/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
flueline imod fluestang?
Fra : madsemillarsen
Vist : 1199 gange
100 point
Dato : 08-03-08 22:09

Hej

Jeg har for et stykke tid siden overvejet at jeg skulle købe en ny line til min stang. Fordi jeg ikke føler jeg kaster optimalt.
Det har jeg ikke gjort endnu, men i stedet brugt tiden til at tænke og kaste med min stang.
Og der er noget som der er gået op for mig, da jeg var nede ved den lokale put&take i dag. Jeg har for mange blindkast, og derved bliver jeg hurtig træt i min arm. Og kom til at tænke på at min lawson stang er mindst 3-4 år gammel. Og korken er godt slidt (betyder ikke så meget, ville bare nævne det). Alderen har vel også noget at betyde for fluekastet...
Fluelinen er i hvert fald lige så gammel hvis ikke ældre. Kan godt finde ud af at kaste med denne kombination, også langt. Men som sagt skal arbejde for sagen og linen kan jeg simpelthen ikke få til at ligge sig perfekt. Kan godt få den rettet ud men ikke elegant, hvilket jeg gerne skulle kuune. Og i bagkastet ´´slanger´´ linen sig også lidt, den strækker sig ikke ordentligt ud.
Nå men...
I stedet for at købe en flueline til min nuværende stang, så overvejer jeg at købe et helt nyt sæt.
Hvor jeg vil ofrer 1500 kr. ca.
Ville lige høre om din mening til det? Om det er en god idé, hvis ja: så overvejer jeg sæt som Fenwick, Vision, Scierra, Loop.

Madse

Kommentar
Fra : josga

Dato : 08-03-08 22:32

Der er ingen tvivl om, at de nye stænger er lettere end dem for bare 3-4 år siden og den du købte den gang er sikker lavet et par år før.
Så tag din fluestang og gå ind tilden lokale grejpusher, ham som du har tilid til og kik på en Loop stang med det hele, jeg er ikker på at du vil kunne både mærke og se forskel. Bed om at få lov til at prøve / teste den nue stang. Herefter kan du så selv tage stilling til dit valg.
Os herinde kan komme med mange forskellige svar og det er ikke sikkert at du kan bruge nogen af dem.
Det er mit bud til dig, men jeg er også sikker på, at det var ikke det svar du forventede at få, men det er meget svært for andre at råde dig, når di ikke kender noget til dit fiskerimønster. Håber det giver dig lidt at tænke over.

Mvh. Josga

Kommentar
Fra : madsemillarsen

Dato : 08-03-08 22:40

Jeg synes skam dit svar var yderst brugeligt
God ide med at prøve den nye stang.

Som du siger så er min stang ret tung, har prøvet en andens stang, hold da op, det var ligesom du ikke havde nogen stang i hånden...

Jeg ville bare være sikker på, at det ikke bare var linen som skulle udskiftes

Jeg fisker meget i Put&tak, lidt sø, lidt å og har en intention om at jeg vil begynde og fiske mere på kysten... Hvilken stang ville du vælge?(klasse)
Min Lawson stang er 6-7 og vil helst undgå at købe en i præcis samme klasse, hvis det er muligt. Så mine muligheder står vel mellem 5-6 eller 7-8?

Madse

Kommentar
Fra : josga

Dato : 08-03-08 23:09

Det er ikke meget jeg ved om å fiskeri , men min klare mening er at Loop aduenture II 9* 7 vil være perfekt til put&tak og sø , men også ved havet er det en yderst behagelig stang.
Så får du en stang med hjul og line til en rimelig pris 1699,00.
Så behøver du kun at sætte fluen på og drage ud og få en blank.
Hvis du kan forhandle dig til nogle fluer en 5-10 stk som rabat, skal du prøve det.

Mvh Josga

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 09-03-08 01:04

Prøve lige denne lystfiskeri side.http://www.123nu.dk/lystfiskeri/

Der hjælpe de gerne fiskerernes problemer og de har en data bank om flueline og fluefiskestænger til alt muligt fluekiskeri.

pømske

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 09-03-08 20:22

du kan sagtens købe lette stænger med hjul og line,både for og bagline samt mellemline under 1000kroner samt få nogle fluer exstra oveni.hvis du går på kræmmermarkeder til sommer.

Kommentar
Fra : madsemillarsen

Dato : 09-03-08 21:18

Meget morsomt, hold dig dog væk hvis ikke du har noget fornuftigt at skrive...

Kommentar
Fra : mIgfrederik

Dato : 20-03-08 07:54

jeg er syntes at dt vlle være en rigtig god ide at købe et nyt sæt