/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Ny lov om restgæld
Fra : Realtvc
Vist : 1155 gange
20 point
Dato : 09-03-08 15:10

Hej

jeg har en bekendt der har været lidt uheldig for nogle år siden, og er kommet til at skylde ca 300 tusind væk til forskellige kreditorer. Nu har hun så fået et brev fra Real kredit danmark, Ang. en ny lov.
I brevet står der følgenden

Fra d 1 januar 2008 gælder en ny lov, som bla betyder at forældesesfristen på restgæld er sat ned fra 20 til 10 år.
I den forbindelse vil vi opfordre dig til at underskrive en skyldnererklæring hvor du bekræfter gældens størelse
Gør du ikke dette sendes sagen til inkasso, hvor du vil komme til at betale for sagens omkostninger ovs ovs bla bla.

Gælden er stiftet for ca 12 år siden, og mit spørgsmål lyder så , skla man skrive under på sådan noget eller er gældens forældelsesfrist overskredet,og gælden dermed annuleret, eller gælder de 10 år først fra nu af

Beklager jeg ikke kan give fler point for dette spørgsmål, da virkelig behøver et godt svar, da personen det drejer sig om er min mor.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 09-03-08 15:44

http://www.ft.dk/doc.aspx?/Samling/20061/lovforslag/L165/som_vedtaget.htm

"§ 30. Loven finder anvendelse også på tidligere stiftede fordringer, som ikke inden ikrafttrædelsesdagen er forældet efter de hidtil gældende regler, jf. dog stk. 2 og 4. Forældelse indtræder dog tidligst den 1. januar 2011, medmindre fordringen inden dette tidspunkt ville være forældet såvel efter denne lovs bestemmelser som efter de hidtil gældende bestemmelser. I det sidstnævnte tilfælde anvendes det seneste tidspunkt for forældelsens indtræden. "

Det vil altså sige at for gæld stifter før 1.1.2008 gælder 'de gamle' forældelsesregler frem til 1.1.2011

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 10-03-08 09:42

Det har ikke den store betydning med en ny 10 års frist. I princippet kommer hun aldrig af med gælden. Kreditor skal bare gøre sit krav gældende dagen før 10 års fristens udløb, så starter en ny 10 års frist.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 10-03-08 09:55

amandaKanDu >> Desværre forkert. Det er IKKE nok at gøre sit krav gældende. Jvf §16-18 i loven (se linket ovenfor) så kræves der at skyldneren erkender (fx 'frivilligt forlig') eller retslige skridt eller tilsvarende.