|
| Motorbådscertifikat Fra : Olemanu6666 | Vist : 10200 gange 50 point Dato : 22-04-04 12:31 |
|
Hej
Hvor stor må en motorbåd max. være, før end man skal erhverve motorbådscertifikat ???
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 22-04-04 12:37 |
| | |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 22-04-04 12:39 |
| | |
| Kommentar Fra : jakjoe |
Dato : 22-04-04 12:44 |
|
Stjålet fra denne side
http://www.doyou.dk/resources/category.asp?CategoryID=57
DANSK SEJLERUDDANNELSE
En båd er en båd og et skib er et skib - og dog ....
Alle i Danmark kan købe sig et fritidsfartøj og sejle, som de har lyst. Der er ingen krav om lovbefalet "kørekort", og staten blander sig ikke i fritidssejlads. Der eksisterer derfor heller ingen "statskontrollerede eller autoriserede" prøver, som man skal have bestået for at tage ud at sejle. Søfartsstyrelsens "Duelighedsprøve i sejlads" er frivillig og er ikke noget lovkrav. Der findes dog en vigtig grænse, der hedder 20 bruttotons (BT). Dette har ikke noget med vægt at gøre, men er et beregnet rummål. De 20 BT er vigtige, fordi et fritidsfartøj, der måles til 20 BT eller derover er underkastet lovgivning og dennes krav til sødygtighed, udstyr og kvalifikationskrav til skipper og besætning. Da de fleste fritidsfartøjer er under 20 BT, kan langt de fleste danske fritidssejlere færdes til søs uden at have bestået en formel eksamen.
Regler for SPEEDBÅDE
http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw1737.asp
mvh
jakjoe
| |
|
Hej Bjarne
Det kan være at jeg ikke forstår det rigtigt, men vil det sige at jeg selv ikke kan
sejle en lille 3-4 meters jolle med påhængsmotor unden certifikat?
| |
| Kommentar Fra : pjk |
Dato : 22-04-04 12:52 |
|
Til Ole
Du må gerne sejle en jolle uden "kørekort" til speedbåd, hvis motoren er lille nok.
Er jollen 4 meter, lyder regnstykket således (4x4+3)*1,36 = 47,6
Dette er den max antal hk du må sætte på og føre uden kørekort.
| |
| Kommentar Fra : stefanahm |
Dato : 22-04-04 12:58 |
|
Dog skal det bemærkes, at båden ikke med nævnte antal HK, må kunne skyde mere end 7 knob
Stefan
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 22-04-04 13:00 |
|
Hej Olemanu6666
Pjk har fat i det og jakjoe skal lige have det der med "speedbåde" på plads.
Motoren skal ikke være ret stor som du kan se før du skal have speedbådskørekort.
Jeg har ikke regnet efter, men mon ikke pjk regner i kilowatt i stedet for HK
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 22-04-04 13:02 |
| | |
| Kommentar Fra : jakjoe |
Dato : 22-04-04 13:07 |
|
>BjarneD
Hvad skal jeg have på plads ?
Sådan er det beskrevet fra søfartsstyrelsen.
Citat:
Hvis et fartøj fx har en længde på 5,5 meter og en fremdrivningseffekt på 33,25 kW (5,5x5,5+3) eller mere, skal føreren være fyldt 16 år og have bestået prøven. Effekten i kW findes i motorspecifikationerne, men angivelsen af motoreffekten sker i dag fortsat i hestekraft (hk).
Omregningen fra kW til hk sker ved at gange kW med 1,36. De 33,25 kW fra eksemplet oven for svarer således til lidt over 45 hk. Det vil sige, at føreren af et fartøj på 5,5 meter med en motor på eller under 45 hk ikke er omfattet af bekendtgørelsen. Denne regel gælder, hvis fartøjet er længere end fire meter.
Fartøjer på fire meter eller derunder er omfattet af reglerne, hvis fremdrivningseffekten er på 19 kW (26 hk) eller derover.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 22-04-04 13:10 |
|
Jakjoe>> dette, som er vildledende selv om du har et link på:
Citat Alle i Danmark kan købe sig et fritidsfartøj og sejle, som de har lyst. Der er ingen krav om lovbefalet "kørekort", og staten blander sig ikke i fritidssejlads. Der eksisterer derfor heller ingen "statskontrollerede eller autoriserede" prøver, som man skal have bestået for at tage ud at sejle. Søfartsstyrelsens "Duelighedsprøve i sejlads" er frivillig og er ikke noget lovkrav. Der findes dog en vigtig grænse, der hedder 20 bruttotons (BT). Dette har ikke noget med vægt at gøre, men er et beregnet rummål. De 20 BT er vigtige, fordi et fritidsfartøj, der måles til 20 BT eller derover er underkastet lovgivning og dennes krav til sødygtighed, udstyr og kvalifikationskrav til skipper og besætning. Da de fleste fritidsfartøjer er under 20 BT, kan langt de fleste danske fritidssejlere færdes til søs uden at have bestået en formel eksamen. |
| |
| Kommentar Fra : jakjoe |
Dato : 22-04-04 13:14 |
|
BjarneD> Nu er jeg forvirret.
Under 20BT ingen krav om certifikat ?
Medmindre det så bliver en SPEEDBÅD !!
Har jeg misforstået noget ?
mvh
jakjoe
| |
|
Hej Alle
Nu er jeg forvirret. Som PKJ skriver:
4 meter jolle. Max. 47 HK. Uden at vide 100 %, men så giver det da en ret vanvittig båd....eller hvad?
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 22-04-04 13:24 |
|
Jakjoe.Ja, men det skal man åbne dit link for at finde ud af, og det er jo slet ikke så simpelt endda, og du kan jo læse det hele på det første link jeg satte ind og som er Søfartsstyrelsens side til fritidssejlere.
Jeg har selv bestået "prøve for førere af visse motordrevne fritidsfartøjer (speedbåde)", som der står på mit lovpligtige bevis, og jeg har ingen speedbåd, men en motorbåd på 21' med 110 hk indenbordmotor og jeg er omfattet, og min ven der har en 33' med 2x140 er også omfattet.
| |
| Kommentar Fra : jakjoe |
Dato : 22-04-04 13:26 |
|
[citat]
Er jollen 4 meter, lyder regnstykket således (4x4+3)*1,36 = 47,6
Min regnemaskine siger 25,84HK, men det er da også en pæn maskine.
mvh
jakjoe
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 22-04-04 13:29 |
|
Det var pjk's beregning, der som jeg tidligere skrev er på kilowatt.
Sorry venner nu skal der bestilles noget så I må diskutere uden mig.
Bjarne
| |
| Kommentar Fra : pjk |
Dato : 22-04-04 13:31 |
|
Under 20BT ingen krav om certifikat, medmindre at båden har flere hk end (2 gange båden´s længde i meter + 3) * 1,36. Så bliver en SPEEDBÅD !!
Hvor Stefan har 7 knob reglen fra er for mig en gåde, men er frisk på at få et link der beviser det.
1 Kw = 1,36 hk derfor er det tilføjet, så bjarne det er hk og ikke Kw
I skriver hele tiden 20BT.
Den regler har jeg læst er ændret til 14 meter, har I noget kendskab til det.
Mvh Per
| |
|
Sorry gutter.
Er der nogle som vil opsummere????
| |
| Kommentar Fra : jakjoe |
Dato : 22-04-04 13:35 |
|
>BjarneD
Vi er nok ikke uenige
Vi kommer frem til de samme ting af forskellige kanaler.
Jeg ville bare give spørgeren den besked, at så længe hans båd var under 20BRT, og ikke kom ind under
begrebet SPEEDBÅD, så kunne han roligt sejle sig en tur i jollen med motor uden at have noget certifikat.
"Kun en tåbe frygter ikke havet"
Så derfor kunne det måske være fornuftigt med et duelighedsbevis.
God sejlads.
mvh
jakjoe
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 22-04-04 13:36 |
|
Enig jakjoe, træk lige stregerne op for spørgeren
Hilsen
Bjarne
| |
| Kommentar Fra : jakjoe |
Dato : 22-04-04 13:39 |
|
>Ole.
Mit indlæg kl. 1335 forklarer vel det du spørger om.
BjarneD var der først på "tråden"
mvh
jakjoe
| |
| Kommentar Fra : stefanahm |
Dato : 22-04-04 14:23 |
|
Ja, at dokumentere det med de 7 knob bliver nok lidt svært.
Har blandet det sammen med reglerne for lysmarkering.
Har selv kortet og kan kun tilslutte mig forslaget om at erhverve sig dette.
Prøven koster kun 160 .- kr og kortet 40 .- KR. Man kan altså gennem selvstudie gøre det for 200 .- KR
Selvstudium kan findes på : http://www.speedbaadsskolen.dk/selvstudie/
Stefan
| |
| Kommentar Fra : japi |
Dato : 10-03-05 21:31 |
|
jeg har lige taget et dueligheds bevis og for at sige det lige ud ,det har ikke gjort at jeg idag må noget som jeg ikke måtte igår.ud ovre at sejle med speedbåd,sålænge at vi taler om ikke planende både kræves der faktisk intet bevis for at du nogensinde har ført et skib før så du kan roligt sejle dig en tur til sommer hvis du holder under 45fod eller op til 15m : at sejle er at leve :
japi
| |
| Kommentar Fra : japi |
Dato : 11-03-05 09:55 |
|
du har ret bjarneD selvfølgelig skal man da vide lidt om hvad man har med at gøre men det ska lige siges at jeg har sejlet siden jeg ku gå og er idag 45 og har da aldrig sejlet ind i noget,jeg ved også at det er ingen retsnor og du har da ret i at man begynder vel ikke at sejle rundt i et skib hvis man ikke er klar ovre hvad man har gang i men sådan er det formentlig med alting man sku jo gerne vide hvad der er for og bag,men i store træk er vige reglerne jo de samme som på land højre vigepligt på nær nogle få undtagelser,jegville som nybegynder have en erfaren med ud at sejle i starten for at finde ud af om det i det hele taget var noget for mig og hvis man så finder ud af det er sku livet det her så ville jeg erhverve mig et bevis for lur mig om at det ikke en dag bliver et lovkrav og det er vel også rimeligt.
men ellers kommer man sku langt med lidt sund fornuft og for ens egen skyld det er jo kun en tåbe der ikke har respekt for havet
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|