Behandling af egetræsbordplade
Fra : tangone1
Vist : 2419 gange
20 point
Dato : 09-11-03 14:50

Hej

Jeg har købt en ubehandlet egetræsbordplade - og har givet den lindolie af 5 omgange (de fleste gange har den fået på begge sider) jeg har ligeledes olieslebet pladen efter hver behandling og resultatet er også flot og silkeblødt.
Men dette varer kun indtil at jeg tager bordpladen i brug dvs. tørrer op efter opvask, fjerner vandstænk og lign. Det er som om at pladen ikke vil afvise vandet helt, og resultatet er en rug bordplade.

Så hvad skal jeg gøre hvis jeg gerne vil have at min bordplade skal forblive flot og silkeblød samt afvisende over for vand m.m.?

Fra : Melander

Dato : 09-11-03 15:41

hvis du vil give den linolie og du vil have den effekt du søger, skal den have lov til at suge alt det olie den kan overhovedet, ellers dur det ikke, du bliver aldrig færdig hvis du bare tager en klud eller lign. og smøre olien på, den skal simpelthen sejle i det. men så får du også en egeplade der aldrig forgår og som ikke tager mod noget som helst.

Dog er det en god idé hvis du mætter den med olien, at give den lidt olie i ny og næ, som du er sikker på at den forbliver mættet.

God Weekend
Melander (maskinsnedker)

Fra : tangone1

Dato : 09-11-03 16:05

Mange tak for svaret.
Jeg kaster mig ud i projektet med det samme.

God Weekend

Tangone

Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-11-03 22:26

Hvis du vil have de superflot, så brug korn 1200 til at slibe den med, og tag så noget oli og bivoks, og smelt det sammen, for derpå at polere. Ekstremt flotte farver m.m. Jeg bruger det til mine skulpturer-

Fra : tangone1

Dato : 11-11-03 16:13

Mange tak for svaret A.C.
Jeg vil, når jeg har mættet min bordplade give den den behandling som du har foreslået - og som du selv bruger.

Er det alm. Bivoks?
Og hvad er blandingsforholdet?

mvh
Tangone1

Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-11-03 08:35

Ganske almindelig bivoks. Kender du en der har bier, kan du skylle den voks der er skrællet af når der slynges honning. smelt den på vandbad. fjern althvad der flyder ovenpå. Hæld op i en ting det kan køle af på, men undlad det nederste, det kan der være grums i. Du kan på nuværende tidspunkt blande det med ca. samme mængde olie. Olien gør, at voksen "smelter" når du gnider den ind i træet.

Fra : tangone1

Dato : 12-11-03 22:54

Endnu en gang tak for hjælpen - jeg farer ud i landskabet på jagt efter avler med voks i overskud, eller også finder jeg det på en lidt nemmere måde...

Tangone1

Fra : A.C.Rosmon

Dato : 13-11-03 11:10

spørg i en hobbyforretning, eller hos en skomager. Du kan også tit købe vokslys

Du har følgende muligheder