/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Feriepenge ej udbetalt?
Fra : jes-a
Vist : 4784 gange
50 point
Dato : 25-03-08 12:24

Hej

Jeg har arbejdet et sted siden april sidste år og har optjent feriepenge, hvilket er at se på mine lønsedler fra dataløn. På sidste lønseddel er er feriepengene startet fra nul. Jeg skulle så tro at pengene var udbetalt til min feriekonto. Men her står intet fra denne arbejdsgiver.

Bruger Dataløn en anden ferieordning end feriekonto, og i så fald, hvordan får jeg fat på dem?
Burde jeg ikke få et brev fra den anden ferieordning i så fald, ligesom man for brev fra feriekonto, hvis man har den ordning?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 25-03-08 12:34

"Optjeningsåret" går fra 1.1.2007 - 31.12.2007. Så beløbet er nok nulstillet fra og med første lønseddel vedrørende 2008.

Hvis du har ferie med løn, så ser du intet til disse penge (bortset den mindre del - ferietillæg) udover at du vil opdage at du ikke trækkes i løn når du holder ferie.
Har du ferie med feriekort, så er det ikke sikkert at de bliver indbetalt på feriekontoen. Nogle arbejdsgivere har ret til at beholde pengene indtil de skal udbetales. Men hvis du har ferie med feriekort så bør du forhøre dig hos arbejdsgiveren hvornår der udskrives feriekort.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 25-03-08 12:46

Hvad mener du med at de kan tilbageholdes indtil de skal udbetales. Hvornår skal de udbetales.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-03-08 13:02

Citat
Hvornår skal de udbetales

når du afholder din ferie i perioden 1. maj 2008 til 30. april 2009.

Hvis du er i tvivl om hvor dine feriepenge er - så spørg din arbejdsgiver.

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 25-03-08 13:40

du få ferie penge for sidste år efter 1 maj....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-03-08 13:48

Feriepenge optjent sidste år, kan først udbetales efter 1/5 i år, og en måned før planlagt ferie

Sammen med årsopgørelsen fra firmaet om hvor meget du tjente sidste år, bør du have modtaget et feriekort, som så skal stemples af arbejdsgiver eller A-kasse hvis du er ledig, inden pengene kan komme til udbetaling.

Det er den mest gængse fremgangsmåde.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 25-03-08 14:56

Jeg har ikke fået nogen opgørelse fra firmaet. Jeg må vel bare vente at om om der bliver sat nogen ind efter 1. maj.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 25-03-08 15:08

Der bliver ikke nødvendigvis sat nogen ind overhovedet.

Tillad mig at gentage:
Har du ferie med løn, så vil du bare opdage at der ikke trækkes i din løn når du holder ferie.
Har du ferie med feriekort, så bør du få udleveret feriekortet, men arbejdsgiveren har evt. lov at beholde pengene til du holder ferie.

Er du usikker, så spørg lønkontoret.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 25-03-08 17:41

Kunne være meget rart at vide om du sidste år var timelønnet eller månedslønnet.

Er du fratrådt arbejdspladsen inden 1. januar 08 eller er du stadig ansat ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-03-08 17:58

Feriepengene bliver altså ikke automatisk sat ind

De kan udbetales enten fra arbejdsgiveren eller feriegiro (hvis du har et feriekort) når du har en underskrift fra arbejdsgiver eller A-kasse (hvis du er på dagpenge)om at du holder ferie i X-antal dage fra den dato-den dato.........

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 25-03-08 21:18

Jeg var timelønnet sidste år og er stadig i dette arbejde.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 25-03-08 21:25

Når du er timelønnet, har din arbejdsgiver afregnet til ferikonto løbende når de har udbetalt dig løn. Hhvis feriekonto siger de ikke har modtaget noget fra dem, skal du henvende dig til din arbejdsgiver om de har afregnet til feriekonto. Det er - som en anden også skriver - ikke sikkert de har aftale med dem.

Du skal efterlyse dine feriepenge hos lønkontoret på din arbejdsplads. Hvis de ikke ved noget, skal du kontakte fagforeningen.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 25-03-08 22:21

Lønsystemet hedder Dataløn og tager jeg fejl hvis jeg antager at det er Dataløn som tager sig af indbetaling af feriepenge?

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 25-03-08 22:26

Nja ikke helt.

Dataløn er de orange lønsedler og det er bare det elektroniske system som din arbejdsgiver bruger til at holde styr på lønneingerne. Hvordan det system fungerer ved jeg ikke, men formentlig indberetter de dine feriepenge elektronisk.

Jeg kender kun til statens lønsystem (sls), men ved at andre lønsystemer kan hedde Dataløn, silkeborgløn, Lessorløn osv.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 25-03-08 22:27

Dataløn kan feks sidestilles med at man bruger Concorde eller Navision som regnskabssystem.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 25-03-08 23:10

Når man læser om Dataløn på deres hjemmeside multidata.dk så lyder det som om det er et system, hvor arbejdsgiveren indgiver nogle data som så behandles af nogle folk med forstand på alt det der med løn. Altså en slags lejet lønafdeling. Men måske tager jeg fejl.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 26-03-08 17:31

Så meget ved jeg ikke om det system.

Men i bund og grund skal du tjekke med dit lønkontor, hvor de har gjort af pengene.