/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Fortsat god dag
Fra : Jimmy17
Vist : 1215 gange
10 point
Dato : 07-02-08 17:07

Er efter min mening et lamt udtryk.

Hva synes andre?

Hvad siger i selv, hvis i da lægger mærke til det?

Eller denne: Du må ha det.
Er tilbøjelig til selv at bruge den fremfor den anden, selvom jeg ikke synes den er meget bedre.

Hvad bruger i som farvelhilsen?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 20 point
Dato : 07-02-08 17:09

Fortsat god dag... folk kan sq da ikke vide hvordan dagen den er startet

Så hellere.... kan du ha en god dag

Kommentar
Fra : Jorn_DK

Dato : 07-02-08 17:16

Det er jo noget Kliché agtigt. Og noget man har på fornemmelsen at de ansatte i Netto m.m har fået besked på at sige.
Alligevel siger jeg da "Tak i lige måde", for det er jo venligt ment. Trods alt.

Selv bruger jeg det aldrig !

Kan du ha´en fortsat god dag...

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 07-02-08 17:19

Jimmy17 og Nordsted1: I harhelt ret!!

Kommentar
Fra : Jorn_DK

Dato : 07-02-08 17:34

Siger : "Farvel"

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-02-08 17:39

Jeg synes da ikke det er let at sige noget uden det i længden vil virke kliceagtigt Nå farvel med jer, hils hjemme og ha det godt! - ja ja kom nu godt hjem

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-02-08 17:42

Bruger det det hele tiden over for fremmede med et ha foran.

Manse 9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-02-08 17:43

en

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 07-02-08 17:45

jeg siger altid fortsat god dag.. Det er sq da logisk at de har haft en god dag når de lige har brugt tid sammen med mig..

at sige farvel indikerer jo at de skal på en længerer tur..

Kommentar
Fra : Jorn_DK

Dato : 07-02-08 17:53

Nåh, ja - Siger også
"Hej, Hej" (I Pædagog kredse)

Og "Du må have det rigtigt godt og pas nu på dig selv til vi ses igen" til nære venner, som jeg ikke ser hver anden dag.

Men "Farvel" er da et fint ord.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 07-02-08 17:54

hah

det var nu et meget godt spørgsmål !!

jeg tror det er en god ide en gang imellem at
rydde lidt op i dårlige vaner

på den anden side kan vi slet ikke undvære vanerne
de er så dejligt energibesparende
- så kører det hele bare på rygmarven

en lille historie:
nede hos bageren stod der en lidt voksen dame
og ekspederede - oftest - nærmest lidt i søvne
og hun sagde altid: "hvad skulle der være ?"

det drillede mig lidt... for hun sagde det altid!!
så en dag hvor der KUN var hende og mig
og hun igen sagde: "hvad skulle der være ?"
kunne jeg ikke dy mig
og svared: "en halv pose pære"

så vågnede hun
fik øjne så store som the kopper
og svarede: "ja, men så skal du over i grønthandleren"

så griiiinede vi jo begge to - for det var et kækt svar hun kom med
og så blev vi go'e venner og smilede altid når vi mødtes

--

hej, hej

(går den ???)

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 07-02-08 18:04

Tjat! Hvad med Tjav , hej eller sees.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 07-02-08 18:15

uha ja den med forsat en god dag, kom jeg engang til at sige til en af mine kollegaer og han flippede helt ud ....så meget at jeg nærmest stenede foran ham og da der var gået et par sekunder spurgte jeg på en pæn måde hvad der lige skete der, og han svarede at han havde haft en forfærdelig og elendig start på dagen og kun noget man ønskede sin værste fjende.................nnøøjj hvor tog jeg den til mig , men jeg kommer stadig til at sige det , for jeg tænker ikke så meget over det med undtagelse til min kollega det husker jeg det udemærket.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-08 18:57

Jeg bruger da bare et "Hej" og skal det være flot så "Hej Hej"

Det gælder telefon / møde / farvel. Det kunne lige så godt være "mojn" men det bruger vi ikke her ovre på hoved-Øen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-02-08 19:09

Udtrykket "lamt udtryk" er da også et lamt udtryk

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-02-08 19:16

Heh, enig

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 19:36

Fortsat god dag kan man jo egentligt kun sige til nogle man har været sammen det meste af dagen hvorimod Hav en god dag er jo et ønske om at folk skal have en god dag" Vi ses "Vi snakkes" Hils Hjemme"Eller er det til en der absolut ikke skal hilse hjemme "Du må have det godt " Hav' det vel --øh og så en dum krølle- til vi ses igen.

Hav en overordentlig god aften Fra SunoFisk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 19:41

Glemte lige en rigtig sydsjællandsk en som jeg absolut ikke bruger er" far-veller".

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 07-02-08 20:04

Citat
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-08 17:09

--------------------------------------------------------------------------------

Fortsat god dag... folk kan sq da ikke vide hvordan dagen den er startet

Negativ igen din gamle truntetøs

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 07-02-08 20:07

Det er jo Torsdag skal lige lidt på arbejdet imorgen og har fri en uge SÅÅÅÅÅÅÅ

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 07-02-08 20:07

GO DAG

Kommentar
Fra : Jorn_DK

Dato : 07-02-08 20:38

Lunte fra Nissebanden .... "Hygge-Hejsa"

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-02-08 21:14

Sunowich
Ja, den der farveller, den er altså rædsom

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 08-02-08 14:45

Et udtryk som "Det var så lidt" kan man også komme galt i byen med.

Har du lige støvsuget og vasket gulv i halvanden time for gamle Fru Hansen, og hun siger pænt tak... så skal man ikke vride et "det var så lidt" af sig, for det var overhovedet ikke "lidt" for hende. Det var faktisk en kæmpe tjeneste du gjorde hende.
Derfor siger jeg altid: "Velbekom"

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-02-08 14:55

I forbindelse med et arb var der også en supervisor ( psykolog ) som altid sagde "vi kæmper videre " Når han skulle afsted og det fik jeg vendt ham af med ved at spørge Hvad det var han kæmpede med ??

hav en super Week-end hvis det kan lade sig gøre

Mvh SunoWichDelWanda

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-02-08 17:02

Hold da op...det må jeg nok sige.

En rigtig kanon super drøn god weekend til alle de positive brugere siger jeg for jeg elsker naturen.

Mange venlige hilsener til jer alle sammen fra mig KlammeKlummeKramme og vejret blir dejligt i morgen di da di da di da

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-02-08 21:40

Har kun en ting at sige - God weekend

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 08-02-08 21:43

Det er jo også vinterferie så god vinterferie

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-08 22:04

Og hver gang jeg har fået mail fra denne tråd, og har set,

Fortsat god dag

Kan jeg mærke at det irriterer mig. Meeen jeg må jo nok indse at udtrykket er kommet for at blive,
men I kommer aldig til at hører det fra mig

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 08-02-08 22:11

Ja ja da Fortsat god dag

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-08 22:14

de_dem. fis over i din egen tråd

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-02-08 22:15

Nordsted1

Go nat... fortsat *ss*

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 08-02-08 22:15

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 08-02-08 22:17

Citat
de_dem. fis over i din egen tråd

Det er først i morgen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-02-08 22:17

dr_dem

Du husker lige at opføre dig ordentlig over for ældre damer ik??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-08 22:17

Ej nu er i sq for meget, det er lige så jeg bliver hys, så nu hiver jeg et ben af fluen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-02-08 22:18

Fniiiiiis

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-02-08 22:19

Det skal man ikke kim-se af er da også bare et klamt udtryk syn' jeg ligesom ik'- blinke blinke- og så en masse gammel Dansk ha ha ha ha ha ha >jeg er så morsom betyder det ....ak ja

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 08-02-08 22:19

Citat
Du husker lige at opføre dig ordentlig over for ældre damer ik??

9 måneder

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-02-08 22:22

Nå så kom Mr. Stupidos på banen med lidt af hans sædvanlige (u)begavede ævl Baj baj

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-02-08 22:28

Nå så pyt.. Jeg kan jo lige belære dig om, at der ikke er bindestreg i kimse. Da du åbenlyst heller ikke ved hvad udtrykket vil sige, så kan du læse det her. Brug bare hele aftenen til det. Det er lidt svært at forstå... for dig LOOL

Citat
kimse, v. ['kems?] -ede. vbs. jf. II. Kims. (ænyd. d. s. (bet. 1), no. kimse, jf. no. dial. kima, bevæge sig frem og tilbage, keima, dreje sig, holde hovedet skævt; sml. ogs. gimse)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-02-08 23:12

Nej nej den lille vittighed har skam været her hele tiden

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 09-02-08 08:09

Nååååååhhhh…
Nu bliver jeg altså nødt til at kimse lidt…

Citat:
kimse vb. -r, -de, -t
ikke kimse ad ng(t) ikke anse nogen el. noget for at være mindre værd, men sætte pris på dem el. det = IKKE FORAGTE, IKKE RINGEAGTE ¯ ham skal man ikke kimse ad • gule ærter er skam ikke til at kimse ad • bogholderiarbejde er ikke noget man skal kimse ad
AFLEDNING: kimsen sb. en
kilde: nudansk ordbog

>>altså: når man kimser, så foragter eller ringagter man noget !!!

citat:
Ordet kimse er gammelt dansk og dækker over at slå med nakken, en gestus der, hvis foretaget som reaktion på en bestemt ting T1, kan opfattes som hånlig. Dermed har man tilkendegivet et vist mishag over for T1; man har kimset ad T1.
Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Kimse

…. Pyyyyyh, det var dejligt – nu har jeg kimset færdig !!!

----

For det jeg egentlig ville
var at sige til/ om karend’s indslag
at det gjorde stort indtryk på mig !!

Jeg kan nemlig godt finde på at sige: ”det var så lidt”
Men mener: ”velbekomme”

Så – tak- til karend fra mig !!

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 09-02-08 11:14

Tak MissBee

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 09-02-08 15:18

Citat
Tak MissBee

Så skal der skrives velbekommen

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-02-08 16:19

Eller - "Det var så lidt"

heh

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-02-08 16:24

I Vesthimmerland bliver "det var så lidt" til "deæ war for ingnn"

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 11-02-08 16:17

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Jorn_DK

Dato : 11-02-08 16:27

See You Later, Alligator

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-02-08 16:38

Godt den tråd kunne blive afsluttet, den var godt nok irriterende