/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
surdej
Fra : missjosephine
Vist : 2728 gange
50 point
Dato : 13-02-08 18:49

hej
jeg er i den situation, at jeg ikke må spise brød af hvedemel. ej heller gær og sukker.øvøvøv, fo de laver verdens bedste hvedebrød hernede og deres kager er vidundelige.
har endelig fundet grahamsmel, men er der nogen der har en knaldgod opskrift på surdej...je ger sku ikke så go til at bixe en selv, har prøvet adskíllige gange....også gerne en der kan bruges til rugbrød, hvis jeg da kan finde mel til rugbrød hernede....ellers må jeg jo nøjes med grahamsbrødet.
det må ikke være med mælk og kærnemælk dur ikke, for det findes heller ikke, men joghurt er helt ok...............
ciao fra "italieneren"...miss.j.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-02-08 18:58

Citat
1 pilsner, 1½ dl. yoghurt, 1 dl. sirup + evt. 1 dl. knæk. Rug røres op med Rugmel til en lindgrød. 25º gær røres ud i lunkent vand og kommes i.

Skålen dækkes med film og stilles lunt i 2 døgn. Dermed er surdejen klar til brug.

Til 2 brød bruges ca. 2½ dl. surdej. For hver bagning tages 2½ dl. dej fra til næste gang.

Opbevares i køleskab.

kig lidt her: http://www.bornholms-valsemoelle.dk/opskrifter.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-02-08 19:06

missj.... Du får temmelig svært ved at finde rugmel dernede, kender du ikke nogle i DK der kan sende dig nogle blandinger??

Ellers må du i et stort supermarked, der kan du være heldig at finde tysk rugbrød

Og jow selvfølgelig finders der mælk i Italien

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 13-02-08 19:11

Her har du opskriften uden gær, med grahamsmel

Hvedesurdej

200 g friskmalet grahamsmel

1 tsk. honning

1spsk friskt surmælksprodukt

2 dl vand

1 tsk. salt

Bland i en skål, dæk med film og stil det lunt til dagen efter.

Dag 2-5:

Rør en smule mere grahamsmel-2 håndfulde og lidt mere vand i dejen hver dag. Den skal være som havregrød. Den skulle gerne vise lidt mere aktivitet hver dag.

Den 5 dag skulle dejen gerne dufte umiskendeligt syrligt og dejligt, være boblende og livlig. Ellers røres en lille skefuld honning mere i, og man venter et par dage mere.

Man kan også lave en surdej udelukkende med grahamsmel og vand. Det er bare mere sikkert med honningen og surmælksproduktet, som begge indeholder mælkesyrebakterier, og for honningens vedkommende også naturligt forekommende gærstammer.

se mere her : http://www.fuglebjerggaard.dk/Camilla/breadDR2/program1.htm

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-02-08 19:20

Grahamsmel er groft hvedemel!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-02-08 19:21

Hvad er du allergisk overfor?

Gluten?

men hvorfor så ikke gæret og sukkeret?

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 13-02-08 19:47

ingen sukker eller gær....jeg må ikke få det..og rugmel og knækkede kærner findes ikke.
kan jeg altså ikke få det hernede...kan kun finde grahamsmel.
nå fik aldrig sendt denne her ...fik lige telefon fra dk....
men altså surdej uden gær og sukkerprodukter.....det udvikler min gærsvamp, som jeg er ved at få bugt med og er ikke godt for mit forhøjede blodsukker.har fået forbud mod disse produkter....
er ikke så vild med rugbrødsblandinger, der er også gær i...kan bedst li at lave mit brød helt fra bunden...uden tilsætningsstoffer og lign...
har hørt at det er muligt at lave surdej af bagepulver...måske, men kender ingen opskrift på det....
ciao miss.j

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 13-02-08 19:51

frieda...nej jeg er ikke allergisk overfor gluten eller hvedemel, je gmå bare ikke få dette eller gær eller sukker...
ja rahamsmel er hvedemel, det ved jeg godt, men det er ikke forarbejdet på samme måde som hvidt mel....jeg må gost spise grovemelsorter....
jeg har forhøjet blodsukker og gærsvamp i kroppen derfor NUL sukker, gær og hvedemel....
hvedemel framskynder ligesom de andre ting gærproduktionen i kroppern.....derfor....
det er lægen der har forbudt mig det og en ven jeg har i kbh der er helsekostmand siger det samme...så jeg må lytte til experterne .....
men øv er det....
ciao endnu engang

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 13-02-08 19:53

helle birgitte...den lyder spændende den opskrift....må lige forhører mig med hensyn til honningen....ellers er den vist go tror jeg...
go aften fra italien....

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-02-08 20:56

ja, så er vi på den igen

Til lægen.
Candida er elsket af alternative behandlere, men har intet med videnskab at gøre.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 13-02-08 21:41

undskyld mig jomfruane....det er ikke det jeg spør om...
den gider jeg overhovedet ikke kommentere...der er ikke læst hvad jeg skriver.....sorry...
nul gær nul hvedemel nul sukker....og gærsvampen e rforårsaget af for højt blodsukker.men er ved at få bugt med den skriver jeg jo ovenfor.....
men det var en god opskrift åp surdej uden de nævne produkter og med grahamsmel, da det er det eneste mel jeg ka opdrive i italien.....der ikke er alm hvis hvedemel...
ciaoooooooooo
og buona serata...italina

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-02-08 18:27

hej igen, hvordan går det med surdejen

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 16-02-08 18:36

hejsa.hellebirgitte...
det går fint....er igang med den fra fru vims i nordsjælland.....fruen på fuglebjerggårds opskrift er glimrende og der kom gang i boblerne allerede efter 1.dag....godt du lige mindede mig om det, for jeg har da glemt at påfylde mel og vand idag...det er fordi jeg har lidt travlt med at så og plante i haven...og så meget andet.....
go' weekend...ciao m.j

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-02-08 18:49

lyder hyggeligt, lad mig høre hvordan det går senere

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 17-02-08 14:24

forresten..h.b har du selv erfaring med denne surdej....tænker på , at jeg vil gerne gemme noget af den til senerebrug....hvordan skal jeg gemme den og skal den konserveres med salt elelr noget...og evt. hvor meget af den skal jeg gemme..jeg laver halv portion af det der står i opskriften...det er jo mange dage at vente hver gang man skal lave nyt brød..
havde engang for herrens mange år siden en rugbrødssurdej der var ret mange år gammel....altså den var blevet oretholdt i mangew mang eår og uddelt til højre og venstre..en rigtig go en...den skulle opbevares i køleskab med et ordentlig lag salt ovenpå....men det er nok ikke lige sagen for denneher...
denne syder og bobler, så det fint....
ciao ´j.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-02-08 17:25

hej, nej jeg har ikke selv prøvet denne surdej. Men prøv da at gemme noget af den. Jeg plejer at gemme ca 50 g i en frysepose i køleskabet..

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 23-02-08 20:30

hellebirgitte.
du får mine point for opskriften på fru strixes surdej uden gær....
brødet e rblevet helt fint og smager fortræffeligt...godt noj klumrede jeg grundigt i det f´da jeg skulle lave selve dejen..glemte at fåfylde vand og mel og mere salt, så efter hævning måtte jeg igang med den proces en gang til..me efter adskillige hævninger er det blevet lækkert.
har også fundet en helsekostbutik med alle de produkter jegha rbrug for af mel og den slags....
har gemt surdej til næste gang og det blir jo nok imorgen elle rovermorgen, så kommer den igang igen til det næste brød..det tar jo 5-6 dage før den er gæret ordentligt....

ciao og go weekend....

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 50 point
Dato : 23-02-08 23:59

hej, hvor godt at dejen lykkes

Hvis du vil give mig point, skal du jo lige acceptere mit svar , ellers får jeg dem ikke.

Go´ weekend fra HelleBirgitte

Godkendelse af svar
Fra : missjosephine

Dato : 24-02-08 00:16

Tak for svaret HelleBirgitte.
troede jeg havde gjort....gonat....ciao joanna

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 24-02-08 00:18

selv tak sov sødt