/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvordan renser man negativer ?
Fra : bennymanden
Vist : 8940 gange
200 point
Dato : 14-02-08 00:33

Hejsa.
Jeg har anskaffet mig sådan en Dias/negativ-scanner og er nu i gang med at digitalisere alle mine gamle negativer - spændende og sjovt arbejde - men men ...... en del af de gamle negativer har ikke i hele opbevaringsperioden ligget helt tørt og godt, så en del af ligefrem "klæber" sammen og er snavsede - man kan på scanningen f.eks se hullerne i siden, som ligesom har smittet af fra den strimmel som har ligget ovenpå - er der en særlig måde at rense dem på og hvad kan de tåle uden at blive yderligere beskadigede ? - jeg har forsøgt mig lidt frem med sådan en brillepudseklud - det hjælper en smule, men er ikke optimalt. Nogen der har en rigtig god ide eller erfaring med dette problem ?
På forhånd tak.
Bennymanden

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-08 00:42

Prøv at lægge dem i Destileret vand og meget forsigtigt og så en meget blød klud duppes der med Prøv evt på et par dårlige strimler først for det kommer jo an på hvad der er grunden til at de klistrer. Er det den scanner de reklamerede med i aldi ?? og hvis kan den så også tage dias og hvis har du så prøvet det også???

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-02-08 00:53

OK Sunowich - det kunne jo være et forsøg værd - jo det er præcis den scanner fra Aldi - den hedder Zolid og er faktisk en Diasscanner - jeg har dog endnu ikke prøvet at scanne dias, men jeg kan kun sige at resultaterne med negativstrimler er ganske fine - der er mange indstillingsmuligheder for forskellige mærker af film, og mange muligheder for at tilrette farver og lys, også inden at man scanner til mappe - så selve apparatet har jeg været positivt overrasket over.
Med hensyn til strimlerne, så tror jeg udelukkende det er fordi de på et tidspunt har været fugtige, der er også flere af dem der ligesom har et slør på sig og forskellige rande henover billedet - jeg har som sagt prøvet med de der Magic Brillerenseservietter - det er vist med en slags sprit på - og det hjælper da også, men jeg tænker på om nogen har en mere proff metode til at fjerne de rande og skjolder med - som negativerne også kan tåle ..........

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-08 01:10

Uha ja jeg håber da der er andre der evt har et bedre råd Men tvivler da de blev fremkaldt var det sidste de blev stoppet med jo vand og de der sklolde hmmmm ja venter spændt om der kommer noget Det lyder ellers godt med det andet Jeg skal have en i morgen hvis de ellers har flere jeg har flere tusinde dias såe der er lidt til de kolde aftner

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 14-02-08 07:09

Jeg tror, at du er igang med en umulig opgave!

Accepteret svar
Fra : f.elsborg

Modtaget 200 point
Dato : 14-02-08 07:47

I de gode gamle dage ..... dengang vi brugte film, som vi selv fremkaldte, var det sidste hold skyllevand tilsat noget afspændingsmiddel, som fik vandet til ligesom at løbe af af sig selv, så det eneste vand der var tilbage var det, som selve film-emulsionen havde suget.
Jeg kan huske, at man, hvis man ikke havde noget af det rigtige kemi, kunne bruge 1-2 DRÅBER opvaskemiddel/sulfo.

Du kunne prøve, at skylle en strimmel i et sådant bad, og så lade strimlen lufttørre et støvfrit sted bagefter. Vær meget forsigtig med strimlerne mens de er våde. Der skal ikke meget til at ridse dem.

At gnubbe på strimlen med noget, lyder for mig mest som at bede om, at strimlerne skal blive fyldt med ridser, selv om filmene er tørre.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 14-02-08 09:13

Du må ALDRIG gnubbe på emulsionssiden af et negativ (den matte side). Den vil altid være blød og meget modtagelig for ridser. Det rigtige er at skylle i rindende vand i 20 minutter og så giver dem et bad i demineraliseret vand tilsat 1-2 dråber opvaskemiddel, som elsborg er inde på.
Du tørrer dem ved at hænge den op, Brug nogle papriclips du lukker op så du har et s, og sæt det i filmens huller. Sær også i bunden med en tøjklemme til at trække, ellers krøller de sammen.
Du får ikke alle sklolder væk. Her må du i gang med et billedbehandlingsprogram. hotofiltre er bedst af de gratis. Hvis det ma koste noget er hotoshop Elemente 6 der du får mest for pengene.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 14-02-08 09:42

Selvom jeg fik skrevet Photofiltre og Photoshop uden begyndelsesbogstav er det måske til at forstå? De andre stavefejl er vidst ikke meningsforstyrrende.
Beklager.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-02-08 09:56

Prøv med en ikke vigtig strimmel. Læg den i en skål med isopropylalkohol 10-15 min., dernæst som ovenfor beskrevet i demineraliseret vand med max 2 dråber sulfo, hæng den op som ovenfor beskrevet og stryg den forsigtigt af med en blød gummiafstryger. I gamle dage kunne man købe gummiafstrygere til det brug. Hvis du har en gammel fotohandel i nærheden, så spørg dem.
Gummeafstrygerne lignede mest en pølsetang med meget bløde gummilæber indvendig.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-02-08 10:01

Jeg ser nu også at der hvidt slør på(det er kalkslør fra den gamle slutskylning) Det burde gå af hvis du lægger dem i en 2% iseddedike(eddikesyre) opløsning, hvor lang tid kan jeg ikke huske.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-02-08 15:01

Hej allesammen.
Tusind tak for alle jeres forslag - jeg har nu prøvet at lægge nogle strimler i en 2% eddikesyreopløsning i ca. 10 min. og derefter skyllet dem under rindende vand for til sidst at trække dem igennem en skål med demineraliseret vand tilsat 2 dråber opvaskemiddel ..... og så op på snoren til tørre med en klemme i bunden - ha ha - mit køkken ligner snart et bedre fotolaboratorie -
Heldigvis er der en del som jeg godt kan scanne uden at gøre noget ...... jeg har altså også med stort held aftørret nogle stykker (på begge sider) med en af de der Magic Brillerenseklude - der står de indeholder Ethanol, citrat og vand - det tørrer meget hurtigt og kan jo så scannes med det samme - selvfølgelig tørrer jeg med stor forsigtighed på den matte side.
Da det også for det meste er ude ved kanterne de er skjoldet, så kan jeg fjerne en del ved bagefter at redigere og beskære billederne - men det er et kæmpearbejde.
Det drejer sig om billeder taget i perioden fra 1974 til 1985 ..... jeg har løseligt talt dem op til et sted mellem 2800 og 3500 strimler og da der typisk er 4 billeder på hver og en fædig scanning indtil billedet er tilrettet med lys og farve og ligger i en mappe på PC´en tager mellem 3½ og 4 min. så kan jeg godt se hvad jeg skal bruge de næste mange aftener til.
Men det er et rigtig sjovt og spændende arbejde, og jeg er positivt overrasket over de gode resultater - det drejer sig alle om billeder jeg desværre mistede papirudgaverne af ved en brand for 12 år siden ....... men nu er de på vej tilbage i digital form.
Indtil videre takker jeg for hjælpen - jeg afventer lige til i aften inden jeg beslutter hvem der skal have pointene.
Mange tak
Hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-02-08 15:02

Iøvrigt er jeg stadig åben for gode forslag - evt. nogen som vil kunne fremskynde processen.
Tak endnu engang.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 14-02-08 17:30

Det eneste du ikke må, er at skynde dig!
Jeg ville også bruge lidt sulfo i lunkent vand. Lad ligge et stykke tid og stryg det meste af med to våde fingre. IKKE en gummiafstryger også blandt fagfolk kaldet en filmridser. Kan du ikke få mærkerne væk på anden måde så gnid med de samme våde fingre lidt på den blanke side og håb på, det er der det sidder.
Good luck
-og så kan du forresten lære at opbevare dine værdifulde negativer ordentligt i dertil indrettede lommer i et ringbind

Kommentar
Fra : kj

Dato : 15-02-08 09:26

Det grå slør kan også være sølvudtræk, stammende fra en tidligere dårlig fixering og slutskylning. I så fald vil det hjælpe at lægge dem i fixerbad i 10 min. og skylle dem i rindende vand 15 til 20 min. og derefter i et lille bad med en dråbe sulfo og hænge dem til tørre

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 16-02-08 17:49

Mange tak for alle de gode input jeg her har fået - på trods af, at jeg ikke var særlig positiv i begyndelsen, så har jeg faktisk på nuværende fået scannet 520 billeder over, langt de fleste med et udmærket resultat - hvis det ikke er slemt, så tørrer jeg dem lige over med en brillerenseklud og dem der er værre er jeg nu begyndt at sortere i en æske for sig selv, så må de igennem den store tur bagefter - heldigvis er der også en hel del som viser sig slet ikke at fejle noget.
Jeg tror at du ( kj ) kan have ret i det med "sølvudtræk" - på nogen af dem ligner det faktisk blomster eller sådan hen over, som silhuetten af et levende hegn eller nogle buske, faktisk vældig flot - men ikke så godt der hvor det er - - - ligesom det er krystaller af en art.
Nu skriver du "fixerbad" - hvad er det ? - Er det noget jeg skal købe færdigt, eller noget jeg selv kan blande ? - ja, undskyld min uvidenhed på dette område.
Til Sunowich kan jeg fortælle at jeg stødte på 12 - 15 dias, som jeg også har scannet, det blev et rigtig flot resultat - de er lige til at printe ud på fotopapir ....... meget meget flot.
Men du har måske fået fat i en Scanner selv ?
Jeg er i gang med et stort arbejde, men det er rigtig sjovt at se de gamle billeder, som jeg troede var mistet for altid - og der er jo ingen deadline - så hvad pokker det går den rigtige vej ......
Tak for den store hjælp til alle.
God week-end
Bennymanden

Kommentar
Fra : kj

Dato : 17-02-08 15:11

Ja, det kan sagtens være sølvudtræk. Jeg kan ikke huske opskriften nøjagtig, men den kan du finde i enhevr ældre fotobog på biblioteket. Det er bl.a. med Natriumthiosulfat opløst i vand. Du kan sikkert også købe færdigt pulveri en velassorteret fotohandel.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-02-08 16:18

Hej allesammen.
Jeg giver pointene for dette spørgsmål til "f.elsborg" fordi han var først med noget brugbart - jeg vil dog takke alle der har deltaget - jeg er blevet en del klogere på foto-laboratorie-området - jeg vil åbne et par nye under Foto og give lidt point dels til "fotowig" for det rigtig gode råd, og dels til "kj" for hans tålmodighed med mig, og den gode viden han har givet mig.
Tusind tak allesammen.
Hilsen
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 17-02-08 16:19

Tak for svaret f.elsborg.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 17-02-08 18:02

Tak for point'sene Bennymand - jeg er glad for at kunne hjælpe.

Det der med fixer-badet lyder som en mulighed.
Dog ville jeg i det sted nok lige tage et par strimler med ned til fotohandleren, så han kan vurdere dem, og evt. give dig et råd om, hvad du skal bruge.
Der fandtes nemlig forskellige fixerer til forskellige film (dias/negativer, sort-hvid/farve), og det var ikke helt lige meget, hvad man anvendte, ligesom man skulle omgåes nogen af badene med en vis varsomhed - det var ikke "pædagog saft" alt sammen.

Når du så har fået fat i de kemikalier du skal bruge, er det altid en god ide, at lave et lille forsøg med nogen strimler, hvor du kan undvære indholdet, hvis noget alligevel skulle gå galt.

God fornøjelse med dit "lille" projekt

Vh.
Finn