/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Extern HDD - Data forsvundet?
Fra : Dennis85
Vist : 705 gange
200 point
Dato : 18-02-08 22:56

Hej alle sammen

Jeg opretter lige et spørgsmål for min kammerat.
Han gik fra sin PC ca. 2 timer, og da han kom tilbage var alle data fra den eksterne forsvundet. De ser i hvert fald ikke ud til at være det, men der er dog stadig kun ca. 100 GB ledig ud af 500 GB, så helt væk kan de vel ikke være?

Kan han gøre noget for at redde sine data, eller skal han bare formatere skidtet?

Kommentar
Fra : iah

Dato : 18-02-08 23:02

Han skal da under ingen omstændigheder formatere harddisken, så mister han da først alt...

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 18-02-08 23:06

Det er jo selvfølgelig også sidste udvej, men spørgsmålet går også mest på om nogen kender til noget programmel, eller lignende, der kan få de "tabte" data frem igen.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 18-02-08 23:07

Prøv om du kan redde filerne med dette program, det er gratis.

http://www.pcinspector.de/Sites/file_recovery/info.htm?language=1

Kommentar
Fra : ladegard

Dato : 18-02-08 23:08

prøv at defragmenter disken.

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 18-02-08 23:13
Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 18-02-08 23:13

WinXPeter

to sjæle samme tanke

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 19-02-08 07:59

Var det fordi han defrakmenterede sin disk at han var gået fra den i et par timer? for det har jeg prøvet 2 gange med det resultat at "filen" var defekt og ikke kunne læses, det er surt på en godt fyldt disk ca. 300 gb

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 19-02-08 08:00

så jeg ved ikke lige hvor klogt det er at defrakmentere før problemet er løst!!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-02-08 08:37

Disken kan formentlig ikke findes. Prøv at sluk PC+Disk. start op igen, gå ind i "denne computer" og se om ikke drevet er kommet frem.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 19-02-08 09:30

Han kan jo godt se at der er noget tilbage på disken.

Kommentar
Fra : ladegard

Dato : 19-02-08 11:21

prøv at diskoprydde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-02-08 11:44

Du må forklare lidt mere.
Hvilket styresystem?
Hvilket filsystem var på den eksterne. FAT , Fat 32 eller NTFS.?
Hvordan er den eksterne forbundet ?
Kan den være udsat for noget fysisk, fald eller lignende , medens den kørte?
Var komputeren tændt, medens det skete ?

Kommentar
Fra : djguffe

Dato : 19-02-08 12:10

Prøv at gå ind under fuktioner - mappeindstillinger - vis - find skjuldte filer det kan du få din maskine til at vise skulte filer igen.

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 19-02-08 18:15

Styresystemet er Win XP Pro.
Det er en USB 2.0 forbundet harddisk, der kører FAT32.
Filerne er ikke skjulte.

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 19-02-08 18:22

Harddisken har desuden ikke været udsat for fald/stød og pc'en stod bare alm. tændt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-08 21:12

En ekstern harddisk snakker til tider med computeren, og hvis den afbrydes midt unde denne samtale - så kan der godt gå kludder i partitionstabellen.

Luk comp. helt ned
Afbryd strømmen til eks. HD
tag den eks. HD fra med USB stikket

Start comp
når den er rullet helt på plads
sæt USB tikket ind til den eks. HD
tænd for strømmen til eks. HD

højreklik på denne computer > vælg administrer > og så diskhåndtering > kan du nede til højre se den eks. HD

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 19-02-08 22:11

Er det helt skidt, så er File Scavenger et godt program. Koster vel 3-400 kr., men er måske givet godt ud, hvis det redder de mistede data.

Mvh. Akaup - der har været i lignende situation, og ikke fandt pcinspector nyttig - snarere tværtimod!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-02-08 00:45

Det lydder som kludder i sektorer partition og eller fat tabel. .

De almindelige programmer til at redde slettede filer kan normalt heller ikke finde rundt på dådan en disk.
Jeg kender ikke det foreslåede file scavenger, men det er måske værd at prøve.

Inden du opgiver så prøv at formattere , med hurtigformattering. Det er bare en sletning af fat ikke af selve filerne. Derefter kan det være at et af filgendannelsesprogrammerne kan finde rundt på disken. Men de genskabte filer får ikke de rigtige navne.

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 21-02-08 17:53

Du har mistet din filtabel se http://www.helgec.dk/lost%20partition.html