/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Festkjole/gravid mønster
Fra : HelleBirgitte
Vist : 2763 gange
300 point
Dato : 06-02-08 19:55

Bryllup i maj bruden er "tem´lig gravid

Hvem kan hjælpe med et snitmønster til en kjole som ligner:

http://www.l-design.dk/default.asp?ID=134&pID=134&img=2

eller

http://www.felicita.dk/index.php/vare/4049-87-19

Kender godt diverse links til Burda og lignende

men søger lige det (næsten) rigtige mønster

Accepteret svar
Fra : missjosephine

Modtaget 310 point
Dato : 06-02-08 20:52

jeg ville nu alligevel gå i stofforretningerne og kigge i bøgerne...derer med garanti et møster der ligner....100% sikkert..hvis ikke burda så et af de mange andre fine mønsterbøger....den er jo egentlig ret simpel....hvis jeg havde boet i DK, ku jeg ha tilbudt at sy den for dig....men det gør jeg ikke mere..har faktisk en kort kjole i præcis det snit, som den på det andet link du har sendt med...fuldstændig...og det sidder fantastisk på en hvis maven er større end "normal"...held og lykke.....ærgerligt jeg ikke bor i dk...jeg laver smukke brudebuketter..er blomsterdekoratør af uddannelse..øv.....
ciao miss.j

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 07-02-08 10:00

hej hellebirgitte

jeg havde håbet at der kom en hel masse links til dig fra alle mulige
men jeg tror faktisk ikke at der er ret meget gang i 'sy-stuerne'
her på kandu - æv, æv

og min måde at sy på... øøøøøhh
,,,den er nok ikke lige det du spurgte om

jeg går fuldstændigt udenom købe / færdiglavede papirmønstre
der er alt for mange problemer med hele processen !!

.... og nu ved jeg jo heller intet om f.eks. dine forudsætninger etc. for at sy ,,,

men en god ide kunne være at 'snuppe' mønstret fra en kjole
som du ved sidder godt på bruden
altså klip /spræt den kjole op og brug som mønster

det giver det bedste slutresultat - fordi du på forhånd VED at mønsteret passer

hvis i ikke har kjolen hængende i skabet, der kan 'slagtes' til mønster
kan man i genbrugsbutikker /second-hand købe kjoler til 20-50 kr.
det kan i øvrigt være totalt grineren at tage sådanne en tur !!

og, og
så er der jo også det 'hjørne' med stoffet...
når du har det rigtige stof 'fortæller' det ofte hvilken kjole der skal sys !!

håber at du kunne bruge noget af det
men jeg er godt klar over at det nok ikke var helt det du bad om

hav en god dag

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-02-08 10:33

hej Missbe

Tak fordi du gider....

Ja jeg havde selvfølgelig håbet, at det var væltet ind med mønstre, meeeeeen det ka´ da være de kommer
Jeg kender en dame, som er meget dygtig til at sy, det er jeg absolut ikke
Men hun skal bruge "et rigtigt" mønster, siger hun.

Til missjosephine
Selvfølgelig skal vi besøge diverse stofbutikker. Havde bare håbet, at finde det her, meget nemmere.
Ja det er en skam, du ikke bor lige rundt om hjørnet, så ville jeg med glæde tage imod dit tilbud
også tak til dig, fordi du gider..........

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 07-02-08 14:26

hej igen

når typisk f.eks. mor og datter syr tøj
så er ’skrædderarbejde’ normalt ikke et ord man bruger om ’mønster’
men i realiteten er der faktisk tale om skrædderarbejde
selvom ordet ikke bruges

den dame er måske mere syerske end hun er skrædder ???

så hvis hun ikke kan det med at lave mønster
kan det let munde ud i noget der ligner...
at du mangler briller
og går ned i f.eks. synoptik
med en brille-glas-recept du har lånt hos naboen
--men de glas kommer jo ikke til at passer til dine øjne ??!!!

skrædderarbejdet (uanset hvilket ord man bruger)
er næsten hele hemmeligheden bag processen at fremstille beklædning
syersken skal selvfølgelig også have godt håndelag for syning og alt det dær
men man kommer ingen steder uden skrædderarbejdet

håber at du kan bruge mit svar til noget
men jeg ville ikke begive mig ud i det med damen
hvis hun ikke vil lave og tilpasse mønster (=skrædderarbejdet)

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-02-08 14:46

Damen er uddannet skrædder.

Det er ikke nødvendigt, med et "fuldstændig- magen- til-mønster". Hun vil bare have noget at gå ud fra, evt kombinere flere mønster, så det passer til en gravid. Hun syr først kjolen op i stout, og retter til, før den bliver syet i det rigtige stof.

Så jeg tror vi er i gode hænder

MANGLER BARE MØNSTRE

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 07-02-08 14:55

dejligt at du er i gode hænder

glæder mig meget

håber du finder det du søger

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-02-08 15:04

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 07-02-08 16:12

man behøver nu altså ikke være skrædder for at kunne sy....min mor var i sin tid, da hun levede uddannet syerske og perfekt til at også at lave møntre.....jeg kan derimod ikke lave mønstre, men sagtens kombinere flere af slagsen og så derudfra lave det der skal laves....je ger ikke uddanndet indenfor faget men har lært at sy af henholdsvis in mor fra je gvar 5 år gammel og så på diverse kurser da je gvar ung......har syet kostumer til ballet, til min søn designet og syet til mig seelv i årevis.....og ha rogså syet en brudekjole.....lavet om til festkjole.....
ikke alle skræddere er lige ferme...jeg var f.ex. med, da min veninde skulle prøve sin brudekjole til retning og vedgud om ikke hun bare skulle stå på gulvet og damen sad nede på rumpen for at rette en brudekjole i længden...en ferm skrædder gør det rigtigt ...ma står oppe i højden og drejer så rundt mens syersken retter til i lægden....det viste sig også at kjolen atter engang skulle retttes 2 dage før brylluppet......og det endda hos en af de mest anerkendte brudekjoleforretninger i københavn omegn......
så jeg er sikker på, at damenmed garanti er lige så ferm som en hvilken som helst anden....
ja ærgerligt med din brudebuket....den ville je gda gerne ha kreeret.....husk a tnår du skalha den, at den passer i farver og størrelse til din brudekjole....det er ikke ligemeget hvordan en brudebuket ser ud i forhold til din statur, kjolen længde, farve og om du skal ha slør mm.....alt skal være i en fin harmoni.....
ciao miss.j

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 08-02-08 11:33

ps..
…lige en sidste sidebemærkning…
for det er altså ikke mig der lige nu og her har opfundet
at meget kan gå galt i beklædnings-fremstillings-processen
det er en kendt sag helt fra gamle tider…
,,,kom til at tænke på denne vending -- prøv lige at se her….

http://www.idiomordbogen.dk/idiom.php?site=7&page=0&searchoption=isequal&searchtype=full&searchstring=som%20en%20skr%C3%A6dder%20i%20Helvede

i øvrigt - rigtigt held og lykke med brylluppet

Godkendelse af svar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-02-08 20:47

Tak for svaret missjosephine.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 20-02-08 21:32

jamen for søren da...tak skal du da ha..ha rdu fundet ud af noget?
joanna

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-02-08 10:28

Det blev ikke til et sy-selv projekt alligevel.Pludselig fandt vi bare den helt rigtige kjole i en butik, så datteren bliver meget yndig, når hun skal giftes til maj

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 21-02-08 10:42

rigtig godt bryllup...hvorhenne skal du giftes..kommer til danmark i maj....
ciao j.k.