/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Motorbådscertifikat
Fra : Olemanu6666
Vist : 10200 gange
50 point
Dato : 22-04-04 12:31

Hej

Hvor stor må en motorbåd max. være, før end man skal erhverve motorbådscertifikat ???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-04-04 12:37

Du kan læse alt hvad du behøver at vide om fritidssejlads og reglerne her:
http://www.fritidssejler.dk/

Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-04-04 12:39

Hvis din båd er under 20 brt. er det nok nærmest bekendgørelsen om planende fartøjer der er interessant:
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/B1999/0018505.htm

Undskyld, at du får link, men det fylder så meget.
Bjarne

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-04-04 12:44

Stjålet fra denne side

http://www.doyou.dk/resources/category.asp?CategoryID=57

DANSK SEJLERUDDANNELSE
En båd er en båd og et skib er et skib - og dog ....

Alle i Danmark kan købe sig et fritidsfartøj og sejle, som de har lyst. Der er ingen krav om lovbefalet "kørekort", og staten blander sig ikke i fritidssejlads. Der eksisterer derfor heller ingen "statskontrollerede eller autoriserede" prøver, som man skal have bestået for at tage ud at sejle. Søfartsstyrelsens "Duelighedsprøve i sejlads" er frivillig og er ikke noget lovkrav. Der findes dog en vigtig grænse, der hedder 20 bruttotons (BT). Dette har ikke noget med vægt at gøre, men er et beregnet rummål. De 20 BT er vigtige, fordi et fritidsfartøj, der måles til 20 BT eller derover er underkastet lovgivning og dennes krav til sødygtighed, udstyr og kvalifikationskrav til skipper og besætning. Da de fleste fritidsfartøjer er under 20 BT, kan langt de fleste danske fritidssejlere færdes til søs uden at have bestået en formel eksamen.

Regler for SPEEDBÅDE

http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw1737.asp

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 22-04-04 12:44

Hej Bjarne

Det kan være at jeg ikke forstår det rigtigt, men vil det sige at jeg selv ikke kan
sejle en lille 3-4 meters jolle med påhængsmotor unden certifikat?

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 22-04-04 12:52

Til Ole

Du må gerne sejle en jolle uden "kørekort" til speedbåd, hvis motoren er lille nok.
Er jollen 4 meter, lyder regnstykket således (4x4+3)*1,36 = 47,6
Dette er den max antal hk du må sætte på og føre uden kørekort.

Kommentar
Fra : stefanahm

Dato : 22-04-04 12:58

Dog skal det bemærkes, at båden ikke med nævnte antal HK, må kunne skyde mere end 7 knob

Stefan

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-04-04 13:00

Hej Olemanu6666
Pjk har fat i det og jakjoe skal lige have det der med "speedbåde" på plads.
Motoren skal ikke være ret stor som du kan se før du skal have speedbådskørekort.
Jeg har ikke regnet efter, men mon ikke pjk regner i kilowatt i stedet for HK

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-04-04 13:02

Hov der kom et >ikke< ind der skulle selvfølgelig stå skal være ret stor...
Der er en omregningmetode her med indtastning:
http://www.speedbaadsskolen.dk/

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-04-04 13:07

>BjarneD

Hvad skal jeg have på plads ?

Sådan er det beskrevet fra søfartsstyrelsen.

Citat:
Hvis et fartøj fx har en længde på 5,5 meter og en fremdrivningseffekt på 33,25 kW (5,5x5,5+3) eller mere, skal føreren være fyldt 16 år og have bestået prøven. Effekten i kW findes i motorspecifikationerne, men angivelsen af motoreffekten sker i dag fortsat i hestekraft (hk).

Omregningen fra kW til hk sker ved at gange kW med 1,36. De 33,25 kW fra eksemplet oven for svarer således til lidt over 45 hk. Det vil sige, at føreren af et fartøj på 5,5 meter med en motor på eller under 45 hk ikke er omfattet af bekendtgørelsen. Denne regel gælder, hvis fartøjet er længere end fire meter.

Fartøjer på fire meter eller derunder er omfattet af reglerne, hvis fremdrivningseffekten er på 19 kW (26 hk) eller derover.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-04-04 13:10

Jakjoe>> dette, som er vildledende selv om du har et link på:
Citat
Alle i Danmark kan købe sig et fritidsfartøj og sejle, som de har lyst. Der er ingen krav om lovbefalet "kørekort", og staten blander sig ikke i fritidssejlads. Der eksisterer derfor heller ingen "statskontrollerede eller autoriserede" prøver, som man skal have bestået for at tage ud at sejle. Søfartsstyrelsens "Duelighedsprøve i sejlads" er frivillig og er ikke noget lovkrav. Der findes dog en vigtig grænse, der hedder 20 bruttotons (BT). Dette har ikke noget med vægt at gøre, men er et beregnet rummål. De 20 BT er vigtige, fordi et fritidsfartøj, der måles til 20 BT eller derover er underkastet lovgivning og dennes krav til sødygtighed, udstyr og kvalifikationskrav til skipper og besætning. Da de fleste fritidsfartøjer er under 20 BT, kan langt de fleste danske fritidssejlere færdes til søs uden at have bestået en formel eksamen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-04-04 13:14

BjarneD> Nu er jeg forvirret.

Under 20BT ingen krav om certifikat ?
Medmindre det så bliver en SPEEDBÅD !!

Har jeg misforstået noget ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 22-04-04 13:21

Hej Alle

Nu er jeg forvirret. Som PKJ skriver:

4 meter jolle. Max. 47 HK. Uden at vide 100 %, men så giver det da en ret vanvittig båd....eller hvad?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-04-04 13:24

Jakjoe.Ja, men det skal man åbne dit link for at finde ud af, og det er jo slet ikke så simpelt endda, og du kan jo læse det hele på det første link jeg satte ind og som er Søfartsstyrelsens side til fritidssejlere.
Jeg har selv bestået "prøve for førere af visse motordrevne fritidsfartøjer (speedbåde)", som der står på mit lovpligtige bevis, og jeg har ingen speedbåd, men en motorbåd på 21' med 110 hk indenbordmotor og jeg er omfattet, og min ven der har en 33' med 2x140 er også omfattet.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-04-04 13:26

[citat]
Er jollen 4 meter, lyder regnstykket således (4x4+3)*1,36 = 47,6

Min regnemaskine siger 25,84HK, men det er da også en pæn maskine.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-04-04 13:26

Hvis du kigger på speedbådsskolens side (se tidligere indlæg) så vil du få et resultat som dette:
Citat
Din båd er 4 m. lang og må højst have en motor med 19 kW (25.8 hk) så med din motor med 34.6 kW (47 hk) skal du have speedbådskørekort

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-04-04 13:29

Det var pjk's beregning, der som jeg tidligere skrev er på kilowatt.

Sorry venner nu skal der bestilles noget så I må diskutere uden mig.

Bjarne

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 22-04-04 13:31

Under 20BT ingen krav om certifikat, medmindre at båden har flere hk end (2 gange båden´s længde i meter + 3) * 1,36. Så bliver en SPEEDBÅD !!

Hvor Stefan har 7 knob reglen fra er for mig en gåde, men er frisk på at få et link der beviser det.

1 Kw = 1,36 hk derfor er det tilføjet, så bjarne det er hk og ikke Kw

I skriver hele tiden 20BT.
Den regler har jeg læst er ændret til 14 meter, har I noget kendskab til det.

Mvh Per

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 22-04-04 13:34

Sorry gutter.

Er der nogle som vil opsummere????

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-04-04 13:35

>BjarneD

Vi er nok ikke uenige
Vi kommer frem til de samme ting af forskellige kanaler.
Jeg ville bare give spørgeren den besked, at så længe hans båd var under 20BRT, og ikke kom ind under
begrebet SPEEDBÅD, så kunne han roligt sejle sig en tur i jollen med motor uden at have noget certifikat.

"Kun en tåbe frygter ikke havet"

Så derfor kunne det måske være fornuftigt med et duelighedsbevis.

God sejlads.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-04-04 13:36

Enig jakjoe, træk lige stregerne op for spørgeren
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-04-04 13:39

>Ole.

Mit indlæg kl. 1335 forklarer vel det du spørger om.
BjarneD var der først på "tråden"

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : stefanahm

Dato : 22-04-04 14:23

Ja, at dokumentere det med de 7 knob bliver nok lidt svært.

Har blandet det sammen med reglerne for lysmarkering.
Har selv kortet og kan kun tilslutte mig forslaget om at erhverve sig dette.
Prøven koster kun 160 .- kr og kortet 40 .- KR. Man kan altså gennem selvstudie gøre det for 200 .- KR
Selvstudium kan findes på : http://www.speedbaadsskolen.dk/selvstudie/

Stefan

Kommentar
Fra : japi

Dato : 10-03-05 21:31

jeg har lige taget et dueligheds bevis og for at sige det lige ud ,det har ikke gjort at jeg idag må noget som jeg ikke måtte igår.ud ovre at sejle med speedbåd,sålænge at vi taler om ikke planende både kræves der faktisk intet bevis for at du nogensinde har ført et skib før så du kan roligt sejle dig en tur til sommer hvis du holder under 45fod eller op til 15m : at sejle er at leve :

japi

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-03-05 22:31

Det er rigtigt japi og man kan skam lave meget skade med en langsomtgående båd, men når du har taget et duelighedsbevis har du vel også lært, at det er lige som, at køre på cykel, selv om der ikke kræves bevis kræves det at man overholder reglerne og det er jo lidt svært hvis man ikke kender dem.
Man kan selvfølgelig holde tilbage for alting, men jeg har set forvirringen når lystsejlere skal passere et uddybningsfartøj i snævert farvand hvor det kun kan passeres på den ene side på grund af undersøiske trosser. Så er det, at det er rart at vide hvad kugler og diamanter betyder.

Kommentar
Fra : japi

Dato : 11-03-05 09:55

du har ret bjarneD selvfølgelig skal man da vide lidt om hvad man har med at gøre men det ska lige siges at jeg har sejlet siden jeg ku gå og er idag 45 og har da aldrig sejlet ind i noget,jeg ved også at det er ingen retsnor og du har da ret i at man begynder vel ikke at sejle rundt i et skib hvis man ikke er klar ovre hvad man har gang i men sådan er det formentlig med alting man sku jo gerne vide hvad der er for og bag,men i store træk er vige reglerne jo de samme som på land højre vigepligt på nær nogle få undtagelser,jegville som nybegynder have en erfaren med ud at sejle i starten for at finde ud af om det i det hele taget var noget for mig og hvis man så finder ud af det er sku livet det her så ville jeg erhverve mig et bevis for lur mig om at det ikke en dag bliver et lovkrav og det er vel også rimeligt.
men ellers kommer man sku langt med lidt sund fornuft og for ens egen skyld det er jo kun en tåbe der ikke har respekt for havet