/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
opkast med hvid ca. 5 cm orm
Fra : hendes
Vist : 3257 gange
20 point
Dato : 11-03-08 21:34

min 10-årige kat har lige kastet op, og i indholdet var så denne her lange ca. 5 cm hvide orm. Den er en indekat om vinteren, og om sommeren er den ude i vores kolonihave.
Den får tørfoder og somme tider whiskas boller, og somme tider tun fra dåse.
Hvad skal jeg gøre ?
mvh gj

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-03-08 21:39

Hej og ad
Det havde vores den ene kat engang. Den måtte desværre aflives da det viste sig det var lungeorm.
Den hostede også meget og det var i den forbindelse vi opdagede det. Hoster den eller er det kun opkast ??

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 11-03-08 21:40

du skal såmænd gi' den en ormekur.....til dyrlægen og få en recept......
ciao fra josephines mor.....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-03-08 22:08

Gem ormen da der er forskellige slags og også forskellige ormekurspiller

Kommentar
Fra : akle

Dato : 11-03-08 22:09

Din kat har spolorm. Denne orm er meget hyppig og kan tit ses i opkast når katten hoster den op. Ormenes æg kan spores i afføringsprøve ved dyrlægen. Har katten mange orm, kan de også ses i afføringen. Indekatte kan sagtens få spolorm, - fra jord, rå fisk, råt kød, hvad mennesker slæber med under skosålene osv. Spolorms cyklus er hos kat (og andre dyr) indtagen gennem mund, udvikling i mavesæk, voksne orm vandrrn op til lungerne, medens æg føres ud med afføring, hvor disse ær optages af andre værtsdyr. Det er derfor katten hoster, når ormene vandrer mod lungerne.

Lunge orm er kun 1 cm. i størrelse, og er forholdsvis sjælden hos kat, og er mest udbredt på Sjælland ved bl.a. hund og rev.
Få fat i ormekur hos dyrlægen (receptpligtig!) eller lad dyrlægen give din kat en insprøjtning mod orm (bredspæktret).
MVH Akle

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-03-08 23:07

katte skal helt regelmæssigt have ormekur. De slikker orm i sig. Det er i den forbindelse fuldstændig ligegyldigt hvad du fodrer den med hjemme. Det er ikke den mad du serverer, den får orm af.
Den snupper sig vel en mus eller død fugl engang imellem.

Kommentar
Fra : hendes

Dato : 12-03-08 08:02

Mange, mange tak for svarene angående ormen. Jeg tager katten til dylæge i dag.

Men kan fx. spoleorm smittes til mennesker ?

Jeg gemte ikke ormen i aftes, da jeg omgående smed den ud. Krible, krable.
Katten kaster af og til op, men det regner jeg med, er naturens måde at rense maven på, idet den jo slikker meget hår ned i vommen. Jeg har ikke før bemærket orm i opkastet, og i afføringen har jeg heller ikke set orme. Den hoster jo altid i forbindelse med opkast, eller lige før.
mange hilsner fra mig

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-03-08 08:55

Ja men lægen kan nok give en kur Men hvis han kan se ormen kan han give en smalspektret ellers får den nok en bred ormekur Jeg har set de lange som vistnok er spoleorm og så de små som ligner kogte ris eller søpølser i miniformat og med rishvid neuance

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 16-03-08 20:22

vores kat kastede også en sådan orm op for nogle uger siden. den fik en ormekur og ingen problemer what so ever siden :)

Kommentar
Fra : DksPerfekte

Dato : 10-04-08 18:11

Ta' til dyrlæge så hurtigt du kan og se dog og få det tjekket?!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 10-04-08 23:31

For kattens skyld håber jeg den for længst er kurert nu, da det er en måned siden du skrev dit indlæg.
MVH Akle