/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
hvem ville han stemme på??
Fra : Hoddy
Vist : 503 gange
49 point
Dato : 07-02-08 19:25

Hvem ville denne vælger stemme på? Der tages udgangspunkt i at Enhedslisten, Kristendemokraterne og Ny Alliance ikke kommer i Folketinget:

Skatter og afgifter bør bruges til at bekæmpe uligheden i samfundet
Enig

Skattestoppet skal bevares også i næste valgperiode
Uenig

Skatten på arbejde skal nedsættes
Enig

Boligbeskatningen skal øges
Uenig

24-års-reglen skal afskaffes
Uenig

Danmark skal med i den europæiske fællesvaluta euroen
Enig

Skolebørns færdigheder i fag som dansk og matematik skal testes i nationale tests
Enig

Homoseksuelle skal have mulighed for at adoptere børn
Enig

Lesbiske og enlige kvinder skal have ret til kunstig befrugtning i det offentlige sundhedssystem
Enig

Det skal være forbudt at gå til prostituerede
Uenig

Der skal indføres bompenge for at begrænse biltrafikken i Københavns centrum
Enig

Danmark skal trække sine soldater ud af Afghanistan
Uenig

Der bør indføres minimumsrettigheder i den offentlige service
Uenig

Det offentlige skal have lov til at tilbyde ekstraydelser – tilkøbsydelser – mod betaling
Enig

Ulandsbistand skal hæves til 1 pct. af bruttonationalindkomsten
Enig

Der skal være bedre mulighed for videoovervågning på offentlige steder
Uenig

Straffen for vold skal hæves
Uenig

Væksten i den offentlige økonomi skal være højere end nu
Enig

De grønne afgifter skal sættes op
Enig

Afviste asylansøgere, som ikke kan tvangshjemsendes, skal have mulighed for at arbejde og bo uden for asylcentrene
Enig

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 07-02-08 20:12

Du finder ikke ét parti der dækker alle punkter.

Hvis du låner fra DF og SF er du nok tæt på, så du må prioritere dine ønsker.

Men selvfølgelig kommer Enhedslisten i folketinget.

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 07-02-08 20:26

ja, det er rigtigtnok.. Den er lidt svær,da vælgeren er en blanding af mange partier, men har du et friskt bud på et parti der måske ville dække lidt over halvdelen af punkterne?

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 07-02-08 20:33

Er det et konkret spørgsmål eller vil du bare have os til at gætte? Jeg kan se at spørgsmålene er taget direkte fra http://politiken.dk/politik/article369438.ece

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 49 point
Dato : 07-02-08 20:44

Skatter og afgifter bør bruges til at bekæmpe uligheden i samfundet
Enig
>> S eller SF

Skattestoppet skal bevares også i næste valgperiode
Uenig
>> S, Radikale eller SF

Skatten på arbejde skal nedsættes
Enig
>> Mest Radikale

Boligbeskatningen skal øges
Uenig
>> Så hænger der ikke sammen, hvis skatten på arbejde skal ned, hvor skal pengene så komme fra?
>> Men ellers er det vist kun de Radikale der tør sige at bolig skatten skal sættes op.

24-års-reglen skal afskaffes
Uenig
>> S, V, K og DF

Danmark skal med i den europæiske fællesvaluta euroen
Enig
>> S, V og K

Skolebørns færdigheder i fag som dansk og matematik skal testes i nationale tests
Enig
>> V og K

Homoseksuelle skal have mulighed for at adoptere børn
Enig
>> S og SF

Lesbiske og enlige kvinder skal have ret til kunstig befrugtning i det offentlige sundhedssystem
Enig
>> Ved ikke

Det skal være forbudt at gå til prostituerede
Uenig
>> Alle andre end SF

Der skal indføres bompenge for at begrænse biltrafikken i Københavns centrum
Enig
>> S, SF og Radikale i København, men jeg er ikke sikker på at det er officiel politik

Danmark skal trække sine soldater ud af Afghanistan
Uenig
>> V, K og DF (og i nogen grad S)

Der bør indføres minimumsrettigheder i den offentlige service
Uenig
>> Vist alle andre end S

Det offentlige skal have lov til at tilbyde ekstraydelser – tilkøbsydelser – mod betaling
Enig
>> V og K (så vidt jeg ved).

Ulandsbistand skal hæves til 1 pct. af bruttonationalindkomsten
Enig
>> SF

Der skal være bedre mulighed for videoovervågning på offentlige steder
Uenig
>> SF

Straffen for vold skal hæves
Uenig
>> SF

Væksten i den offentlige økonomi skal være højere end nu
Enig
>> S og SF

De grønne afgifter skal sættes op
Enig
>> SF

Afviste asylansøgere, som ikke kan tvangshjemsendes, skal have mulighed for at arbejde og bo uden for asylcentrene
Enig
>> S, SF, Radikal og måske også V og K

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 20:53

Jeg spurte dig også den anden aften om det var en ny måde at lave gallupundersøgelser eller lignende på og der svarede du mig ikke Hoddy kan du ikke lige svarer det er da en ærlig sag hvis det er en undersøgelse men folk har da krav på at vide det så ikke vi føres bag lyset

Mvh sunoFisk

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 07-02-08 20:53

i må meget gerne gætte..

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 07-02-08 20:56

nårh nej, det er ikke en undersøgelse...

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 07-02-08 20:56

S er nok den "gyldne middelvej" her...

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 07-02-08 20:59

S? mener du SF?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 07-02-08 21:09

Jeg skrev S men det kunne lige så vel være SF

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 07-02-08 21:10

når ja, okay.. Tak for dit svar

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 07-02-08 23:10

Nu spørger du, hvem denne person ville stemme på.
Alle siddende partier ville kunne svare næsten ens på alle spørgsmål under valgkampen. Hvad der så sker dagen efter valget, er da vist en anden sag. SF kan pludseligt måske godt acceptere at EU-forbeholdene afskaffes. V & K fastholder skattestoppet, men finder så på en masse nye måder at finansiere det offentlige på, så statens indtægter stiger (de kalder det bare brugerbetaling), eller som vi så ved forrige valg, en lang valgkamp med drejningspunkt omkring fremmedhad, som gav et resultat, der kort efter blev benyttet til at gøre landet til krigsførende nation (det blev der da vist ikke spurgt nogen vælgere om) osv. osv.

Det ville da være meget mere interessant at høre, om folk kan genkende partiernes politik under og efter valgkampen, og om de evt. følte sig lidt ført bag lyset af dem de har stemt på, uanset politisk tilhørsforhold.