/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Ranum By og Sogn, Aalborg Amt
Fra : Lulleglad
Vist : 1575 gange
50 point
Dato : 06-03-08 06:15

Ranum By og Sogn, Aalborg Amt skulle ligge i slet herrede, men den er ikke at finde på arkivalier onlie, hvilket sogn er det kommet ind under

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 06-03-08 07:01

Hvis vi taler om en verdslig betegnelse, så opdeles landet ikke længere i sogne. Ejerlauget "Ranum by" hedder nu "Ranum by, Ranum". Du kan finde en oversigt over ejerlav her: http://dev2000.vd.dk/vis/help/B1255.htm

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 06-03-08 09:23

Ranum sogn - se følgende link:

http://www.sogn.dk/ranum/

Iøvrigt ser jeg følgende stednavne i Ranum sogn:

Blinderøn (DK) Ranum Sogn, Slet Herred, Aalborg Amt
Liv Tap (DK) Ranum Sogn, Slet Herred, Aalborg Amt
Livø (DK) Ranum Sogn, Slet Herred, Aalborg Amt
Næsby (DK) Ranum Sogn, Slet Herred, Aalborg Amt
Næsby Dale (DK) Ranum Sogn, Slet Herred, Aalborg Amt
Næsby Hage (DK) Ranum Sogn, Slet Herred, Aalborg Amt
Ranum, Sogn (DK) Ranum Sogn, Slet Herred, Aalborg Amt
Ranum Kirke (DK) Ranum Sogn, Slet Herred, Aalborg Amt
Ranum Mølle (DK) Ranum Sogn, Slet Herred, Aalborg Amt
Rønbjerg (DK) Ranum Sogn, Slet Herred, Aalborg Amt
Rønbjerg Hage (DK) Ranum Sogn, Slet Herred, Aalborg Amt
Tinghøj (DK) Ranum Sogn, Slet Herred, Aalborg Amt
Østergaards Mark (DK) Ranum Sogn, Slet Herred, Aalborg Amt
Aale (DK) Ranum Sogn, Slet Herred, Aalborg Amt

men der kan da sagtens være flere, herunder gårdnavne og andre skrivemåder.

Et kort udpluk fra www.sogn.dk

Myndighedskode: 8350
Vesthimmerlands Kommune
Ranum-Malle Pastorat
Kommunenr: 820
Håber det kan hjælpe dig videre.

Med venlig hilsen

Ejvind

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 06-03-08 13:06

Når du kikker på Arkivalier online tror jeg du skal kikke under Bjørnsholm sogn, Slet herred. Du kan se inddeling af sogne her: http://www.dis-danmark.dk/kipkort/index.php og det ser ud til at Bjørnsholm sogn er delt i Ranum og Overlade sogn mellem 1916 og 1921.
Mvh. Else

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-08 16:30

Ranum sogn, Slet herred, Ålborg amt

ifølge sognetræf:
http://www.sognetraef.dk/index.asp?a=result&SognId=2060

Her forsker Bent Mortensen:
http://home19.inet.tele.dk/bent1/

Måske kan han hjæpe dig med lokal viden? Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 06-03-08 18:17

Bjørnsholm sogn (til 1573 kaldet Vitschild, Aale, Alæ) og Malle sogn blev delt i Ranum og Overlade sogne, jeg citerer fra Informationer om Ranum Sogn:

"OM RANUM KIRKE

Ranum kirke er i sin oprindelige skikkelse bygget i 1909. Den er bygget i romansk stil og efter cisterciensiske byggeprincipper. Arkitekt var C.M Smidt. Med det cisterciensiske islæt knyttes tråden tilbage til Vitskøl kloster syd for Ranum, som blev bygget af cisterciensiske munke. Den tidligere sognekirke lå i midterfløjen i det gamle klosterkompleks, og Ranum hørte dengang sammen med Overlade i ét sogn, der hed Bjørnsholm sogn, da Vitskøl kloster efter reformationen blev kaldt Bjørnsholm.

Endnu før lå der en kirke nord for den eksisterende klosterbygning og resterne af murværket ses stadig. Hvis denne kirke var blevet bygget færdig efter de oprindelige planer, ville den have været Nordens største kirke.

Ranum kirke havde fra begyndelsen ingen tårne, men et spir, og indeni var den helt hvidkalket, begge dele udfra cisterciensiske principper"

Ejvind