/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Hvilken router
Fra : biltyve_stinker
Vist : 1164 gange
100 point
Dato : 13-02-08 09:08

Hej
Jeg har et stofanet abbonement wireless. Vi har to pc'er i huset, en bærbar til min kone, og en stationer til mig selv. Jeg bruger min til ex. Wow.
Problemet i WoW er at der kommer mange "huller" i spillet, hvor altting står stille i 8 - 10 sek, hvorefter den hurtigt opdatere hvad der skete i det tidsrum. Indimellem bliver jeg også smidt af. Meget frustrende. Jeg har fået at vide at det er den medfølgende router fraa stofa, den er gal med. Det er en Motorola et eller andet.
Så hvilken router skal jeg have istedet? Min kone har ingen problemer, men hun spiller heller ikke andett end en sudoko indimellem.
Håber at nogen kan hjælpe

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 13-02-08 09:17

Hej

Jeg har lige hjulpet en ældre dame som havde problemer med sin trådløse Motorolla router fra Stofa. Den er sort, sår oprejst, og har nok verdens mindste router antenne i toppen. Hun blev også konstant smidt af. Efter lang diskussion med Stofa fik hun lov til at få en ny router kvit og frit. Mener at den heder noget med Atlantic, men du må ikke hænge mig op på det. Stofa opererer i hvert fald med to andre routere end Motorollaen, og de skulle begge være bedre. Så prøv at ringe til dem og få dem til at sende en ny router. Hendes signal gik fra 0-1 streger til 4, med fulstændig samme opsætning.

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 13-02-08 09:23

Hej igen
Har lige snakekt med hende. Den nye router hun fik hedder Scientific Atlanta

Kommentar
Fra : biltyve_stinker

Dato : 13-02-08 09:34

Ok, det lyder super.
Jeg prøver at snakke med dem.
Sådan som du beskriver den router, lyder nøjagtig som den vi har

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 13-02-08 09:42

Held og lykke
Du vil muligvis blive nødt til at overbevise dem at routeren bare ikke er god nok. De prøver også i starten at ændre dens frekvenser for at se om noget andet udstyr ikke forstyrrer signalet, men det hjælper ikke. Du skal bare holde ud, det betaler sig

Kommentar
Fra : zith

Dato : 13-02-08 10:00

Og hvis det ikke hjælper og du ikke kan få en router fra dem så køb en dlink de er meget gode og stabile sætter dem op ude ved nogle kunder og er næsten aldrig bøvl med dem

Kommentar
Fra : biltyve_stinker

Dato : 13-02-08 12:21

Hvad koster sådan en dlink. Den skal kunne håndtere online spil

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 13-02-08 12:33

Hvis jeg har ret så har du modem og router i én løsning, ikke også? Derfor ville det måske være bedst hvis du i første omgang undlod at købe en ekstra router. Der er ingen grudn til at komplicere tingene ved at introducere flere enheder hvis man kan undgå det.

Kommentar
Fra : zith

Dato : 13-02-08 13:52

Hvis det er rigtig så er det sådan er det blir stillet op

Modeom - Router - Switch

Man har ikke 2 routere inde på samme netværk...

Men hvis du sætter en dlink router op istedet for den du har også en switch hvis du har brug for det vil det være den rigtige løsning...

Og sådan en dlink router koster vel 1000 tror jeg.... er forholdsvis mange penge.

Men hvis jeg var dig ville jeg helt klart først finde ud af om du kan få den byttet den du har nu og spare de penge for at se om det ikke løser sig der først.

det ville være dumt at betale 1000 for noget du kunne få gratis.... måske ikke samme mærke og teknologi men det er stadig 1000kr.

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 13-02-08 14:02

Citat
Hvis det er rigtig så er det sådan er det blir stillet op
Modeom - Router - Switch
Man har ikke 2 routere inde på samme netværk...

Stofa har valgt at bruge en kombination af modem og trådløs router i ét apparat (og muligvis også switch). Dvs. lige nu har han:

modem+router - computer

Derfor kan han ikke bare erstette Stofa routeren med en almindelig trådløs router da han så ikke ville have noget modem. Hvis han købte en router mere ville opstillingen blive nødt til at være:

modem+router - router - computer

altså to routere...

Kommentar
Fra : zith

Dato : 13-02-08 15:50

ahh okey... Jamen så er det vel at få fat på stofa og hører hvad de kan gøre

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-02-08 20:45

Det kan godt være at en god router koster lidt penge, men i forhold til hvad man giver i leje hos stofa, vil det kunne betale sig, at købe sit eget.

To routere kan godt køre i forlængelse af hinanden, hvis man har to af dem. man skal blot passe på, at de ikke overlapper hinandens adresser. Ellers kan man blot slå routerdelen fra, og lade den køre som ren switch.

Når du har problemer med WOW, kan det skyldes, at du ikke har båndbredde nok hos stofa.
Så noget mere hastighed, vil gøre undværker, for mange af de store on-line spil, er noget der kan trække tænder ud, hvis hele netværket har et svagt led.

Kommentar
Fra : biltyve_stinker

Dato : 19-02-08 10:21

Hmm, bare lige for at få det hele på plads.
Hvis jeg går ud og køber en trådløs router ex. dlink, kan jeg så bare tage kablet fra væggen og flytte fra stofa's router over i den nye, og så skulle det virke. (arj, der skal muligvis installeres noget på min pc, men ellers...)

Både min kone og jeg har et USB modem koblet til vores pc'ere.

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 19-02-08 13:05

Citat
Både min kone og jeg har et USB modem koblet til vores pc'ere.

Det giver slet ikke mening. Har du to modems? Altså den boks som er tilsluttet dit antennestik...

Citat
Hvis jeg går ud og køber en trådløs router ex. dlink, kan jeg så bare tage kablet fra væggen og flytte fra stofa's router over i den nye, og så skulle det virke.

Nej. En trådløs router er ikke et modem. Uden et modem kan kabelsignalet ikke laves om til internettrafik. Du er stadig nødt til at bruge den modem som du har fået af Stofa, så du skulle føre et netværkskabel fra den til den nye router.

Kommentar
Fra : biltyve_stinker

Dato : 19-02-08 13:13

Nej, jeg har en boks, som er tilslutte stikket i væggen. Derefter jeg min kone og jeg selv, hver sit USB modem(USB stik) som modtager signalet. Andet er der ikke.
Måske jeg har fået udtrykende galt i halsen....

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 19-02-08 13:24

Nåååh... I har et USB trådløst netværkskort Der er i hvert fald også noget at tage fat i. Disse plejer at have rimelig dårligt signal. Selv Stofamanden som jeg snakkede med indrømmede at de var elendige. Jeg ville anbefale et indstikskort til PCI porten til din stationære i stedet. Den har en ekstern antenne som stikker ud bag i computeren. Så får du nok lidt bedre signal. Men jeg tror stadigvæk at du bliver nødt til at skifte routeren.

Kommentar
Fra : biltyve_stinker

Dato : 19-02-08 13:47

Ok, så langt, så godt.
Men hvad skal jeg gå efter ved en ny router. Der er jo en masse tal.
Nu er jeg tit af den opfattelse at jo dyrer, jo bedre....
Så jeg fandt en router, der kørte 300 mbs (eller sådan)
Den må, alt andet end lige, være bedre end en 58,2 elller hvad de nu hedder.

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 19-02-08 14:00

Citat
Den må, alt andet end lige, være bedre end en 58,2 elller hvad de nu hedder.

Ja og nej. Den er bedre hvis du f.eks. overfører filer mellem dine computere. Men i forhold til internettet så vil du ikke kunne udnytte den forskel medmindre du har en internetforbindelse som overstiger 58 mbit (jeg vil gætte på at din er omkring 2).
Mit råd er altså stadigvæk at du snakker med Stofa først of får dem til at sende en anden router. På den måde kan du både spare penge og undgå at du skal gøre din opsætning mere kompliceret ved at introducere et apparat mere (det kan selvfølgelig godt fungere).

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-02-08 23:06

No blæk!
Citat
Nej. En trådløs router er ikke et modem. Uden et modem kan kabelsignalet ikke laves om til internettrafik.

Dette er dog ikke helt entydigt korrekt. - Der findes dog noget der er sammenbygget, men om det virker på StOFA, skal være usagt.
En af mine venner har et sådant, det virker både som modem og router. Det har her ud over både kabel TV og IP-telefon. Men det er nok noget specielt som Dansk Kabelnet benytter sig af!

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 20-02-08 08:07

Ja, du har fuldstændig ret severino. Det er jo på en måde også den slags løsning som Stofa benytter sig af. Uden at være sikker, tror jeg at han under alle omstændigheder skal bruge et modem fra Stofa da de sætter en masse lir op til at styre forbindelsen. Jeg kan som sagt godt tage fejl, men under alle omstændigheder er det nok det nemmeste og billigste hvis han bare får et fra dem