/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatering win 95 haster meget
Fra : F.Kyllesbech
Vist : 566 gange
100 point
Dato : 18-02-03 16:44

Jeg sidder med en PCèr der har kører med windoes 95 men mangler filer ved opstart.
Der står den mangler :

nvlink.vdx
nwredir. cdx
nscl.vxd
vredir.vxd
ndis.vxd
ndssup.vxd
vnetbios.vxd

Jeg har en ældre version af windows 95 på CD-R og prøver jeg genskabe de manglende filer beder de om en nyere opgraderet version. Prøver jeg at opgraderer med en win 98 beder den om det samme.
Det der er sket er at jeg har prøvet at installere et netkort på denne PCér da det gik helt galt og den ikke ville modtage nedkort uden CD-R 95 men filer til "netkort manglede" (mener jeg) eller denne CD-R kan ikke bruges fordi de mangler de filer.
Jeg vil gerne formaterer PCèren NU, da det nok er min eneste løsning .....men jeg har ikke startdiskette til win 95 og den den PCèr jeg arbejder med vil ikke godtage den windows 95 eller 98 jeg har... Jeg er på herrens mark
Hvordan formaterer jeg denne PC` og får indlagt windows 98...og den modtager netkort...

Flemming

Accepteret svar
Fra : olefabricius

Modtaget 110 point
Dato : 18-02-03 17:02

F disk, format c:

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 18-02-03 17:20

Hej flemming,

hvis du har en startdiskette, så put den i, så du starter op i Dos... ellers så sørg for at den kommer frem med Dos når du starter computeren...

her skriver du så "format C:" (uden "-tegnene) trykker på enter/return tasten... du får nok et spørgsmål om du ønsker at formattere C-drevet... her siger du så bare ja hvis det er det du ønsker...

hvis du ønsker at formattere andre drev skifter du bare C'et ud med det drev bogstav der ska' formatteres...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 18-02-03 17:27

Slap forklaring olefabricius - især som formodet svar.......læg det dog som en kommentar istedet.

Kommentar
Fra : cad

Dato : 18-02-03 17:32

A:\ format c:
+ enter

Du kunne først prøve at geninstallere grafikkortet og dens software, hvis du kan starte windows i fejlsikret tilstand. Det virker ofte. Ellers formaterer man jo bare. Fdisk er ikke nødvendigt før senere, da windows selv vælger om det skal gøres ved installeringen af windows.

m.v.h cad :)

Kommentar
Fra : F.Kyllesbech

Dato : 18-02-03 17:47

Hej Alle nok tynde svar fra nogen.
Jeg kan bare ikke formaterer da jeg ikke har startdiskette til den CD-R 95 der er indlagt i PCèr.
Jeg har CD-R win 95 (der er for gammel siger den )
Jeg har CD -R win 98 (den ikke vil opgraderer til siger den)
Jeg alt nyere af windows men denne PCèr er under 150 hertz. men allgevel god.
Jeg har alt. men sku ikke det jeg skal bruge.. er der en løsning som jeg ikke kender til
for at den vil formaterer uden problem. Den vil ikke godtage Formart :C/s ....men det er da mulig jeg er total dum ... men det bliver bedre med jeres hjælp..Bare hvor hvordan jeg slipper igennem med at få netkort ind.. Der behøves ikke nødvendigvis formatering.. men maskinen fortæller den mangler filer og jeg har ikke den CD-R med denne 95 derfor forsøgte jeg opgradering til 98... dette missses.osse ..derefter formatering som heller ikke gik fordi jeg nok ikke er nørd..
Flemming

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 18-02-03 17:54

Hej Flemming,

øh ved du hvilket netkort det er?

ka' du komme ind i windows 95 på den computer hvor der er problemer?

hvis du mangler en win95 startdiskette, ka' du nu også bruge en win98 startdiskette hvis det er det du vil... men ellers ka' du downloade dem herfra... -->
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : F.Kyllesbech

Dato : 18-02-03 17:58

ja det er et AV -1004 series FASR Ethernet kort.. Men jeg har jo mistet en masse filer.. på en eller anden måde da jeg forsøgte at snyde den men den ældre version af win 95/98. Jeg vil lige sige jeg har sat omkring 100 netkort i PCèr meeen.. win 95 driller altid meget og man skal næsten altid opgraderer til win 98... men den gik ikke da maskinen sagde jeg skulle finde en nyer version af win 98.. og ...ja jeg har mistet nogen filer
Flemming.

Kommentar
Fra : F.Kyllesbech

Dato : 18-02-03 17:59

Fast.. selvfølgelig

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 18-02-03 18:19

Hej Flemming,

Du kan køre wim 98 hen over win 95. Det er ikke de bedste du kan gøre men det kan lade sig gøre. Startup har givet dig det bedste svar.
Men hvis du vil prøve gør du sådan: starter pc'en i dos mode, (sørg for at du kan starte fra cd'en) giv kommandoen "ren c:\windows\win.com win.123" der efter går du hen og køre setup fra cd'en. Sørg for at det bliver instaleret i c:\windows

God fornøjelse,

Henning, Holland *<

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 18-02-03 18:21

oki doki...

men "AV-1004" siger mig nu ikke lige noget... til AV series fandt jeg en taske collection...
http://www.lulu.com.tw/IMAGE/AV%20series/AV-1004.jpg
men det har jo ikke ret meget med netværkskort at gøre...

hvilket firma er det der har lavet den?

forresten hvis du har Win95 cd-rommen ka' du evt. pille driverne/filerne ud fra deres CAB fil, nu ved jeg så ikke lige hvilken CAB fil de præcist ligger i... men der er en hjemmeside her med filer/driver til win95 version A... scroll lidt ned af siden for at komme hen til filerne... -->
http://www.marketwizz.net/windows95/win95a/
og her til win95 version B... -->
http://www.marketwizz.net/windows95/win95b/
de har desværre et popupvindue... på siden er der også et link til hvordan du ka' pille filer ud fra en cab fil...

denne artikel fra Microsoft ser ud til muligvis at ha' noget at gøre med dit problem... "Err Msg: Cannot Find a Device File That May Be Needed to Run..." -->
http://support.microsoft.com/?kbid=166832

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : _AmbY_

Dato : 18-02-03 19:53

Hvis det er en formatering du vil lave har jeg en måde her..:

1§: Genstart PC'en og tryk en masse gange på Delete, så BioS starter op, der inde under skulle du gerne kunne vælge hvilke bootdrev den skal starte med, her skal du vælge CD-Rom! Tryk der efter F10 så den gemmer og afslutter!

2§: Når dette er gjort starter du maskinen igen og denne gang skal 98CD'en side i! Dette vil resultere i at du får en menu frem hvor du kan vælge at starte fra CD eller state uden, Vælg Start med CD, der kommer der efter en ny menu, vælg den nedderste der, så skulle der gerne komme en sort skærm med (/a:_) frem! skriv der efter (d:) så du kommer ind i CD'rom drevet, der efter skriver du så format c: så skulle den gerne formatere, men hvis ikke den gør så læs §3

3§ hvis den ikke vil formatere så tryk fdisk så der nu står ( D:\fdisk_ ) og tryk enter der inde under vælger du så at slette alle drevene og der efter gendanne dem, dette vil gørre at næste gang du starter op med en installation af 98, så vil den Automatisk formatere alle diskene!

Håber dette kunne hjælper ellers så skriv lige igen!

Kommentar
Fra : NeoNmaN

Dato : 18-02-03 22:01

lav en windows boot disk :) smæk den i og boot maskine op når den er færdig med at boote skriver du format c: og klikker på j så er den hjemme :)

Kommentar
Fra : F.Kyllesbech

Dato : 19-02-03 05:20

Hej AmbY
Jeg tro du har løsningen. Jeg kan sagtens komme ind i bios, men jeg er lidt usikker på hvor de forskellige drev ligger da det ikke altid er ens på de forskelige PCèr. Ok selvfølgelig kan bios altid gendannes men det er jo for sent når den ikke starter op med CD-R 98 i D drev. Men jeg vil nok spørge i løbet af dagen eller forklarer hvordan skærmbillede ser ud så jeg kommer til at sætte d. drev. som nummer 1.
Hilsen
Flemming

Kommentar
Fra : renekok

Dato : 21-02-03 21:28

Hejsa...Altså. Deter ikke nødvendigt at formatere sig ud af ovenstående problem.
Det er jo beskrevet i problemformuleringen.
Alle de henvisninger den remser op, er til dit manglende netkorts opsætning.
Gak udi at prøve at klikke start/ kør/ skriv regedit/enter.
Tryk crtl+b/skriv et af filnavnene af gangen/tryk enter. Når den stopper, vælg slet. tryk crtl+b igen og så videre til der står " søgningen i reg. databasen er afsluttet". Tryk på home / crtl+b og næste filnavn og så videre til du er færdig med dem alle sammen. Så skulle du efter genstart ikke længere have noget at græde over.
HUSK!!!!!!!!!!!
HVIS der står noget som helst andet end det filnavn du søger efter, må det ikke slettes....Så kan du få slemme problemer.
God vind...René

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-02-03 13:29

Prøv at afinstalere netkort inde i enhedshåndtering (hold alt nede og tryk på min komputer) genstart og se hvad der sker? Måske løser det problemet? Det forøvrigt irriterende at se alle de løsnings forslag med at formater harddisken, det virker kun indtil man laver den samme fejl igen.

Kommentar
Fra : Anco

Dato : 12-03-03 13:19

du skal ind i windows, og højreklikke på andre computere. Fjerne alle komponenter ud over netværkskortet, og installere dem igen. trykke på ok, og sætte en win 95 cd i drevet. da vil den installere driverne, og genstarte. Hvis du får den til at gøre alt dette, så skulle problemet være væk. ellers er der ikke meget for andet end at formatere, du kan bare skrive hvis du ikke kan få det til at virke, så kan jeg prøve at guide dig lidt bedre..

Andreas