/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Regler
Fra : Jimmy17
Vist : 565 gange
150 point
Dato : 24-02-08 16:29

Kan ikke helt finde, hvad der er af regler mht både.

Tænker jeg på trafik til lands, så skal man have kørekort til bil, lastbil, motorcykel, som alle er forskellige.
Ligeledes må der vel også være nogen regler hvis man færdes på vandet.
Jeg har ikke noget erfaring eksempelvis.
Må jeg så tage en motorbåd, sejlskib, robåd.
Skal man have kørekort eller noget kurser for at kunne færdes lovligt.

Nogen, der kan forklare lidt om det, eller give link til, hvor jeg kan læse det på en nem måde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-02-08 16:39
Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 24-02-08 16:44

http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw1140.asp
Prøv denne side og ellers kan du Google " Duelighedsbevis "
Så vil du få masser af Link´s
mvh.muldvarp1

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 24-02-08 17:32

Ja!

Er det ikke fedt! - havet er et af disse vidunderlige steder, hvor der ikke
er et væld af regler for private... -endnu..

Man kan eksempelvis tage sin grimme og misvedligeholdte damper
og ankre op lige foran alle sommerhusene til +10 mio.

-Bare man ikke er til fare for andre skibe selvfølgelig..

Nogle forsikringsselskaber giver rabat til bådejere med duelighedsbevis

men så lang tid båden ikke er længere end 15 mtr, og ikke vejer mere end 20 bruttotons

så er der ingen der kan kræve "kørekort"

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-02-08 23:02

Citat
men så lang tid båden ikke er længere end 15 mtr, og ikke vejer mere end 20 bruttotons

så er der ingen der kan kræve "kørekort"
. Det er da det værste pjat jeg længe har hørt. Naturligvis er der da regler til søs. Det kommer helt an på hvilken båd der er tale om !!! Det kommer an på om det er speedbåd . hvor hurtigt den kan sejle og mange andre ting. Du skal kontakte en navigationslærer i det område du bor. Han/hun kan fortælle dig de nøjagtige regler. Gør dig selv der tjeneste så får du en ordentlig forklaring V.H. Piaskov. ( Der selv har et duelighedsbevis og sejler erfaring gennem 14 år)

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 25-02-08 12:00

Jamen jeg er da også helt pjattet...

Men det er sådan, at hvis fartøjet er under 15mtr, og under 20 brutto tons

-og meget undskyld piaskov-, ikke planende så kræves der ikke noget "kørekort"

Også lige for at forebygge et surneflip-mere-

så må man højst sejle med en 25 hk motor, hvis man vil undgå certifikat...

Men det kommer jo selvfølgelig an på hvad du har tænkt dig Jimmy

Vil du småfiske fra en lille jolle, eller vil du ha hele familien med til Sverige, Uanset hva så er
sikkerhed det vigtigste til søs

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-02-08 17:37

Ps.
Du skal dog huske at søvejsreglerne skal overholdes af alle der færdes på havet, ligesom færdselsreglerne gælder på landjorden, uanset om man har "kørekort" eller ej.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-02-08 22:35

Jeg har en 90 hk i min båd og den kræver ikke " kørekort "

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 26-02-08 19:46

-Pia

Jeg vil hjertens gerne sludre både og regler med dig,men er det ikke lidt og overtage en andens tråd?

Hovedepersonen mangler lidt i den her spidsfindige udveksling af viden og erfaringlængde, og ikke mindst i størrelse af motor!

-de 25 hk gælder for planende fartøjer....