/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Overholdelse af demokrati
Fra : Hoddy
Vist : 671 gange
25 point
Dato : 04-02-08 21:27

I hvilke områder vil i mene demokrati ikke overholdes her i Danmark..? Jeg ville selv mene vi overholder demokrati på alle områder, selvom det måske kan virke lidt naivt?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-02-08 22:01

Hvordan kan det være jeg har en fornemmelse af at det her er sådan lidt Godaften må vi lige have lov at stille nogle spørgsmål her til denne undersøgelse som er bestilt af .....agtigt ? en fornemmelse fordi du også havde om ligestilling Og i dette spørgsmål ka der virkelig komme krig pga af udtaelser her sidder jo nogle på spring for at angribe enhver udtaelse der vil komme i sådan et spørgsmål her .Men skal du have et svar der ikke bliver uddybet sådan lige så ja der er områder hvor demokratiet står svagt eller mangler

Mvh sunoFisk

Kommentar
Fra : Jorn_DK

Dato : 04-02-08 22:06

I DK har vi Demokrati for der er tale/trykke/tro/tænke frihed...

1:
At afskaffelsen af EU forbeholdende ikke kommer til folkeafstemning syntes jeg imidlertid er Udemokratisk. Det tror jeg da alle havde regnet med dengang de blev formuleret. Og et flertal af befolkningen ønsker en folkeafstemning.
2:
Spærregrænsen til Folketinget skulle afskaffes. Selv om den ikke er høj i forhold til f.eks. Tyrkiet (10%).
Men f.eks. Finland har ingen spærregrænse.
(Jeg siger ikke at det er udemokratisk - Det er bare min personlige holdning)

Men ellers har vi jo heldigvis Ytringsfrihed...

Jorn_DK

Kommentar
Fra : Jenspeter0504

Dato : 04-02-08 22:29

Kære Hoddy
Jeg synes demokratiet på mange måder er sat ud af kraft i Danmark.
Jeg tænker mest på, den nyeligt gennemførte strukturreform hvor amterne blev afskaffet og kommuner lagt sammen, uden at befolkningen på nogen måde blev spurgt.
Den nye EU traktat klares også hen over hovedet på befolkningen.
Blot et par eksemper, men mange andre kunne nævnes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-08 23:27

Hvornår kommer det vi skal købe.................det lyder som indledningen til at købe noget.
Eller er det en hel afhandling eller bare nogle ekelte opgaver/analyser.
Der har været flere jurnalister på besøg, med sjove henvisninger.

Åh ja - spørgsmålet................... demokratiet overholdes her i Danmark.

Kommentar
Fra : haise

Dato : 04-02-08 23:52

er det demokratisk at man reelt ikke kan vælge hvilken forening man vil være medlem af: ? fagforeningstyrani - ligner til forveksling mafiametoder.
Er det et godt demokratisk samfund når stilladsarbejdere kan slippe godt fra at pille stilladser ned, (ved nattetide - uden sikkerhedsregler bliver overholdt) som ikke er opstillet af dem? Virksomheder som ikke er registreret som hjemmehørende i København eller Århus, men som betaler sine medarbejdere en løn som de ansatte er godt tilfredse med, skal tåle at få virksomheden ødelagt af en mafia-agtig 3F fagforening, uden de kan straffes?

Accepteret svar
Fra : Bjarkan78

Modtaget 25 point
Dato : 05-02-08 00:38

Må nødvendigvis svare med et spørgsmål ! Hvordan definerer du demokrati ? er det for dig det at man har ret til at udtale sig ? er det selvbestemmelse over eget liv og kan man i virkeligheden ha demokrati hvis man ikke selv vælger sine handlinger ?

Vi har i Danmark et såkaldt representativt demokrati, altså vælger vi nogen til at vælge for os, dette vil de fleste godvilligt kalde frihed, men hvad men de som ikke er reprenteret ? hvad med de som ikke godkender denne form for fællesnævner frihed ?

For mig er ægte demokrati, den fælles beslutning om forhold der gælder mig og mine.

Dermed er eksempelvis politiet helt eller delvist uden for demokratiet, ikke at det dermed ikke udfylder en rolle som jeg godkender, men demokratisk er de ikke.

Et eksempel på ægte demokrati er hvis politikerne i et område beslutter en lokalplan som så kommer i høring, hvorefter en gruppe gør indsigelser på et område der vedrører dem og dermed ændrer planen så den tilgodeser deres ønsker, hvis derimod den ikke bliver ændret men vedtaget på trodt ad indsigelser kan man så sige at det at de fik lov til a protestere er demokrati ?

lang snørklet smøre om et område der er meget kringlet men også interresandt

Nej vi har ikke ægte demokrati, systemet klemmer de små og tilgodeser kapitalen, men vi har det meget bedre end så mange andre og vi har muligheden for at kæmpe vores sag, en rettighed vi skal kæmpe hårdt for at beholde og som vi aldrig må give købt på selv ikke i disse terroisme forskrækkede tider.

No Paseran

Kommentar
Fra : Jorn_DK

Dato : 05-02-08 08:08

24 års reglen i Danmark er udemokratisk og burde fjernes.
(Men jeg går natuligvis ikke ind for tvangs-ægteskaber)
Så ...

Kommentar
Fra : rockduck

Dato : 05-02-08 14:31

Jeg synes at det at vi behandler mennesker der har brug for vores hjælp grovere og grovere er udemokratisk.
Jeg synes at privatisering af industrier menneskeliv afhænger af er udemokratisk (hospitaler, klinikker mm.). for så har alle ikke lige muligheder og det er det demokrati bl.a. handler om.
jeg synes det er udemokratisk at folk der bruger længere tid på udannelser end andre bliver trukket mere i løn - hvor er guleroden?

udover det synes jeg at danmarks demokrati er et af de bedste og stærkeste i hele verden
men det er jo bare mig