/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kattebid
Fra : ponda
Vist : 3885 gange
190 point
Dato : 19-03-08 20:06

Jeg blev for ca 3 timer siden bidt af en gal kat.
Jeg har 4 bidhuller i min finger.
Det blødte og jeg gik ud og vaskede min hånd med sæbe og lidt efter havde jeg den i sæbespåner.
Så fik jeg af vide af nogle at jeg skulle have en stivkrampevac. da jeg ikke har fået en siden jeg var barn og jeg læste en del om det på nettet.
Jeg ringede til vagtlægen, som sagde at det var nok at bare vaske det og at stivkrampe var sjældent, så det skulle jeg ikke have.
Alle steder står det at det er farligt, men vagtlægen siger noget andet
Jeg er blevet bidt og revet før og der har der ikke været noget, men jeg har aldrig haft 4 bidhuller.
Jeg må jo bare holde øje med det og ringe til vagtlægen igen hvis det bliver værrer, eller hvad mener i???

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-03-08 20:09

hvis du er sund og rask er dit immunforsvar selv i stand til at dræbe de skadelige bakterier der kommer i et sådant sår.
i modsat fald bør du nok så en stivkrampevaccine.

Accepteret svar
Fra : missjosephine

Modtaget 200 point
Dato : 19-03-08 20:11

du ka godt se at skynde dig på skadestuen og det i en fart.selvfølgelig skal du ha en stivkrampe vaccine. kattebid er ikke at kimse med...de ka være ret farlige.katte er bestemt ikke sterile i munden og de børster jo heller ikke tænder.en veninde jeg har blev engang bidt af min daværende kat og hun havde en hånd så tyk som jeg ved ikke hvad også selvom hun fik vaccine..så afsted med dig NU...selv menneskebid ka være farlige....
missemoren..j..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-03-08 20:21

Ja vaccine er bedre en at vente på at du får problemer Det er almindeligt kendt at katte kan få enorme bylder af hinandens bid så hvis du har fået dybe huller så skal du have en stivkrampevaccine.Det lyder da også underligt jeg syntes ellers nok de plejer at ville give en sådan vaccine for den mindste skramme hvis man ikke kommer med hvornår man sidst har modtaget

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-03-08 20:26

Blev selv bidt for femten år siden. Det kostede mig tre dage på sygehuset. Morgenen efter biddet henvendte jeg mig skadestuen for at få en stivkrampevaccination. Istedet indlagde de mig. Så min anbefaling er: Skadestuen.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-03-08 20:30

Hej ponda , jeg ved jo ikke hvor i landet du bor. Men du skulle nu ringe til din lokale skadestue, og spørge om råd.
Men det er ikke sikkert, at de anbefaler vaccination

Citat
Forebyggelse mod stivkrampe og hundegalskab skal overvejes i hvert enkelt tilfælde.

læs mere her
http://www.serum.dk/sw7236.asp
Men uanset hvad, har du krav på en ordentlig vejledning!

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 19-03-08 21:48

mon ikke vagtlægen har styr på det?? Hvis du er i tvivl, så ring dog til vedkommende igen... Jeg forstår dog godt din undren...

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 19-03-08 22:44

Tak for alle jeres gode råd
Jeg ringede til skadestuen og de sagde at jeg skulle komme.
Så jeg er lige kommet hjem og jeg fik en stivkrampevac og hun kunne ikke forstå hvorfor vagtlægen ikke havde gjort det.
Hun synes at min finger var meget hævet, så hvis det blev værre skulle jeg ringe til vagtlægen igen og få noget pencilin.
Hun sagde også at det var godt at jeg havde haft den i sæbespåner og at det var det man skulle gøre.

De kære dyr

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-03-08 22:54

Fornuftigt! Hold nu godt øje med at det ikke hæver!

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 19-03-08 22:54

godt du kom afsted..vagtlæger har ikke altid styr på alt..har man ikke før hørt om folk der er kradset af, fordi vagtlægen ikke gider kører på sygebesøg....
stol aldrig på en vagtlæge der ikke kommer på besøg, man kan endnu ikke se igennem et telefonrør....
sov godt...missers mor....j.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-03-08 22:54

Hej igen ponda - hvor var det godt, du kom afsted og fik hjælp

Godkendelse af svar
Fra : ponda

Dato : 19-03-08 22:54

Tak for alle svar. Du får mine point missjosephine

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 19-03-08 22:58

nå.da.tak for det...det var nu bare for at hjælpe dig udelukkende af en gammel erfaring...
sov godt.....av for "katten"......gør det ikke ondt endnu.........og stivkrampe vaccine....auuuuuuu....
.j.

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 19-03-08 23:38

Stivkrampevac gjode nu ikke ondt, en blodprøve gør mere ondt synes jeg.
Min finger gør ikke så ondt, det er mere når den er i de sæbespåner at det svir

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 19-03-08 23:43

Ja, kattebid skal man tage meget alvorligt...
Har lige været ude for en rigtig træls situation.
Min veninde har 3 katte og det er hendes "børn" - hun elsker dem overalt på jorden.
Men her er hvad der skete:
Hendes ene hankat (kastreret) kom hjem med et rigtig grimt så på det ene bagben.
Han så ud til at komme sig og vi gik ud fra at han var ramt af en bil. Det hele så fint ud,men pludselig vil han ikke gå og såret springer op og ud vælter det med materie.
Min veninde tager så til dyrlægen og han siger med det samme...: det er et kattebid!
Vi står fuldstændige paf !
Han er lidt af en katteekspert (Lars Preisler fra Lund ved Horsens)- hans kone har et kattehjem ved siden af klinikken.
Han fortæller, at ofte når vores hankatte kommer hjem med sår, er det et bid fra andre hankatte og der skal gives pencillin, da det ofte giver kraftige infektioner.
Så, det er rigtig fornuftigt , at du tog på skadestuen..og at du får pencillin.