/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Audiograbber
Fra : Lion36
Vist : 944 gange
200 point
Dato : 26-02-08 16:34

Jeg har fået lavet et stik (mini jack til audio-in og phono stik til aux left/right).
Med disse stik skulle jeg nu være klædt på til at kunne overføre musik fra tape og pladespiller.

Jeg downloade freeware programmet Audiograbber som reklamere med at kunne optage fra tape/pladespiller.
Jeg beder den om at encode til mp3 ved indspilning.
Jeg får da også en lydfil ud, bare uden lyd.
Sætter jeg en microfon i micronstikket kommer der respons på volumen, men det gør der ikke ved afspilning fra tape/pladespiller.
Jeg har prøvet flere ting bl.a. at skifte stikket fra line in til microfon osv. men uden held - nogen der kan hjælpe ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 16:57

Kan du evt indspille i wav og så konverterer efterfølgende ??

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 26-02-08 17:02

Sagtens, men det hjælper lige fedt hvis der ikke kommer noget signal ind, hvilket det må indikere da der ikke er udslag på volumen, lige bortset fra hvis jeg sætter microfon i.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 17:06

Hvad har du af indstillingsmuligheder på lydkilden og er der evt brum når du berører stikket ??

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-02-08 17:13

Hej
Har du åbnet for lyden i mixer?
Åbn Audiograbber så i menuen Filer>Indspil via Lydkortindgang
ude til højre i indspil vindue er der et ikon til mixer, tryk på det og vælg den rette lydkilde

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 26-02-08 17:33

Jeg har været i mixeren og valgt line-in og jeg har skruet op.
Der er intet brum på hverken jack stikket eller aux left/right.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 26-02-08 17:59

Audiograbber er et godt program.
Det jeg har rigtig god erfaring med er, at gå fra forstærkerens hovedtelefon (phones) udgang og til line ind i computeren (grøn).
Du skal så iøvrigt sørge for at du ikke optager på mere end 60%, da det ellers giver støj og forvrængning.

Har du mere end et lydkort ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 19:17

Du siger også at du har fået lavet en ledning er der evt målt på den ledning om der er gennemgang ?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-02-08 19:18

Hej

Har du husket at vælge Recording Control i mixeren?
for hvis du har markeret i Play Control er det nok derfor det ik funker!

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 26-02-08 19:18

Jeg har kun et lydkort. Men igen uanset stik osv. så kommer der åbenbart intet ind.
Flere har sagt at det stik jeg har er rigeligt.

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 26-02-08 19:23

Ledningen er lavet af en elektriker, så mon ikke.....

Recording control (indspilning) er dottet af.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 19:27

Det er menneskeligt at fejle ..selv for en trikker du siger at du kan registrerer en mic så programmet kan jo opfatte indput du siger at der ikke er brum ved berøring Heller ikke udslag på vu metre ??

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 26-02-08 19:34

Ingen udslag når stikket sættes i og pladespilleren kører, eller båndspilleren (tape).

Umiddelbart ser alle settings ud til at være som de skal.
Jeg har også svært ved at tro det er stikket eftersom det er en dygtig elektriker(kollega), som ikke laver andet.

Tit er det svært både at forklarer fejlen og forklare en løsning og spørge til ting på denne måde, det ville alt andet lige være nemmere, hvis man sad ved siden af den der havde problemet.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-02-08 19:37

Hej

Det lyder godt nok mystisk, prøv om der er noget du kan bruge her
http://ripping.v33.org/

Det jack stik der er sat på er vel stereo, det kan os være kortsluttet indeni, der skal ik meget til før det ik virker, der burde komme brum vis du sææter jack stik i o rører ved midterbent på et af phono stik'ne

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-02-08 19:41

Du kan ikke optage fra grammofon hvis der ik er en forforstærker på!

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 26-02-08 19:45

Følger stadig med. Glem din nye ledning lidt.
Har du mulighed for at forsøge at gå over din forstærkers hovedtelefon udgang ? så prøv lige det.
Det kræver selvfølgelig en ledning med jack stik i begge ender.

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 26-02-08 19:56

Jeg har igen testet ledningen, sætter jeg den i line-in (jack stikket) og holder mine fingre på phono stikkene, så giver volumen udslag i Audiograbber - altså virker stikket.

Det vil så sige at problemet opstår så snart jeg sætter stikkene i anlæget og trykker start på tape - der kommer intet signal fra anlægget og ud, selvom altså ledningen virker, hvorfor ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 26-02-08 19:57

Har ikke en ledning med jack stik i begge ender - desværre.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 20:04

Hvad har du af udgange i den forstærker???

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 20:05

Er der line out så sæt stikket /stikkene til der

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 26-02-08 20:09

Phono L/R, AUX L/R, plus antenne stik osv. som i denne forbindelse er uinteressante.
problemet ligge nok i at hverken phono eller aux kan bruges, det forklarer også hvorfor der intet signal er, så Sunowich, jeg tror du har fat i noget nu.

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 26-02-08 20:14

På et andet anlæg vi har, er der AUX og sågar video L/R, hvad de så skal bruges til i et musik anlæg til.

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 26-02-08 20:16

Mit gæt er, at det skal være et temmelig sofistikeret anlæg i den dyre ende for at et sådan projekt kan lykkes, det ser umiddelbart ikke at midi anlæg kan bruges.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 20:23

hvis du vælger phono skulle du da ku hører musik hvis der er forforstærker i grammoen

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 200 point
Dato : 26-02-08 20:27

Så har du jo fundet problemet
aux er ekstra indgang, phono er en grammofon indgang,
du skal bruge en line out, eller som Fattig skrev, et stik fra Hovedtelefonudgang

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 20:28
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 20:30

Ja det var jo lige noget vrøvl i mit næstsidste indlæg

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 20:33

Men sættes en riaa forstærker ind (og der ikke er en i forvejen) er der åbenbart også en line out udgang i den

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 26-02-08 20:34

ja, den ledning som du har fået fremstillet vil sikkert ikke virke uden forforstærker.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-02-08 20:41

Det gavner ik rigtigt noget med en RIAA forforstærker hvis ik man har en grammofon at sætte til den

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-02-08 21:00

Har lige kreeret en lille tegning, håber den kan hjælpe lidt

http://medlem.spray.se/klaudi2k/tilslut.jpg

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 26-02-08 21:02

Lion36
Køb så den ledning der har jack stik i begge ender, det er tilsyneladende den løsning der kan hjælpe med at degitalisere dine gamle bånd og lpér.

P.S.
Jeg har anskaffet en god pladespiller "Numark" med usb udgang der kører direkte ind i computerens usb port, men jeg foretrækker stadigvæk at gå over forstærkerens phones udgang. Det synes jeg giver den bedste kvalitet.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 21:07

Klaudi prøv lige at scrolle op og læse spørgsmålet

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-02-08 21:14

Sunowich, Ja ok Tape og pladespiller, men hvis pladespiller er indbygget i et anlæg og der ik er nogen line out, så dur det ik

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 21:23

Jae er det sådan et anlæg ka han lige så godt få sig en usb Numark men har fundet ud af at den slet ikke ka hamle op med mine gamle plade spillere Optonica Pioneer B&O & Lenco de tre med ortofon picupper Og et Technic Anlæg købt på loppemarked i jylland til 500,-

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-02-08 21:35

Har nu heller ik meget fidus til de dersens usb pladespillere men det ka da godt være at de er ok

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 27-02-08 12:20

Tak til Sunowich og Klaudi, i burde næten dele points imellem jer for jeres underholdende chat *G*

Spøg til side, det jeg vil nu er at endten finde nogen som har et anlæg med line out, eller finde et alternativt stik. Summasumarum så vil jeg ikke bruge alt for mange penge på et sådant projekt, projektet blev kun søsat fordi det kunne være sjovt, så hellere begrave det hvis det kommer til at koste kassen.

Jeg er lidt ked af, ikke at kunne give points lige pt til nogen, eftersom problemet var at jeg ikke havde taget højde for at der skulle være line out (det fik jeg fortalt ikke var nødvendigt).
Svaret på mit spørgsmål skulle gerne kunne bruges af andre end bare mig, hvilket jo er meningen med Kandu.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-02-08 12:26

Hej
Citat
Tak til Sunowich og Klaudi, i burde næten dele points imellem jer for jeres underholdende chat *G*

Det var ski' da for at hjælpe dig

Nå men held og lykke med projektet, håber du hitter ud af noget

mvh klaudi

Godkendelse af svar
Fra : Lion36

Dato : 01-03-08 10:28

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-03-08 12:24

Velbekommen

mvh klaudi