/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Beskyt en partition
Fra : 75653
Vist : 508 gange
100 point
Dato : 08-03-08 21:16

Nogle her der ved hvordan man kan oprette en beskyttet partition.

Partitionen skal være beskyttet mod sletning og desuden skjult for OS'et (XP)
Det skal kunne gøres under windows (32bit) ikke noget DOS

Jeg leder efter en FREEWARE måde at gøre det på.
Jeg har ikke noget mod at skulle bruge flere programmere.
Jeg har ikke noget mod at "ændre" i koden for partitionen, hvis det kræves.

/Rex

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-03-08 21:23

Gå ind i stifinder eller denne compiter, Højreklik på den partition som du ønsker at skjule, vælg egenskaber - faneblad sikkerhed. Her kan du styre hvad der må ske med en partition.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 08-03-08 21:30

@Granner01
Og jeg går så ud fra at den funktion du omtaler findes i ?? Vista...

/Rex

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-03-08 21:56

Både i XP og i Vista

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-03-08 22:54

Det kan du med ubuntu gparted live CD

http://www.kandu.dk/Tip16078.aspx

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 08-03-08 23:35

@granner01
Ikke i min Xp. Jeg har dog kvota styring - men ingen sikkerhed
@Eyvind Looks nice - jeg kigger lige på den, og vender tilbage
/Rex

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 08-03-08 23:47

@Eyvind Den køre ikke i windows :( det er noget linux noget, og det fatter jeg hat af ;)

For at præsicere hvad jeg skal bruge & hvorfor.

Jeg vil oprette en partition hvor til jeg kan kopiere et image af systemet over på - denne partition vil jeg så kunne "gemme" for windows xp, men på en måde så den også er beskyttet mod sletning/ændring.

Og for at så gøre det så nemt som muligt at gendande computeren vil jeg installer en xpe på partitionen også - og gennem den reatebelere systemet...

/Rex

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-03-08 23:53

Har du to harddiske i din PC?

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 09-03-08 00:00

@Granner01
Jeg har 5 harddiske.
/Rex

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-03-08 00:34

Jeg har købt en boks til en harddisk, en som kan stå på bordet. Det er en alm. harddisk jeg sætter i og der er stik til både ide og til sata kabler. Og det bedste af det hele, der er en tænd/sluk knap på bagsiden. Den koster ca. 250 kr. og tilsluttes din PC med USB.

Jeg tænder for boksen og så går der lidt tid hvor den installerer sig selv og så kan jeg lave backup på den harddisk der sidder i. Når backuppen er færdig så så lukker jeg for usb'en og slukker for boksen. Den står oven på min pc slukket, den bliver kun tændt når jeg laver backup.

Jeg skal tilføje at det er et af de bedste køb vi har gjort. Jeg flytter den over på min mands pc, tager backup og slukker. Harddisken jeg har sat i boksen er 300 gb.

Jeg skal måske lige tilføje at jeg hiver netstikket ud og kører virusscan inden jeg laver backup.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 09-03-08 00:41

Jeg har en ½tb Nas stående til backup på den måde, og hvis det ikke er nok har en en SBServer stående der har 3tb disk plads til andet backup mm.

Det er ikke til mig selv jeg skal bruge denne "funktion"...
Jeg har i mange år sat maskiner op for folk, og levert en recovery cd/dvd til dem der giver dem mulighed for at gendande deres system. Nu vil jeg så bruge en skjult partition til dette i stedet for, det er nemmer for jeg og for mine kunder.

/Rex

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-03-08 00:45

Er det ikke nemmere at ghoste et imige og så brænde en CD eller en DVD.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 09-03-08 00:48

Dte er jo ligesom det jeg har gjort i mange år... Nu vil jeg bare gøre det via en partition i stedet for...
/Rex

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-03-08 00:49

Jeg kan bare ikke forstå at det ikke virker med højreklik på partitionen i stifinder, egenskaber, sikkerhed. Jeg har PX pro. og min mand har Vista og det virker på begge maskiner. Jeg har prøvet 2 gange nu.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 09-03-08 11:31

Jeg her kun disse fane blade http://space.hjem.wanadoo.dk/fane.gif
Har aldrig haft andre :)
/Rex

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-03-08 11:52

Citat
Jeg vil oprette en partition hvor til jeg kan kopiere et image af systemet over på - denne partition vil jeg så kunne "gemme" for windows xp, men på en måde så den også er beskyttet mod sletning/ændring.

Og for at så gøre det så nemt som muligt at gendande computeren vil jeg installer en xpe på partitionen også - og gennem den reatebelere systemet...

Det er jo netop hvad jeg har gjort i en del år.
Jeg har brugt disse to programmer som kan køre sellvstændigt og indenfor windows.

Partition Magic 8 - til at lave partitioner.
Drive Image 2000 til at lave image (spegling nedpakket til ½ størrelse)
Jeg lavede en partition med win 98 i starten af harddisk.
og en 3. partition til image filen og med PM blev den hidden
Installerede PM på begge partitioner så der kunne skiftes partition
Og brugte DI til at lave image på den 3. partition

Nu kunne den gemmes eller hentes hurtigt på den gemte partition som kan ses af DI

Men men - PM begynte at lave ballade på større partitioner og det virkede usikkert.

Nu bruger jeg Gparted live partitionsværktøjet som endnu ikke har lavet ballade.
(flytning og ændring af partitioner kan godt tage lidt tid)

Nu bruger jeg Ghost til at lave image på en 2. partition som gparted har skjult. (6 GB ca. 10 min)
Ghost køres også live.

Det gør jeg på flere harddiske og en USB HD bruges som backup lager.

De programmer som arbejder direkte i windowsmiljø - laver en batchfil som er selvkørende efter genstart.................................og det kan gå galt.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 09-03-08 11:59

Jeg scripter ikke i batch :) jeg bruger AutoIT, der skal jeg ligge fejl sikringer ind.

Jeg bruger selv ghost samt Gdisk men jeg vil gerne væk fra DOS har ghost/gdisk32.

Men mangler muilheden for at sikre partitionen mod evt. sletning.
/Rex

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-03-08 12:06

Så gå ind og lav den hidden......................så kan den ikke ses og røres.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 09-03-08 14:29

Hvis jeg laver den hidden, så kan den stadig godt ses - og røres ved :( den er kun skjult drev messigt, sagt der hen at windows ikke registere den som en partition der skal gives drev bogstav - den kan stadig ses i diskhåndtering mm.
/Rex

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-03-08 14:49

Ok - jeg var ikke klar over hvor "effektive" dine brugere er.
Så er det måske en ide med skuffesystemet...............så er backup harddisken fysisk væk og du har stadig den høje genoprettelses hastighed.

Altså fast HD i comp. og indstiksskuffe med backup til over skrivning.

Kommentar
Fra : kruemme

Dato : 10-03-08 23:18

http://www.google.dk/search?hl=da&q=infosys+crypt&meta=
eller snid em PIMMER
eller in på http://www.piratgruppen.org
billlllllllllllllgates er derinnne og__LIG mig
siste indlæg ka A IKKE HOWE over

Kommentar
Fra : kruemme

Dato : 10-03-08 23:21

Citat
Ok - jeg var ikke klar over hvor "effektive" dine brugere er

Øhhhhhh PASSSSSSSSSSSSSSword // SORRY )?= mail
SORRRRRRRRRRRi

Kommentar
Fra : kruemme

Dato : 10-03-08 23:23

Citat
Partitionen skal være beskyttet mod sletning og desuden skjult for OS'et (XP)

2 x 1 prgam

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 13-03-08 16:03

Tror lige at filmen knækkede...

@Eyvind
det kan man da ikke over for en kunde..

@Kruemme
Fatter ananas... Hvad mener du

/Rex

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-03-08 18:47

Hej

Har du prøvet med Paragon Harddisk Manager, det kan lave en skjult "Capsule" på HD, men om den kan ses i diskhåndtering ved jeg så ikke.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-08 19:07

Altså
Du har kunder med pilfingre.
De må ikke ødelægge systemerne så du ikke kan genoprette / genindstallere.
I din vedligeholdelse laver du backup på den skjulte partition.
Det er kun dig som skal kunne genoprette.

Er der sådan. ???

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 13-03-08 19:40

@Eyvind
Jeg kan jo ikke bestemme at kunderne kun skal bruge mig.
@Klaudi
Kender ikke programmet, men er overbevist om at den kan ses i Dsikmanager.

/Rex

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-08 19:44

Altså en kunde som har brugere med pilfingre.
Og kunden skal kende adgangen til rescue af brugernes maskiner.
er vi tæt på.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 13-03-08 19:51

@Eyvind
Øhh nej. Kunden er brugeren..
Og nej det er ikke nødvendigt at de kender til resurcen/den skjulte partition - men det behøver ikke at være en hemmelighed, det jeg er ude efter er en måde hvor på jeg kan sikre utilsigtiget sletnig, intet andet.

Men det ender sikkert med at jeg som så ofte før må droppe det, og "bare" advare mine kunder mod at slette indholdet af partitionen :)

/Rex

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 13-03-08 20:51

Hej

Har lige kigget efter på min bærbare, man kan SE den "skjulte" capsule, så det du'r så ik'

Her er lige lidt om Paragon prg, det lyder jo godt når de fortæller om produktet
http://www.drive-backup.com/home/personal/backup_capsule.htm

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-08 09:05

Det eneste der kan sikre en partition eller indholdet - er fysisk adskillelse.
Skuffe HD (hurtigst)
USB HD / pendrive
NAS server (over lokalnettet)
Fjernserver
Som jeg lige ser det.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 14-03-08 18:34

@Eyvind
Der findes oxe HPA, hvilket benyttes af Store firmaer der har pengene og folkene til det.
Så der for tænkte jeg at det måtte kunde gøres som privat oxe...
/Rex

Godkendelse af svar
Fra : 75653

Dato : 14-03-08 18:37

@Alle
Takker for jeres forslag men:

Jeg har kigget på programmet Parago, og ved lidt pilfingreri kan jeg lave noget tilsvarende..
Så det er det svar der kommer tættest, selvom det ikke var freeware :(

Så points til klaudi...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-08 18:41

Ja - der skal nok lægges lidt i kassen, og det var vel ikke lige meningen.

Ps. Jeg kender ikke betejnelsen HPA.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-08 19:30

Ok held og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-03-08 19:42

Jeg takker, også held og lykke med projektet herfra

mvh klaudi