/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
hvad bestemmer påsken
Fra : kstege01
Vist : 2441 gange
20 point
Dato : 11-02-08 19:46

Hvorfor falder påsken nogen gange tidligt og nogen gange sent ?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-02-08 19:50

Påske
Denne, den kristne kirkes største højtid, til minde om Kristi død og opstandelse, er overtaget fra jøderne, men fik et nyt indhold. Hovedreglerne for påskens placering blev fastsat allerede i år 325 ved kirkemødet i Nikæa. Her blev fastslået, at påskedag skal fejres på den første søndag efter første fuldmåne efter for-årsjævndøgn. Denne indviklede beregning medfører, at påskedag kan falde mellem 22. marts og 25. april. Ugen fra palmesøndag til påskedag kaldes den stille uge og i den falder passionstiden skærtorsdag og langfredag.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-02-08 19:54
Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 11-02-08 20:50

- den bestemmer hvornår Påskebryggen kommer...

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 11-02-08 23:19

Tjah... Det med første søndag efter første fuldmåne efter for-årsjævndøgn var en simplere måde at udregne det på... Alternativet ville være at finde den fjortende dag i abib måned i den jødiske kalender. Førstkommende søndag ville være påskemorgen... Men den jødiske kalender følger et måneår på 354 dage, mens vi følger solåret på 365 dage. Derfor indføjes 11 ekstra måneder ove 30 år... Rabbinerne har styr på det, men i perioder hvor kristne ikke havde kontakt med jøder, var det en besværlig metode.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-08 01:03

Her er der lige et belærende farverigt link

http://www2.traditioner.dk/Paaske/index.html

Nøj der er også ukvikke uvedkomne bemærkninger her fra en blanderøv Hi ....hi

Hav en god nat

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 12-02-08 06:08

Bare fordi jeg har spekuleret længe: Hvis det nu er fuldmåne en søndag hvor det er forårsjævndøgn?
KH Karsten

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 12-02-08 12:20

BarsKill: Jeg formoder det medfører et sammenfald, da det jævnfør ovenstående må være 14. abib=påskemorgen, da fuldmåne ligger 14½ dag inde i månefasen... Lidt ligesom at 4. søndag i advent kan falde den 24. december...

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 12-02-08 12:22

Ups... 14¾ dag må det være...

Kommentar
Fra : kstege01

Dato : 16-02-08 21:35

Tak til alle for hjælpen ! såvel sjove som dybsindige. kstege01

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-03-08 23:24

Husk at lukke hvis du har fået svar du kan bruge