/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Udnyttelse af RAM på 32 bit OS
Fra : leob
Vist : 890 gange
100 point
Dato : 29-02-08 09:53

Jeg mener, at et 32-bit operativsystem principielt kan adressere op til 4 GB RAM
Nu har jeg fået at vide at
Citat
arkitekturen dikterer, hvordan systemet skal adresere hukommelsen, og 32-bit giver ganske enkelt ikke nok kombinationsmuligheder til at kunne adressere mere end 3 GB. Normalt ville 32-bit være nok til 4 GB, men dele af computerens hardware skal også bruge noget til at adressere sine komponenter, og de bliver lånt fra systemets 32-bit, og efterlader derfor kun nok til 3 GB. Afhængigt af hvilken hardware du har, vil du muligvis kunne få en lille smule mere end 3 GB, men det skulle ikke være muligt at komme i nærheden af 4 GB.

Er der nogen, som kan fortælle mig, hvilke komponenter der er tale om og hvor meget de fylder?
Og er der noget sted, hvor man kan se, hvor megen plads der reelt kan udnyttes på f.eks. 4 GB RAM på en given computer?
leob

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-02-08 10:01

3.25Gb er max på et 32bit OS, du skal have et 64bit for, at udnytte mere.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 29-02-08 12:08

Citat
Er der nogen, som kan fortælle mig, hvilke komponenter der er tale om og hvor meget de fylder?
Og er der noget sted, hvor man kan se, hvor megen plads der reelt kan udnyttes på f.eks. 4 GB RAM på en given computer?
leob

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 29-02-08 17:51

peet49 => man har 3326 MB, hvor har du det andet tal fra ??

Kommentar
Fra : leob

Dato : 02-03-08 10:06

Jeg mener ikke, at jeg egentig har fået besvaret mine spørgsmål
Jeg har selv "forsket" lidt videre og har fundet disse to steder bl.a.:
Mulig adresseserbar RAM
I et 32-bit operativsystem, som f.eks. XP, kan der sagtens sættes 4 GB eller mere på bundkortet.
Umiddelbart kan man også på 32 bit adressere 4 GB, men det er ikke alle adresser, som kan bruges til RAM formålet, idet operativsystemet bruger nogle af dem til bl.a. grafikkortet.
Reelt kan der således kun adresseres ca. 3,25 GB afh. af computerens hardware uanset, om der er 4 GB RAM.
Læs mere herom på
h20331.www2.hp.com/Hpsub/downloads/RAM_Allocation_w-WinXP_HP_MWP_x64.pdf.
Hvor meget du har til rådighed (hvis du har 4 GB RAM) kan ses på AIDA 32 under MOTHERBOARD og HUKOMMELSE.
Programmet fås via denne side
www.pcworld.dk/download/66/1125
leob

Kommentar
Fra : leob

Dato : 02-03-08 10:09

det første link skal være uden punktum
h20331.www2.hp.com/Hpsub/downloads/RAM_Allocation_w-WinXP_HP_MWP_x64.pdf
leob

Kommentar
Fra : leob

Dato : 02-03-08 10:10
Annuller spørgsmålet
Fra : leob

Dato : 27-03-08 04:42

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål