/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Frederik VI og de uægte børn
Fra : nittehans
Vist : 3529 gange
50 point
Dato : 15-03-08 15:06

Jeg har hos mormonerne fundet følgende:

Husband
Frederik VI King of DENMARK Pedigree

Birth: 28 JAN 1768 Christiansborg S, , Kobenhavn, Denmark
Christening: 30 JAN 1768 Christiansborg S, , Kobenhavn, Denmark
Marriage: About 1828 Of, Kiel Stadt, Schleswig-Holstein, Preussen
Death: 03 DEC 1839 Amalienborg Slot, , Kobenhavn, Denmark
Burial: 16 JAN 1849 Domkirke, Roskilde, Kobenhavn, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Ane Margarethe JACOBSEN Pedigree

Birth: 01 JUN 1794 Hoessum Ese, Schleswig, Schleswig-Holstein, Preussen
Christening:
Marriage: About 1828 Of, Kiel Stadt, Schleswig-Holstein, Preussen
Death: 26 MAR 1879 Valby, Frederiksborg, Denmark
Burial: 02 APR 1879 Valby, Frederiksborg, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Anne Margarethe Dorothea LORENTZEN Pedigree
Female

Birth: 27 OCT 1829 Kiel Stadt, Schleswig-Holstein, Preussen
Christening: 18 NOV 1829 Schonkirchen, , Schleswig-Holstein, Preussen
Death: 17 NOV 1922 Hyrum, Cache, Utah
Burial: 19 NOV 1922 Hyrum, Cache, Utah

Jeg ved godt at Frederik VI havde en "Maitrsse", Oberstinde Dannemand, og børn med hende, men denne forbindelse er ny for mig.

Jeg forsker i Lorentzen slægten her i Nordsjælland, og er kommet på sporet denne vej.

De opgivne data for Valby sogn stemmer, og folketællingen nævner også personerne.

Kan man stole på Mormonerne, hvad er erfaringerne?

Venlig hilsen

Hans

http://www.nittebjerger.dk

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 15-03-08 15:16

Hej

Jeg har fra nogle af mine bekendte, som er mormoner, fået at vide man i nogen grad kan stile på de filer der er IGI og VTI idet disse er indtastninger fra Kirkebøger.

En god regel er dog ALTID - uanset hvorfar man får sine oplysninger - at efterkontrollere det man finder eller modtager. På den måde har jeg og andre fået rettet diverese taste og læsefejl.

Forsat god jagt.

Lis

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-08 15:39

Kongerækken - Kong Frederik VI (1808-1839

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-03-08 17:31

Fra DDA
i 1850 hedder Lorentz Lorentzen´s kone Vilhelmine Jacobsen 61 Gift Hans Hustru Holsten og datteren Doris Lorentzen 21 Ugift Deres datter Holsten
data ved Ane Margarethe JACOBSEN død 1879 i valby er hun enke efter Lorentz Lorentzen og mormon

hvem er så Ane Margarethe JACOBSEN fra FS???
Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Holbo, Valby, Valby, Valby By, 4, FT-1850, C6740
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lorentz Lorentzen 57 Gift Gårdmand, husfader Skævinge Sogn
Vilhelmine Jacobsen 61 Gift Hans Hustru Holsten
Doris Lorentzen 21 Ugift Deres datter Holsten
Anders Pedersen 41 Ugift Tjenestekarl Jægerspris

senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-03-08 20:24

Her er det officielle om Frederik VI 's koner:
"
Frederik VI (1768-1839)
Overtog som 16 - årig regeringsmagten ved et "kup" i 1784 og regerede som kronprins-regent i stedet for hans sindssyge far, indtil dennes død i 1808.
1790 giftede han sig med Marie Sophie Frederikke, datter af landgreve Carl af Hessen og Louise af Danmark. Med dronningen fik han i alt 8 børn, men kun 2 døtre overlevede barndommen...

Frederik den Sjette indledte i 1808 et forhold til Nyboder-pigen Frederikke Mortensdatter Rafsted. Datter af Morten Andersen Ralfsted og Malene Gregersdatter. Hun blev installeret i et hus i Toldbodgade tæt ved Amalienborg. Hun og hendes børn med kongen fik navnet Dannemand, og i 1829 fik hun rang, svarende til en oberstinde.
"
Altså kun to døtre i det kongelige ægteskab...
Hvor mange Dannemand var der mon??
Og så Jacobsen Lorenzen familien??? Også nyt for mig, Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 16-03-08 00:48

Jeg har undertiden mistænkt forskellige slægtsforskere for "peppe op" på slægtstavlen ved at angive en kongelig som far til et uægte barn.

Det er meget svært at bevise eller sandsynliggøre uden DNA test, men sandt er det da at uanset hvor dydige Kongen forventede at hans undersåtter var og måtte være, så mente han selv (stort set samtlige generationer af Konger) hævet over den slags småligheder.

Men det giver da en meget lang anerække når der er slægtsskab til kongehuset. Gad vide hvad Margrethe vil sige hvis man fortæller hende at man da forresten er i slægt med hende som 1/1024 del fætter/kusine eller hvad det nu kan blive.

Endeligt er det selvfølgeligt sjovt at tænke på anetavlerne rent teoretiske. Over ca. 30 generationer har vi jo alle omkring 1 milliard aner. I mit tilfælde i den flade marsk her ved den sønderjydske/slesvigske vestkyst. De er da ikke druknet alle sammen, eller i det mindste har de nået at sætte børn til verden og fået dem op på "det tørre", men mon ikke der også her er "gengangere". Om ikke andet så de som blev født i kirketårnet under en oversvømmelse.

Jeg har lange anerækker for kongehuset et eller andet sted, så hvis du mangler noget til sammenligninger, så send mig en mail, og jeg vil se om jeg fortsat har dem.

Menge hilsener

Ejvind
Ejvind(at)Varla(dot)dk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-08 09:26

>De opgivne data for Valby sogn stemmer, og folketællingen nævner også personerne.

Jeg finder også kun den ene folketælling som senta fandt, og her stemmer fornavnene jo ikke...
I hvilke folketællinger er Ane Margarethe og Anne Margarethe Dorothea nævnt?

>Kan man stole på Mormonerne, hvad er erfaringerne?

Ofte er der noget om snakken når mormonerne nævner personer og ægteskaber,
men de kan typisk godt have de samme personer med en to, tre gange...
(og der kan være flere år mellem de oplyste datoer for fødsel eller vielse for samme person).

Men kan det virkelig være rigtigt at en dansk kone er gift uden at nogen ved det,
ganske vist i et Hertug dømme? Det tror jeg ikke på...

Men hun kan jo godt være hans elskerinde, og de har fået en datter sammen??
Som dog hedder LORENTZEN???

Kan hun også være bragt med hjem til Nordsjælland og er
>Lorentz Lorentzen 57 Gift Gårdmand, husfader Skævinge Sogn
kun en pseudo husbond for kongens elskerinde??? Jeg tror det ikke...

Og har man været så udspekulerede at man har omdøbt dem med nye fornavne????
Endnu mere usandsynligt...

Men godt nok mærkeligt at begge hedder LORENTZEN og JACOBSEN
og både mor og datter kommer fra Holsten... Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 16-03-08 10:47

Frederik VI af Danmark. Ingen legitime sønner, som arvinger til Konge-titlen.

Marie Sophie Frederikke. Børn:

: Christian 1791-1791
: Marie Louise 1792-1793
: Louise 1795-1795
: Christian 1797-1797
: Louise Juliane 1802-1802
: Frederica Maria 1805-1805

Frederikke Benedikte (Bente) Dannemand:

Frederik VI's maitresse, med hvem han fik 2 døtre og 2 sønner, som optoges i adelsstanden 1830.
Den yngste søn døde ung, den ældste Frederik Vilhelm Dannemand (1813-88) optoges 1839 i grevestanden og fik hovedgaarden Aastrup paa Sjælland

Jeg har ikke noget om eventuelle børn med Caroline Seuffert

Kommentar
Fra : nittehans

Dato : 16-03-08 11:04

Tak for alle svarene

Jeg er selv skeptisk over det fundne, men der er meget som peger på at der sammenfald i persongalleriet.

Min teori er, at Lorentz Lorentsen har været i Holsten, måske som officer eller anden soldat.
Anna Margrethe Dorothea Jacobsen/Lorentzen fødes efter hans ægteskabs indgåelse med Ane Margrethe Jacobsen. Ane Margrethe og Lorentz får sammen sønnen Johannes Christian Lorentzen i 1827, han er anført som født i Kiel.

I folketællingen benævnes datteren som Doris, som jeg opfatter som et kaldenavn hun har haft i hjemmet i stedet for Dorothea.
Moderen er nævnt som Vilhelmine, det er sært, det indrømmer jeg, men alder og fødested stemmer.

Måske er Lorentz Lorentzen far til barnet, og i det mormonske miljø som var stærkt inde i familen, har man måske pyntet på anetavlen.
"Kongedatteren" emigrerer til Utah sammen med sin mand Hans Pedersen og børnene.

Jeg er naturen skeptisk i slægtsforhold, og dette lyder til at være lidt af en "historie" i mine øjne. Jeg har tænkt mig igen at opsøge Holbo Herreds arkiv når de igen åbner efter lukning.

Hans

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 16-03-08 11:33

Man skal bare huske at mormonerne har dataene fra medlemmernes indtastninger, samt fra slægtsforskere der har set en måde at dele data på.

Jeg tror ikke at disse mennesker starter med at tage/få et kursus i hvordan man finder dataene.

Med hensyn til kirkebøgernes data, da er mormonerne egentligt utroligt flittige og dygtige, men håndskrifterne i de gamle og ofte næsten ulæslige kirkebøger er meget vanskelige at tyde.

Dataene på FamilySearch er lavet af mennesker, og selv om der åbenbart ofte er flere som finder de samme data, men tyder dem forskelligt, så de gør det godt. Brug derfor mormonernes data som en hjælp, men vær forsigtig med at bruge dem som eneste kilde.

Vi har også en kilde:
http://www.ddd.dda.dk/soeg_person.asp

Det er nogle frivillige der gør et stort arbejde, men også de må døje med vanskeligt læslige folketællinger, men så kan man jo selv prøve at finde disse frem på
http://www.arkivalieronline.dk/

Og så er der http://www.arkivalieronline.dk/
og i det omfang man kan tyde kirkebøgerne, er det så både en hjælp og en kilde. Kirkebøgerne er NÆSTEN UFEJLBARLIGE.

men intet menneskeligt er 100% ufejlbarligt. Derfor husk at notere kilderne til dine data, så kan du altid finde dem igen og kontrollere om du har læst forkert, tastet forkert, eller blot misforstået noget af det skrevne.

Jeg selv var uopmærksom på dette dengang hjeg startede slægtsforskningen, så jeg slægtsforsker ikke ret meget mere, jeg finder kilderne og retter fejl. At dette så medfører at jeg under fejlretning osv finder flere slægtninge er en anden ting. Faktisk vokser databasen så hurtigt som nogensinde, og forhåbentligt i en bedre kvalitet.

Mange hilsener fra
Ejvind