/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Spørgsmål om Månen
Fra : Fberg
Vist : 1533 gange
17 point
Dato : 17-03-08 22:12

Er måneformørkelse og delvist dækket måne(halvmåne) som man tit og ofte ser nogenlunde samme fænomen? Når der kun er en tynd stribe at se af månen, er det da det samme der sker ved formørkelse?

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 17-03-08 22:18
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-03-08 22:21
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-03-08 22:59

Citat
Er måneformørkelse og delvist dækket måne(halvmåne) som man tit og ofte ser nogenlunde samme fænomen?

Nej det er ikke samme fænomen.

Ved en måneformørkelse er jorden mellem månen og solen dvs. at jorden skygger så solens stråler ikke kan nå månen og varer kun få timer.

Halvmåne dvs. månens forskellige faser er månens stilling i forhold til solen set fra jorden.

Alle de indre planeter har sådanne faser set fra jorden.

Månens faser kan du følge ved at se og evt. downloade denne månekalender http://www.tycho.dk/article/view/4718/1/118/

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-03-08 23:02

Nej - det månedsvise skift fra fuldmåne -> aftagende -> nymåne -> tiltagende -> og så fuldmåne igen hænger sammen med hvor solen står i forhold til månen (set herfra). Står solen næsten 'lige i nakken af dig' har vi fuldmåne.

Måneformørkelse skyldes at jorden skygger (helt eller delvis) for solens bestråling af månen.

Hov - det vil jo sige at jorden står mellem solen og månen når der er måneformørkelse. Så står solen altså nogenlunde i nakken af dig hvis du kigger på en måneformørkelse, så måneformørkelser er altid ved fuldmåne. Sjovt - ikke. Det kan du regne ud nu hvor du ved hvordan det virker.

Kommentar
Fra : cocacola800

Dato : 18-03-08 18:34

nej det er ikke det er du da dum
Citat
Kode