/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
gæs
Fra : nednameluj
Vist : 4239 gange
50 point
Dato : 04-02-08 15:53

hej. Jeg har hørt at man kan skyde gæs i luften med riffel når de er lige oppe over én. jeg ville bare vide om det er ansvarligt at avgive lodrette skud med riffel.

Kommentar
Fra : MicroAFA

Dato : 04-02-08 15:55

ØHH nej

Kommentar
Fra : ch1quita

Dato : 04-02-08 15:56

For det første, jeg er IKKE jæger :)
-Men lad os tage fysikkens briller på. Altså ting som ryger op, ryger som regel også ned igen. Om det er mere uansvarligt at skyde lige op, frem for at skyde skråt opad, har jeg lidt svært ved at forestille mig. Tilgengæld kan jeg godt love dig du udsætter dig selv for fare ved at skyde lige op i luften :) -Sagt med andre ord, skyd og flyt dig så igen :P

Kommentar
Fra : MicroAFA

Dato : 04-02-08 15:59

prøv at læse denne site:

http://www.skovognatur.dk/Jagt/Jagt/Etik/
glem hvad jeg sagde før med [CITAT][/ØHH nej]

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-02-08 16:16

Jeg er til gengæld jæger--- sandsynligheden får at et projektil skulle ramme nogen er forsvindende lille og hvis uheldet er ude er der tale om 7-11 gram der falder ned og det slår ikke nogen ihjel, men kan da mærkes.
Noget andet er så, at det er nærmest umuligt at ramme en gås i luften med riffel, og da gæs ikke må skydes med små kalibre, er det altså også en dyr affære, da ammo til jagtrifler absolut ikke er billigt.
Jagtetisk er det således, at man ikke affyrer sin riffel, med mindre man nøjagtigt ved hvor projektilet
havner.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 04-02-08 16:23

Til Nedmameluj.
Ja, det kan man godt, men det er aldeles uforsvarligt. Når du tager et jagttegn og det derefter bliver lovligt for dig, at gå på riffeljagt så lære du, at det vigtigste er, at man altid har kuglefang. Det har man ikke ved at skyde op i himmelen, selv den mindste vind kan give kuglen en krum bane også kan den lave stor skade, når den kommer ned igen. For nogle år siden blev en mand dræbt, da han gik tur på stranden to kilometer fra en skydebane, hvorfra et skud ved et uheld var gået af skråt op i luften.
En gås må heller ikke påskydes med hvad som helst – det lære du også på et jagttegns kursus.

Kommentar
Fra : nednameluj

Dato : 04-02-08 17:56

okay men man lærer også at man gerne må skyde gæs med fuldkappet riffel ammo. og at man ikke skyder vildt som ikke er i bevægelse

Accepteret svar
Fra : simon-ms

Modtaget 50 point
Dato : 04-02-08 18:38

Ja det er ansvarligt, bare man ikke bruger for tunge kugler, hvis du stod med 9,3/92 og skud 18,5 gram kugler op i luften ville jeg ikke stå under, men man kan godt bruge en magnum salonriffel eller mindre jagtriffel, fx 222 Rem, ved rågeregulering i byen skyder de jo op i luften med salonriffel og der er vist ikke nævneværdi kraft i dem når de falder ned, og jeg mener at hvis man ikke skyder skud under 70 grader så er det ikke farligt med kugler på 2-3 gram.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 04-02-08 21:01

Nednameluj.
Du skulle nu tage det jagttegn inden du spekulere for meget over tingene. Dit spørgsmål lød på en gås i luften. Den står bestemt ikke stille når den flyver, at man anbefaler fuldkappede patroner er fordi de ødelægger mindre kød fordi de ikke ekspandere, sårkanalen bliver mindre og meget blødnæsede kan lige frem, hvis de rammer noget hårdt ekspandere i flere mindre stykker og så stor er en gås jo nu heller ikke.
Som det gælder for alt andet vildt, som nedlægges under jagt, så skal det kunne anvendes bag efter ellers kunne man jo lige så godt skyde lerduer.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 04-02-08 23:31

Nu har jeg aldrig hørt så galt. Det der med at skyde med kugle i luften efter så små mål som en fugl - og så forvente at ramme andet end jorden - når kuglen falder ned igen - det må da være noget fra en billig amerikansk film. Jeg vil ikke påstå det ikke kan lade sig gøre, men det kræver vist en del øvelse og rutine. En flyvende gås kommer let op på en hastighed af 70-80 km. i timen, og så er det noget med at beregne hastighed/ foranhold. Det med om kuglen gør skade når den falder ned igen behøver du ikke være bange for, hvis du altso skyder lige lodret op, men nu bevæger vi os ind i noget som hedder ballistik, hvilket er ret omfattende, så det vil jeg afholde mig fra at gå ind i. Hvis jeg var dig ville jeg holde mig til at skyde dem på jorden og sikre mig der er et forsvarligt kuglefang! Knæk og bræk...

Kommentar
Fra : nednameluj

Dato : 05-02-08 15:23

til bb1 jeg skrev "som ikke er i bevægelse" som IKKE er i bevægelse d.v.s den bevæger sig.

Kommentar
Fra : nednameluj

Dato : 05-02-08 15:33

hvem har sagt at jeg har tænkt mig at skyde gæs med riffel?
jeg spurgte om det var ansvarligt.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 05-02-08 19:52

--------------------------------------------------------------------------------
hej. Jeg har hørt at man kan skyde gæs i luften med riffel når de er lige oppe over én. jeg ville bare vide om det er ansvarligt at avgive lodrette skud med riffel.
----------------------------------------------------------------------------------
nednameluj.
Her på Kan Du plejer vi ikke at diskutere indbyrdes, så hvis du føler, at jeg med mine svar til dig har overtrådt den regel, må du meget undskylde, men læs lige engang til hvad du selv skrev.
En gås kan ikke stå stille oppe i luften.

Kommentar
Fra : nednameluj

Dato : 06-02-08 15:45

nej okay. jeg mente at man ikke skyder til noget med mindre det er i bevægelse.

Godkendelse af svar
Fra : nednameluj

Dato : 25-02-08 18:27

Tak for svaret simon-ms.

Kommentar
Fra : ClayshooterPro

Dato : 01-05-08 18:46

Det er IKKE forsvarligt at skyde gæs lig lodret op i luften da man ALDRIG ved hvor kuglen lander man man kan godt skyde dem med jagtgevær lodret op ad de vil altid blive taget med af vinden og vil aldrig amme en det gør man tit med fuglevildt. man må godt skyde gæs med riffel hvis det er fuldkappet ammunition men der skal være kuglefang dvs. at der skal være en jordvord eller lign. til at fange kuglen der er meget forskel på hagl og et projektil. (Går selv på jagt)

ps sikkerhedsafstanden på riffel er ca. 5000m så man skyder ikke op i luften da kuglen flyver 600-800 meter i sek. får den næsten dobbelt så meget fart på ned af.

Er meget glad for at du ikke har tænkt dig detD)

Kommentar
Fra : ClayshooterPro

Dato : 01-05-08 18:50

Men Simon-ms har fuldstændig ret.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 01-05-08 22:14

Clayshooter, en kugle for ikke dobbelt så meget fart på nedad, luftmodstanden bremser den meget, til omkring 80 m/s mener jeg og har ca 9-10 J, desuden har en magnum salonriffel eller en "lille" jagtriffel ikke en sikkerhedsafstand på 5 km