/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Styresystem på Bærbar Asus
Fra : coehlen
Vist : 736 gange
200 point
Dato : 21-02-08 01:08

Jeg har en Asus a6u med nyformatteret og ikkepartitioneret harddisk.
Da jeg kun har de to recovery-CDer og ikke kan finde min Driver-CD, forsøgte jeg at installere med en xp-cd, men godt halvvejs i filkopieringen meldte den, at den ikke kunne kopiere en fil.
Prøvede også med win98 og winME og fik tilsvarende meddelelser.
Prøvede en linux-installation og fik "Kernel panic".
Kan det være rigtigt, at det kun er muligt at installere styresystem fra de originale Asus CDer ?
Jeg er i gang med at undersøge, hvor man kan få en erstatnings-driver-cd, men det er ikke så ligetil. Nogen gode tips?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-08 01:22

Her vil Gparted sikkert kunne redde dig: http://downloads.sourceforge.net/gparted/gparted-livecd-0.3.4-11.iso?modtime=1197927842&big_mirror=0 det er et gratis partions program, som du kan formatere din harddisk med, det er en ISO fil du henter ved at klikke på linket, brænd den som ISO og start computeren med cden i, du kan læse med i dette spørgsmål, hvor jeg forsøger at hjælpe en anden bruger: http://www.kandu.dk/spg116925.aspx når harddisken er formateret bør du kunne bruge din recovery cd

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-08 01:23

Lad være at pakke filen ud, brænd den som den er

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 21-02-08 01:26

Jeg kan godt bruge mine 2 recovery-CDer, men må afslutte, når den spørger efter DriverCD, som jeg jo står og mangler !

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-08 01:32

Opdaterede drivere kan du sandsynligvis hente hos Asus: http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 21-02-08 01:36

Til o.v.n.:
- så skal computeren da lige have et styresystem først, skulle jeg mene ! ?

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 21-02-08 01:44

Jeg har flere gange prøvet at formattere harddisken, både som FAT32 og NTFS , med og uden fler-partitionering.
Harddisken er overfladescannet fra et DOS-program på en USB-stic uden fejl.
For at eliminere muligheden for fejl på CD-drevet har jeg også forsøgt med et eksternt USB CD-drev

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-02-08 17:59

Hent de drivere fra en anden pc og brænd dem på cd

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-02-08 18:00

Men hvorfor vil du ikke bruge recovery cderne

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 21-02-08 18:53

Når jeg bruger de 2 recovery-CDer forløber installationen planmæssigt indtil den når et punkt, hvor jeg skal indsætte en tredie: "Driver CD" , for at hente drivere fra en .dat-fil på denne.
Denne CD er bortkommet, og jeg ved ikke, hvad det er for drivere, der findes på den.

Det er denne problematik, der har fået mig til at forsøge at installere et andet styresystem.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-02-08 21:33

Den drivercd indeholder alle de drivere der skal bruges for at de forskellige tind i din pc fungerer. Webcam, kortlæsere, grafikkort osv. osv. Uanset om du vil installere et andet styresystem, vil du skulle bruge diverse drivere bagefter og da ville det da godt nok være dejligt hvis du havde dem samlet på den cd.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 21-02-08 21:38

her er de alle driverne til din model

http://support.asus.com/download/download_item.aspx?product=3&model=A6U&SLanguage=en-us

hent dem en ad gangen og brænd dem evt på en cd

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 21-02-08 21:40

Det er præcis derfor at jeg godt vil have et styresystem installeret, så jeg kan finde og hente de nødvendige drivere.
Og korrekt: Det ville være optimalt, hvis jeg kunne skaffe den rigtige driver-cd.
Har du et tip, til hvordan jeg kan skaffe en sådan ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-02-08 21:44

bare kontakt Asus, de sender da bare en til dig.

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 21-02-08 21:44

Det var et rigtig godt link. Tak for det, Fijala.
Hvordan pakker jeg dem i en .dat-fil, som recovery-CDerne kan genkende ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-02-08 16:17

øhh det er jeg faktisk lidt usikker på, men prøv at kontakte Asus og hør hvad de siger til det med at sende en ny driver cd.

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 22-02-08 17:08

det er selvfølgelig oplagt at kontakte Asus om problemet !
Det er bare ikke så ligetil at komme i kontakt med "en ledig medarbejder", når kontakten kun kan være telefonisk og de kun har åbent i alm. arbejdstid. !!
Har du selv en bærbar Asus ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-02-08 18:35

Har haft og der var ingen problemer med den overhovedet. Min svigersøn fik dog også en for et års tid siden. Den blev 2 uger så gik den i smadder og blev aldrig til bærbar igen. Men pengene kom retur og han gik istedet en Acer.

Kommentar
Fra : bog

Dato : 23-02-08 21:33

Kode
Prøvede en linux-installation og fik "Kernel panic".

Hvilken linux var det, der findes ca 350 forskellige

Har selv samme problam med pclinuxos gnome
men efter 4 forsøg ville den starte op.

Driverne skal da først bruges efter windows er installaret, men på recovery cden burde det hele da være på eller så brug en alm windows cd/dvd

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 23-02-08 21:58

Nu har jeg fået tampet så meget med computeren, at den ikke engang vil acceptere Recovery CD 1.
Den melder Error 1802 ( = kan ikke læse CDens image).
Jeg må vist hellere lukke tråden og starte en ny, der handler om, hvordan man "bygger"en bærbar Asus op helt fra starten med BIOS, CMOS og hele baduljen.
Nu starter jeg med at skille den ad og se, om der er noget der er faldet fra hinanden !

Og lige til sidst til "bog":
Når man bruger Asus recovery, bruges 2 recovery-CDer, der til sidst kræver en DriverCD for at kunne fuldføre installationen.
Jeg ved godt at det er lidt af en jungle at finde ud af, hvilken Linux. der kan bruges til en bestemt notebook. Min er en Asus A6u. Har du nogen forslag ?

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 24-02-08 18:54

Jeg kørte MemTest fra en boot-USB-stick, og den fandt tonsvis af errors.
Det var den ene af RAM-blokkene, der var defekt.
Ud med den, og så kunne den igen godt læse RecoveryCD-erne.
Da den i slutningen af installationen krævede "Driver-CD", tog jeg strømmen fra maskinen og genstartede - og så forløb installationen af XP uden problemer.
Dog mangler jeg nu de særlige drivere til netop denne maskine, men dem kan jeg så nu manuelt hente fra Asus Support, som Fijala skrev.
Tak for Jeres deltagelse.

Godkendelse af svar
Fra : coehlen

Dato : 24-02-08 18:56

Tak for svaret Fijala. Og tak for denne gang.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-02-08 19:05

Tak for det og held og lykke med den i fremtiden