/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Behandling af egetræsbordplade
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 4682 gange
50 point
Dato : 15-02-08 08:42

Vi har en limtræs-egetræsbordplade, som skal laves til computerbord/skrivebord. Pladen er ubehandlet og vi søger råd og erfaring med hvad der er bedst. Vi har overvejet sæbebehandling. Men beskytter det eller er pladen sart? Bliver overfladen glat og kan støves af? Kan en kaffe- eller rødvinsplet tørres af? Hvad har andre af erfaringer og kan et andet produkt anbefales? Det skal lige nævnes, at bordpladen skal se så naturlig ud som muligt. Ikke mørkere eller lysere/hvid. Vi frygter lidt, at en oliebehandling, evt. med hvidpigmentering bliver optaget forskelligt af pladen på grund af limningerne (limtræ).

Accepteret svar
Fra : amlupo

Modtaget 60 point
Dato : 15-02-08 09:32

Du skal klart sæbebehandle den. Har selv stort spisebord i massiv ege limtræ. Første gang skal det have ca 3 behandlinger hvor imellem du sliber med meget fin sandpapir da årene rejser sig. Sandpapir og sæbe køber du bare i møbelforretningen de har nogle smarte "svampe" med sandpapir på, beregnet til formålet. Sæben gør at træet ikke suger som før. Ligger feks rødvin for længe inden det fjernes kan du risikere at skulle slibe pletten let, men det trænger ikke længere ned i træet end at det kan fjernes med "slibesvampen". Husk at sæbebehandle igen efter slibning. Har selv fjernet rødvinsskjolder fra plet 3 dage efter festen.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-02-08 09:34

prøv at se denne tråd samme emne
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=25804

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-02-08 15:06

Jeg ville nu vælge at larkerer en arbejdsbordplade så den har en letaftørrelig overflade der ikke skal sæbebehandles /slibes hvergang der kommer pletter som man måske heller ikke får fjernet lige med det samme ellers er sæbe da ok bare ikke lige til et Computerbord hvor der er en masse der også skal flyttes på.

Mvh Sunowich Del Fisk

Godkendelse af svar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 15-02-08 16:38

Tak for svaret amlupo.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 15-02-08 16:38

Jeg ville vælge sæbe, da du så bare kan vaske det overigen , når fedtet fra hænderne bliver for mørkt.