/ Forside/ Interesser / Fritid / Computerspil / Spørgsmål
10  Tri 2316
DOSspil i Xp??
Fra : Daniel17
Vist : 504 gange
200 point
Dato : 20-03-08 22:29

Ok jeg ved godt at Dos er et for længst uddødt medie, men de gamle spil lever stadig.
Jeg har nogen stykker liggende og når jeg så en sjælden gang hiver et op bliver det hurtigt lagt ned igen.

Hmm der er lidt knas med at få det ind, men nå man starter det, går det helt galt, grafikken ligner Puha, og lyden ja enten er den der ikke eller den knaser.

Det er meget synd, for de spil er bestemt ikke dårlige, de er gamle og gode.

Her er mit spørgsmål så, er der nogen som har prøvet en Dos-emulator og fået den til virke??

I den Emultor jeg har prøvet, kan man lave en slags slowdown på Cpu’en hvilket jeg ikke har fundet nogen effekt med.

Min PC:

Microsoft Windows XP Home Edition
4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 3800+
3072 MB (Registered DDR SDRAM)
ATI Radeon HD 2600 XT (256 MB)
ATI HD Audio rear output
Realtek HD Audio output

Kommentar
Fra : Nickoe

Dato : 20-03-08 22:39

Hvilken emulator har du brugt, DOSBox?

Kommentar
Fra : Daniel17

Dato : 20-03-08 22:40

Jeg kan ikke huske hvad den hed... det er efter hånden et stykke tid siden jeg rodet den det

Kommentar
Fra : Nickoe

Dato : 20-03-08 22:44

Nå, men du kunne jo starte med den, og hvis du er doven og ikke gider at finde disketerne frem, så er der jo også sider såsom http://www.abandonia.com/ , med flere... som hoster nogle af disse gamle spil.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-03-08 23:24

Du har vel prøvet dine DOS spil i DOS kompatibel (Windows 95) tilstand?

Højreklik på DOS *.exe/*.com filen med spillet og vælg egenskaber. Vælg så fanen 'Kompatibilitet' og sæt de relevante flueben.

Vær dog opmærksom på at visse typer DOS programmer ikke kan køre under NTFS filsystemet, da disse benytter direkte adressering til FAT8 el. FAT16 filsystemerne i stedet for et BIOS kald (trap to kernel) til operativsystemkernens disktilgang, hvilket normalt vil se således ud under FAT32, når Windows kører i kompatibel tilstand:
Citat
1 Application calls INT21 to read from disk
2 Windows traps the call, switches to protected mode
3 Windows switches to real mode, returns to DOS
4 DOS makes int13 call to BIOS disk routines
5 Windows traps the call, switches to protected mode
6 Windows switches to real mode, returns to BIOS
7 BIOS acts upon int13 call and does the read
8 Windows traps the return from int13, switches to PM
9 Windows switches to RM, returns the result to DOS
10 DOS receives the result, passes on to application
11 Windows traps the return from DOS, switches to PM
12 Windows switches to RM, returns result to application
13 Application receives the result from the INT21 call

Læs iøvrigt mere om den tidligere nævnte DOSBox emulator her:

1.) http://www.downloadcentral.dk/?action=articles&id=Tnc9PQ==
2.) http://www.nettips.dk/p2724.asp
3.) http://en.wikipedia.org/wiki/DOSBox

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-03-08 23:41

Du kan da se om du ikke kan få en ældre PC fra en genbrugsplads med Win 98 på. Dos er indbygget i win98. Så kan du bruge alle de dosspil du har.

Kommentar
Fra : Daniel17

Dato : 21-03-08 00:02

til granner01

Du har helt ret... så kunne jeg tage ud og hente min gamle pc.
det var den jeg brugte før i tiden, men den blev smidt ud for nogen uger siden...

til molokyle
ja det har jeg prøvet med et spil der heder Mass Destruction jeg sætter det i kompatibel win95, det køre langtsomt og hakkedende.

Et andet som heder Phantasmagoria kan jeg dårlig nok få ind... fik det dog til at køre (ved ikke hvordan) men uden lyd

Kommentar
Fra : Daniel17

Dato : 21-03-08 00:06

hvad med en Windows 3,11/95/98 emulator??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-03-08 00:07

granner01 -> Ja, men så skal man sikre sig at disken er formateret i FAT 8 el. FAT 16 ..og IKKE i FAT 32, hvis man vil være på den 'sikre' side. Bedst vil det være at formatere i FAT 16 og alene installere f.eks. DOS 5.5 på en sådan gammel maskine ..helst med en intel© 80386 og IKKE med en intel© Pentium processor.

En 80386 CPU - 100 mHz. og 1 Mb. RAM med DOS 5.5 komfigureret til at udnytte UMB evt. ved brug af MM (Memory-maker programmet) vil fungere udmærket.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-03-08 00:14

Alle de gode dos spil jeg kender fra mine unger kører fint på en Pentium 2 med fat 32 og Win98 se.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-03-08 00:16

Daniel17 -> Hvis det 'hakker' så prøv at køre i fejlsikret tiltand (tryk F8 gentagne gange ved opstart ..efter BIOS men FØR Windows starter.) Når du kører Win95 kompatibel tilstand i 'normal' Windows tilstand ligger der nemlig en masse ligegyldige 'ting og sager' som æder CPU timeslices. F.eks. Antivirusprogram, Firewall, diverse drivere, Adobe, Gammacorrection og hvad man nu ellers har installeret af 'skrammel' til at køre ved opstart.

Læs iøvrigt mit link til Wiki. Der forklares bl.a. om forskellen på at virtuelisere og at emulere

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-03-08 00:17

granner01 -> Så er det nok DOS spil fra EFTER 1995, da disse kører i PM (Protected Mode).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-03-08 00:22

Ps. granner01 -> Jeg ved positivt at f.eks. Chuck Yeager's Air Combat Simulator IKKE på nogen måde kan køres under Win95 el. Win98, men KUN i DOS ver. 3.2 og opefter.

..om det kan køres i en emulator? Det ved jeg ikke ...før jeg i morgen har været oppe i loftrummet og har fundet det frem.

</MOLOKYLE>