2006/01/07/80564.aspx

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-08 16:20

Citat
A functional form requires - A) FrontPage Server Extensions (FPSE) installed on the web server (order from your web host) and B) your site must be published in the HTTP protocol, and C) the form properties must be properly configured on the Submit button control.

A = OK
B = ?
C = OK

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-03-08 16:42

B=er heller ikke problemet hvis den er lavet i publischer og gemt som .html...

"your site must be published in the HTTP protocol" jeg er af den klare overbevisning at der kun menes at siden over holder standarden for html filer. Det henføre som jeg kan se det ikke til hvordan du får siden uploaded til din server.

Har du mulighed for at lægge link til siden, så det er til at se hvad der evt er galt i koden?

Jeg har haft formail kørende ved TDC get2net og One.com uden andre problemer end store/små bogstaver.

vh ben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-08 17:13

http://www.xxxxxxxxx.dk/cgi-sys/FormMail.cgi

Dette er stien til FormMail (udbyders egne ord)(danhost)

Problemet er som sagt den returnerer (siden kan ikke vises)

Jeg "tør" ikke udlevere den "rigtige" adresse, da det ikke er min og den bliver brugt i forretningsøjemed....

Men nu du siger det kunne det skyldes at FormMail er stavet formmail - eller ???

Citat
B=er heller ikke problemet hvis den er lavet i publischer og gemt som .html...

Det er den - og derefter uploadet med et FTP-program.....

Siden som sådan virker da også upåklagelig....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-03-08 17:28

Ja det kan klart skyldes det store M i FormMail.cgi....

Siden der ikke kan vises er ikke din form mail side, er muligvis den side som kvitere for afsendelse af din form indput...

Jeg har en side der siger "besked er afsendt til mailadres@adr.dk", denne side er en del af script til min formmail eller en option man kan anvende. (input name=redirec)

Det kan være at du bare skal lave side den henviser til når den er afsendt.

Kommer mail frem?

Eller der før det kikser?

Hvis det er før det kikser kan du klippe koden ud ved ; "Vis kilde i din brovser" så er det muligt at se hvad der er galt.

vh Ben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-08 17:42

Det kikser allerede ved tryk på SEND - der kommer blot - siden kan ikke vises - og INGEN mail....

Prøver lige at "tjekke" bogstaver.... (samt ser om den henviser til en NY takkeside/forside/andet)

Kan jeg desværre først i morgen....

Men foreløbig TAK...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-03-08 17:53

Så skal du lige lægge mærke til hvilken adresse din nederste adresse linie viser når du køre musen hen på send eller submit knappen..

http://www.xxxxxxxxx.dk/cgi-sys/FormMail.cgi

Du kan også tjekke at mapen /cgi-sys/ ligger i roden af din hjemme side med et FTP program / Windows stifinder
Mappen FTP://www.xxxxxxxxx.dk
Skal indeholde en mappe der hedder "cgi-sys" store og små bogstaver i denne er også vigtige...

Hvis den ikke viser hen til den rigtige adresse er det her fejlen ligger.

Henvisningssiden skal du ikke bekymre dig om før du er sikker på du får mailen, det er ikke den der her volder dig problemer....

vh Ben

Tak for info om dine planer. Så kan jeg tage i biffen....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-08 18:16

God tur....

Citat
Mappen FTP://www.xxxxxxxxx.dk
Skal indeholde en mappe der hedder "cgi-sys" store og små bogstaver i denne er også vigtige...

Ved ikke hvilken "mappe" du taler om....

Der generes KUN 2 - (index.html) + (indexmappe med en masse imagefiler+filelist.xml)

Det er det der bliver uploadet, men på serveren ligger et par andre mapper der IKKE må røres...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-08 18:26

generes = genereres

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-03-08 22:05

Jeg var lige inde og kigge på min side...
Min formail kommer via
<FORM action=http://www.mitdomæne.dk/cgi-bin/FormMail.pl method=post>

Hvor mappen cgi-bin eller cgi-sys ligger ved jeg faktisk ikke.
Men jeg ved det er funktioner der stilles til rådighed af dit webhotel. I mit tilfælde er det one.com

Det ser ud til at du i dine hjemme side skal have en linie med teksten
<FORM action=http://www.xxxxxxxxx.dk/cgi-sys/FormMail.cgi method=post

for at det virker. Prøv og se om du har denne linie i i den side der indeholder din form.

Da det også skal til en adresse skal du have en linie med:
<input type=hidden value=dinmail@adresse.dk name=recipient>

Læg lige mærke til om filnavne er de samme hos din udbyder som hos min, det er jo vigtigt at ramme de rigtige filer hos din udbyder. Hos mig er det cgi og i din ser det ud til at være pl.
Ved ikke hvorfor der er forskel.
vh Ben

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 26-03-08 23:27

Det ville måske være en hjælp, hvis jeg så koden på din mail form? Når man sender en mail er det hverken FTP eller HTTP, der skal bruges. Mit gæt er, at den nævnte fejlmeddelelse ikke direkte har noget med mailen at gøre. Det afgørende er (ud over formkoden), om FormMail.cgi er kodet korrekt, og at de krævede attributter er defineret i formen.

Jeg ved ikke, hvordan du har sat FrontPage op i forhold til serveren, men din fejlmeddelelse minder mig om, at det måske er dét, det handler om. For hvis alt er, som FromntPage forventer, det skal være, så skal man slet ikke bruge et FTP-program for at uploade sine sider. Det foregår løbende via FrontPage imens man koder. (Hvis srveren ellers understøtter kommunikationen med FrontPage)

Held og lykke

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-03-08 23:47

refi skriver at det er publischer der anvendes.
Men koden skal jo være rigtig anyway.
vh Ben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-03-08 08:09

Det er IKKE frontpage....

Det er PUBLISHER - den arbejder SLET IKKE med koder men med billeder - WYSIWYG

Det du gør på en formside er blot at sætte x-er ved den måde siden skal behandles på....

Det er så der man taster "koden" for hotellets FormMail...

OG DEN ER RIGTIG (oplyst af udbyder)

Der står INTET om at den skal henvise til en "takkeside" eller andet - men det er da selvfølgelig smartest at den gør det.

ALT er skrevet korrekt - men som sagt har jeg en anelse om at FormMail er stavet formmail....

Det ved jeg lidt mere om i løbet af dagen....

Foreløbig TAK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-03-08 16:25

Det VAR skrevet rigtigt - og siden den forsøger at lukke op (og ikke vil) eksisterer - men IKKE der hvor henvisningen (knappen) fører hen

Den vil have siden til at ligge i cgi-sys, og det bibliotek kan jeg slet ikke se eksisterer hverken på komputeren eller serveren

Siden den henviser til hedder index/cgi-sys/page2099 - og det er samme sidenummer som FormMailen ligger på - men ikke samme bibliotek (index/page2099) så sender den til sig selv - eller hvad ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-03-08 16:58

formmailen ligger på /cgi-sys/
se mig svar 26/3 22:05
Det er denne den skal henvise til.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-03-08 17:01

Åben din filen i en text editor og ret linien..
f.eks notepad. og smid den op på siden med en FTP . f.eks stifinder...
Hjemme sideprogrammer tror meget ofte at alle filer ligger i undermapper til dem selv....
vh Ben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-03-08 18:49

Det er da et forsøg værd....

Men HVOR ER cgi-sys - biblioteket eksisterer slet ikke...

Ligeledes skal siden jo ikke flyttes fra index - så kan man jo slet ikke komme ind på den....

Ifølge udbyder ligger formmail i www.xxxxxxxxxx.dk/cgi-sys/FormMail.cgi, men som sagt eksisterer det bibliotek slet ikke....

Kan det blot oprettes på serveren - eller er det fordi f.eks. frontpage selv genererer det men publisher ikke...

Hvis du sidder med en publisher, kan du så ikke lige prøve at lave en formside og måske derved se HVOR det går galt....

Som sagt opretter publisher KUN en index-fil (html) samt et underbibliotek der hedder index hvor ALTING ligger (alle jpg/gif + een filelist.xml)

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 27-03-08 20:11

.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-03-08 12:52

cgi-sys er en skjult mappe, formentlig en system mappe.

Jeg har lige forsøgt at se min som hos hedder cgi-bin. Jeg kan se at jeg kommer ind i den men kan ikke se indholdet.

Kan du i publicher i felt for din formmail ikke bare skrive, den fulde adresse til din formmail. Hele stien med http://.............../FormMail.cgi
Da formmail er et script der stilles til rådighed af din udbyder, kan man jo ikke bare flytte den.

vh Ben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-08 13:57

Jamen HELE linket til formmailen er jo skrevet ind....

Problemet er heller ikke at se siden eller udfylde den...

Problemet er ene og alene at SEND knappen (som HAR den rigtige adresse) forsøger at åbne sig selv, men i et andet bibliotek end der hvor den ligger.... (nemlig i cgi-sys)

Dernæst kommer INGEN post fra siden....

Som sagt har jeg aldrig prøvet FormMail sammen med publisher - men det burde/kan lade sig gøre...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-03-08 15:00

Jeg har aldrig levet med html i Publicher...

Du skrev tidliger af den hopper i "index/cgi-sys/page2099"

Kan du få Publicher til at vise kode?

Hvis du kan burde du direkte kunne taste dig uden om henviningen til undermappen, så du får stien rigtig.

<FORM action=http://www.xxxxxxxxx.dk/cgi-sys/FormMail.cgi method=post

vh Ben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-08 15:28

Den forstod jeg ikke - det er jo udbyder der påstår det er adressen.... (til deres FormMail)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-03-08 15:41

Du skrev tildliger i denne tråd at send knappen sender den rund til egen side... (i indlæg 27-03-08 16:25) "index/cgi-sys/page2099"

Dette tyder på at acktion linien henviser tíl at skulle finde adressen her:
(Eller at der står sådan i dine kode)
<FORM action=http://www.xxxxxxxxx.dk/index/cgi-sys/page2099/FormMail.cgi method=post>
Denne line skal jo se sådan ud
<FORM action=http://www.xxxxxxxxx.dk/cgi-sys/FormMail.cgi method=post>

Hvis du kan få publicher til at vise kode eller kilde, er det til at se hvad der står i adresselinien.
vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-03-08 15:43

Når filen er uploadet, kan du også få lave "Vis kilde" og se hvad der står i din formmail Acktion linie...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-08 15:59

Du misforstår når jeg siger den viser til egen side .....

Når jeg trykker på SEND viser adresselinien www.xxxxxxxx.dk/index/cgi-sys/page2099

Og det er ganske rigtigt det nummer siden har men selve siden ligger i index....

cgi-sys EKSISTERER IKKE...

Derfor viser den siden kan ikke vises, men selvom siden KUNNE vises (ved at fjerne cgi-sys i henvisningen) ville den jo blot vise sig selv igen - det er det jeg mener med den henviser til sig selv...

Den bliver jo ikke afsendt.....

Var der dog bare en der kunne prøve det af i publisher - så er det nok nemmere at forstå

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-03-08 16:09

Det er jo det der er fejlen er den skal vise:

http://www.xxxxxxxxx.dk/cgi-sys/FormMail.cgi

cgi-sys mappen ligger i roden af din side, skjult derfor kan du ikke se den.

Du skal have rette den linie jeg har skrevet om

cgi-sys/FormMail.cgi oprettes IKKE af publicher, derfor skal henviningen ske til der hvor filen ligger...

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-03-08 16:11

Hvis du smider adresen til din index.html i min postkasse kan jeg jo se om din linie er rigtig, rette den og sende den retur til dig.
vh Ben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-08 16:57

Citat
skjult derfor kan du ikke se den.

Nu begynder jeg at forstå hvad du mener

Det skal straks afprøves her i weekenden

Foreløbig tak for din tålmodighed....

Virker det forhøjes "grundigt"

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 28-03-08 17:12

.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-03-08 14:59

Så fik jeg fat i en PC med Publicher
ved at højre klikke på din sendknap kan du komem til "egenskaber for formular"
Øverst er der 3 prikker der kan sættes
Det skal kun være den nederste "Brug et program fra internetudbyder"
Handlingen er den linie vi tidliger har talt om
http://www.xxxxxxxxx.dk/cgi-sys/FormMail.cgi
Metoden er "Send"
Recipient er din mailadresse mail skal sends til
Subjekt er emne elelr titel på mail
Redirekt er siden den hopper til efter udført handling.
vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-03-08 15:19

Når du højreklikker på knap send.
Skal du vælge "egenskaber for formatfotmular".

Så kommer du til "egenskaber for komandoknap". Her skal der være prik i send...

Nederst i venstre hjørne er der "Egenskaber for Formular" denne udfyldelse er den der er beskrevet oven for.

vh Ben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-08 16:03

Åh jo.....

Alt det der til PUNKT OG PRIKKE er lavet....

problemet er åbenbart den cgi-sys - den findes ikke eller er "skjult" på serveren så jeg ikke kan se hvor den ligger (med forkert sti til følge)....

Passer udbyders oplysninger SKAL den ligge hvor jeg nu henviser til - men den virker IKKE....

Ydbyders sti ved login er:

2 mapper der IKKE må røres (noget systemværk)
samt en "public_html"

I denne mappe kommer index.html der så henviser til en mappe der ligge samme sted (i public_html)..

Denne mappe indeholder så filelist.xml + 1000vis af "billedfiler (jpg+gif) - det er ALT

Den omtalte form ligger på side page2099 som ligger i omtalte index-bibliotek (det er altsammmen noget XP SELV danner når du udgiver publisherfilen....

Det eneste jeg uploader er index.html + underbiblioteket index

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-03-08 16:25

Hm... Publicher er det kedeligt program at lave hjemme sider i....

Jeg kan ikke finde et sted hvor man har direkte adgang il at se HTML - kode...

Jeg ved at cgi-sys ligger der hvor den oplyses fra udbyder, derfor må siten ikke ændres.

Jeg vilel løse problemet ved at rette din index.html manuelt i f.eks notepad.

Rette den linie for der står cgi-sys/FormMail , Så denne står som anvist af udbyder.

(Hvis du åbner du index.html og vælger vis kilde i din brovser, vil du se af din linie står forkert, derfor virker din FormMail ikke)

vh ben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-08 16:33

Det er da et forsøg værd

Kigger på det og melder tilbage....

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 08-04-08 17:04

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Jeg har opgivet at hjælpe - publisher dur ikke til den slags.....