/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
"Non Windows-XP disk" under boot
Fra : nutman
Vist : 477 gange
100 point
Dato : 25-02-03 08:25

Jeg et Soltek SL75 KAV bundkort (REV F1) og har lige flash'et BIOS'en (til REV Q11) for at kunne sætte en AMD Thoroughbred XP 1700+ CPU i.
Selve BIOS-opdateringen gik fint, men da jeg samtidigt havde købt noget mere RAM, og skulle installere det. RAM-soklerne på mit Soltek er ikke de bedste i verden og det krævede en del genstarter (dvs. "tænd" og "check post", "check RAM-optælling" og derefter "sluk med det samme"), før det virkede. Da det så endeligt lykkedes og jeg bootede, så siger maskinen "Non Windows-XP disk" på mit Drev (som ligger på en seperat harddisk).
Jeg har efterfølgende prøvet at sætte CPU'ens hastighed ned, men det hjalp ikke.

INDEN jeg går ind i min nye BIOS og vælger "Load factory settings", vil jeg først finde ud af flg.:

Jeg går ud fra, at det er MasterBootRecord'en, som er røget sig en tur, men er der egentligt en måde man kan redde den på?

Jeg kører med WinXP SP1 og har flg. maskine:

Soltek SL75 KAV Rev F1
512 MB SD-RAM PC 133
1 Fujitsu HD 2.1 GB (Primary Slave. Det er den, der ikke længere er en Windows-XP disk)
1 Quantum Fireball HD 5.1 GB (Primary Master. Indeholder Crevet og virker fint)

Accepteret svar
Fra : catbody

Modtaget 110 point
Dato : 25-02-03 08:45

Boot op på din CD-rom og lav en Repair.
Det er temmelig sikkert at du derefter bliver nødt til at installere SP1 igen

m v h
HC

Kommentar
Fra : nutman

Dato : 25-02-03 10:35

Jamen, det er jo ikke min boot-partition, som har et problem. Det ser ud som om det er MBR'en på mit Drev (som er en seperat disk), som er røget.

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 25-02-03 11:51

Jeg tror at grunden til at du får den fejlmeddelse er, at du booter på d-drevet. Enten er c-drevet deftekt, disablet i bios, eller ide-kablet er faldet ud.

/Thomas

Kommentar
Fra : nutman

Dato : 25-02-03 11:56

Nej, nej...Jeg booter på Crevet, som er 2nd boot device næst efter floppydrevet. Og nej, mit IDE kabel er ikke røget ud, ligesom jeg HAR prøvet at bytte rundt på HD'erne, for at udelukke fejl i selve stikket.

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 25-02-03 12:07

Hvis den booter på c-drevet, burde den være ligeglad med, om d-drevet er en xp-prtition. Prøv at disable d-drevet i bios eller tag kablet fra.

/Thomas

Kommentar
Fra : nutman

Dato : 25-02-03 12:21

Jaja, fint nok....Så virker det jo!
Problemet er jo bare, at jeg SKAL bruge de data, der ligger på Drevet....

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 25-02-03 14:12

Hej nutman!

Når du har inst. ny bios m.m. kan Windows XP ikke finde ud af det mere.

Har du prøvet med en reparation af Windows - hvis ikke så kan du gøre således:

Boot op på din Windows XP CD, husk at din bios skal være sat til at kunne boote fra CDrom.

Herefter installerer Windows nogle foreløbige filer, spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyindstalation).

Dernæst kan du vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det normalt dit C drev.

Windows gør dig herefter opmærksom på, at der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - her vælger du R.

Windows laver nu en helt ny installation; men næsten alle bruger-indstillinger bliver bevaret; men fejl og mangler bliver forhåbentligt herefter repareret.

Du bliver muligvis igen bedt om din CD-Key, da det er en slags ny-installation.

Se endvidere:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341

Mvh
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : nutman

Dato : 17-03-03 09:17

En Win98 Boot disk med SCANDISK klarede sagen.
Utroligt, at WinXP's CHKDSK ikke kunne håndtere fejlen!!!!