/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Rumelevator
Fra : Nick10
Vist : 399 gange
50 point
Dato : 12-03-08 12:58

Jeg skal til at lave en synopsis om den vision at bygge en rumelevator.
Nogle der kender nogle hjemmesider som omhandler denne vision som beskriver hvordan man kan gøre det?
jeg skal bruge matriale som bygger på fysiken.

Nick10

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 12-03-08 13:07

www.justfuckinggoogleit.com/ er en god hjemmeside at starte på.

http://kortlink.dk/4wpf har også lidt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-03-08 14:00

Tag på biblio og lån Arthur C Clarkes "the fountains of paradise". Der har du en god bog plus en masse lasiggørlige detaljer.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-08 15:05

Prøv at tænke på at månen i ligevægt med jorden er en måned om at kredse rundt,
hvordan skulle en jordforbundet masse kunne følge med til jordens rotation, rundt i etdøgn.
Og da der ikke er ligevægt ifølge Keplers love, skal den så trækkes med af jordforbindelsen?

Her ser du en afballanceret to legeme kepler bevægelse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Two-body_problem

og her har du Keplers formler:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kepler%27s_laws_of_planetary_motion

Ved hjælp af dem vil du kunne (ind)se at en måne elevator ikke er mulig, Svend

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 12-03-08 15:27

Svendgiversen >> Er månen een måned om at kredse om jorden? FORKERT

Har du aldrig hørt om 'geostationære satelitter'? Se http://www.google.dk/search?hl=da&q=geostation%C3%A6r&meta=

Jo, Rumeæevatorens tyngdepunkt befinder sig ca 38.000 km over jorden. Så skal den nok blive hængende uden at 'tårnet' vælter. Problemet er at den del af massen der er under størst indflydelse af jordens tyngdefelt vil blive faaaandens tung. 40-50.000 km - det er osse en del højere end Eifeltårnet

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-03-08 16:03

nemlig Henrik. Det er også til en geostationær ring om Ækvator, at A.C. Clarke har bygget sine elevatortårne. Han "opfandt" faktisk den nye form for kulfibre før kemikerne og teknologerne, men det var jo også ham, der kort efter 2. verdenskrig foreslog at opsende geostationære satellitter til TV-, radio- og telefonkommunikation.

>>Nick: Desværre kan jeg ikke huske, hvad bogen hedder på dansk, men prøv at pudse en bibliotekar på sagen. Mange af slagsen ser en faglig udfordring i at løse den slags problemer

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-03-08 16:15

Her kan du se lidt om rumelevatoren, inkl den danske titel på Arthur C. Clarkes bog

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 12-03-08 17:48

"fontænerne i edens have" eller noget i den stil.
"The fountains in the garden of Eden", hvis jeg husker korrekt og ikke har fået den forviklet med en anden af ACCs bøger. Men de er jo også rigtigt gode alle sammen.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 12-03-08 17:49

pbh_et har muligvis den korrekte titel, selvom jeg tror titlen er "moderniseret" lidt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-08 08:58

Vist ikke så godt med min måne rotation i går…Men se så forslaget her:

Afstanden til den geostationære rumstation svarer jo stort set til omkredsen af Jorden ved ækvator, så læg en dobbelt snor hele vejen rundt om jorden og afslut med en trisse i begge ender.

Skyd med en raket den ende trisse op til rumstationen; hastigheden skal afpasses så den netop når derop efter 1 døgns jordrotation og så er begge snore jo stramme lige over jorden og lige under rumstationen.

Fastgør den øverste trisse nederst på rumstationen og monter den nederste på en
hurtigløbende motor på jorden, og du har et dobbelt wire Pater Noster system.

Når du fastgør ting der skal op til rumstationen på den opstigende wire vil det være klogt samtidigt at udballancere noget af vægten med returgods, tomme dåser og lignende, for at reducere moment behovet på drivmotoren…

Samtidigt med at der tilføres ekstra masse under rumstationen må der kompenseres med
tilsvarende ekstra masse i toppen af rumstationen så det fælles tyngdepunkt bevares i den jordstationære afstand…

Nick, hvis du får patent på dette forslag vil jer med på patentet, Svend

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-03-08 11:01

Ups, glemte linket tidligere

http://da.wikipedia.org/wiki/Rumelevator

Og titlen, som andre har nævnt i ml.tiden

Arthur C. Clarke introducerede i 1978 ideen til et bredere publikum i sin roman Fontænerne i Edens have (The Fountains of Paradise).

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 06-05-08 09:19

På espacenet kan man søge på offentliggjorte patenter, søg her

http://ep.espacenet.com/advancedSearch?locale=en_EP

og skriv space elevator i søgefeltet for titel. så har du lidt læsestof !!!!!!!!!!!!!